PSU-problem

  • Hej Tweakere.


    Jeg har et problem med en PSU.


    Jeg har netop købt et Atom-board og fundet min gamle Corsair VX550W frem. Der er dog nogle problemer med at tænde for computeren:

    • Hvis jeg slukker computeren normalt, kan jeg ikke tænde den igen, medmindre jeg hiver stikket ud af væggen nogle sekunder.
    • Hvis jeg slukker computeren ved at holde tændknappen inde, kan jeg tænde den igen.


    Jeg har prøvet at sætte en anden PSU til, og så forsvandt problemet. Derfor antager jeg, at det netop er PSU'en, der giver problemet.


    Er der noget andet jeg kan gøre end at købe en ny PSU? ?(

  • Har du prøvet at se efter om der er en opdateret BIOS til bundkortet? det er lidt af et "long-shot", men det er umiddelbart det eneste jeg lige kan finde på, som måske kunne have en effekt.


    Hvad sidder der ellers til den maskine? hvis du ikke har sluttet meget til, kan det alligevel være en rigtig god ide at købe en ny PSU, da rigtigt mange strømforsyninger er ineffektive (dvs. de spilder en del strøm) når belastningen er meget lav (f.eks. 20W ud af 550W ~ under 4% belastning).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Der er ikke en nyere BIOS. Jeg har også prøvet at resette CMOS, og det hjalp heller ikke. Men eftersom det kører fint med en anden PSU, kan det vel heller ikke på nogen måde være bundkortet. (?)


    PSU'en slukker 5 sek. efter jeg har startet computeren, hvis jeg ikke har en harddisk sat til (WTF?), men ellers har jeg ikke noget sat til.


    Ja, jeg ved godt, at det er ineffektivt. Men tanken var at den bare skulle stå som en NAS, som kunne startes med WOL, og dermed ikke bruge så meget strøm.
    (Problemet startede egentlig med, at jeg ikke kunne få WOL til at virke, men efter nogle timers forsøg på løse det var det så jeg fandt ud af, at jeg heller ikke kunne starte med knappen. :rolleyes: )