Styring af kabinet blæsere

• Hej

Jeg har netop samlet min nye stationær, og i mit kabinet Fractal Design Define R3 var der 2 indbyggede blæsere og en blæser styrring til at skrue op og ned for hastigheden på blæserene.
    Jeg har monteret det, og er så kommet i tvivl nu om jeg ikke bare skulle lade mit bundkort styre blæserne. istedet? Ville dette ikke være det mest optimale?
    Ved ikke om det har noget at sige, men bundkortet er en Asrock Z77 Extreme 4.

Lige nu ligger Cpu tempen på 39C, og MB tempen er på 35C. Ved brug af bundkortet selv regulere blæsere, kunne jeg jo muligvis sænke larmen en smule.

Forsat god dag.
    Jesper

• Nu står den i bios som standard, middel temperaturen lige nu siger 35C. Synes cpu blæseren kører med fulde skrald hele tiden? Hvad skal set punktet på sådan en Core I5 3570k være inde i bios?

Skal siges denne temperatur er ved almindelig surf :)

Jeg har en 120 mm blæser som blæser ind, og en 120 som suger luften ud. De kører via den manuelle regulerebare knap i kabinettet lige nu.

• Det bedste jeg kan sige omkring CPU blæserens setpunkt er at du leger lidt med indstillingen. Med 35 C idle tror jeg godt du kan sætte det højere.

Angående kabinetblæserne, så kan bundkortet kun regulere disse hvis der er 4 pins stik på både bundkort og blæser. Den ekstra pin en en kommandoledning bundkortet kan bruge til at regulere blæseren via BIOS eller software (fx. speedfan), de andre 3 er hhv. 12v, stel og sense (til blæser RPM)..

Hvis du kun har 3 pins blæsere er det bedst at have en seperat fancontroller, da disse som regel skruer op og ned for 12v linjen direkte (som regel via et simpelt potmeter). Der findes mere avancerede fancontrollers der kan regulere dine kabinetblæsere automatisk hvis du er træt af at regulere dem manuelt...

Bundkort regulerer som hovedregel kun efter visse temperaturer i kabinettet, men nogle kan regulere efter load, tjek bundkortmanualen og se om der står mere om hvilke muligheder du har for at regulere fans i dit system..

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200