PC "Fryser" i halvt sekund

  • Både dit bundkort og din PSU er ikke af en kvalitet hvor jeg vil anbefale dig at overclocke uden først at skifte dem.
    Derfor syntes jeg at du bare skal kigge på en billig køler af rimelig kvalitet, som f.eks. den Dnope foreslog, eller eventuelt en Cooler master 212.


    Dnopes pointe går på at bundkort ofte er designet således at der tages højde for det airflow CPU køleren skaber ved bundkorts komponenterne.
    Umiddelbart vil jeg dog mene at så længe at der er rimeligt airflow i kabinettet burde det kunne fungere fint med en closed loop vandkøler som den du har fundet.


    Dnope nævner at der er skidt airflow i det kabinet, men jeg har ikke umiddelbart kunne bekræfte det ved lidt hurtig søgning på nettet (hint: links til kilder tak).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Luften fra luft køleren bliver suget ud af den 120mm blæser du har i kabinettet, og der er massere af plads til luft kan løbe uden om.


    Vandkølingen har alle køleribberne lige op af det hul du sætter den ved i dit kabinet, og jeg har set forkert.. Du har rent faktisk også en blæser som blæser ud i toppen, så du har mulighed for at sætte radiatoren i toppen af kabinettet, det er en rigtig dårlig ide at sætte radiatoren ved den 120mm blæser der blæser bagud. Og husk! Det er jo ikke noget problem at køle din cpu, enhver nogen lunde normal køler kan klare det - Den køler du bruger lige nu er ualmindelig dårlig, og jeg tror ikke den vandkøler du har kik på er så meget bedre end luftkøleren.


    Bundkortet er dårligt, det er med nvidia chipsæt på - Jeg ville købe computer et andet sted en anden gang, sharkgaming er åbenbart et desideret dårligt sted at handle AMD computer i hvert fald. Årsagen er at nvidia chipsættet koster ydelse i både spil og programmer.




    RTM: "Dnope nævner at der er skidt airflow i det kabinet, men jeg har ikke umiddelbart kunne bekræfte det ved lidt hurtig søgning på nettet"


    Du har ret, jeg så ikke at der var en blæser som blæste ud i toppen - Min fejl. Så rettelse, kabinettet har ok airflow, ikke dårligt.


    Stadigt ville jeg dog ikke sætte en vandkøling på, med mindre radiatoren kan sidde i toppen af kabinettet - Det er ikke smart at 'blokere' for den 120mm udgang der er bagpå, men jeg tvivler på der er særligt meget airflow i toppen, og derfor vil luftkøleren stadigt være det mest rigtige.

  • Jeg er vidst blevet peget ind på, at det måske er min strømforsyning eller bundkort, som ikke hiver præcis strøm igennem?


    [Blocked Image: http://i43.tinypic.com/34g5ab4.jpg]

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • De har sgu ikke behandlet dig godt hos sharkgaming, ved at sætte den maskine sammen for dig, det er helt sikkert.


    1. du har en 750 watts Energon PSU siddende i maskinen, og de er notorisk kendt for at svinge for meget i strømmen når de kommer under pres. De plejer at begynde at svinge i strømmen ved en belastning omkring de 65% og det er ingenting, så jo mere du presser, jo mere ustabil bliver den, for til sidst at opgive evert.
    En Energon passer fint i en kontormaskine men slet ikke i en maskine, som der spilles på, da PSU er bygget op af alt for billige og dårlige komponenter til at levere en strømkilde, der er stabil nok på især din 12 volts linie.


    Din 12 volts linie er den, som leverer strøm til både din CPU og alle andre komponenter på dit bundkort, den skal altså være stabil, ellers forplanter problemet sig hele vejen gennem din PC og den vil begynde at vise fejl på de underligste steder, selv om det rent faktisk er din PSU, som den er gal med og er skyld i alle problemer.


    Så ud med den og invester i en ny af langt bedre kvalitet, og gør mig den tjeneste ikke at fokusere på hvor mange watt den har( netop der falder mange i gryden og ender op med en PSU der er mindst ligeså dårlig).


    Du skal se på hvor mange ampere den kan levere på din 12 volts line og hvor godt den udnytter den strøm, som er tilrådighed. Kig efter en PSU fra anerkendte producenter, som Corsair, Antec, TT, Silverstone og jeg kunne blive ved et godt stykke tid endnu.


    Bare hold dig langt væk fra Energon, Intertec, Apvia, Qtec, oh jeg får kuldegysninger bare ved tanken, de er simpelthen et NO GO.
    Du kan bruge som en rettesnor, at har producenten ikke en PSU som er klassificeret, så passer den ikke i en spille maskine.


    Dit bundkort kunne altså osse godt trænge til at blive skiftet ud, siden Nvidia 750a chipsettet, bare ikke er godt nok hvis du tænker på at OC din maskine, men det kan da gå an et stykke tid endnu, bare lige tænk over det.


    Check lige op på, at du kører med sidste nye bios osse, den som hedder 1403.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.