Wasserkühl

  • Hej,


    Jeg har næsten ingen praktisk erfaring med vandkøling og vil gerne vide mere om det og dets muligheder, inden jeg giver mig i kast med det.


    Jeg har støvsuget nettet, og fundet de 2 gode tutorials som findes, og gennemlæst et hav af forums om emnet. Men jeg står stadig tilbage med nogle spørgsmål, som jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med at få besvaret.


    1) Serielt eller parallelt forbundne radiatorer i et single-loop (her mener jeg kun 1 pumpe) : har nogle rent faktisk prøvet det? Alt hvad jeg finder om emnet, er rene teorier og indviklede formler - hvorefter folk som regel går OT og river hovedet af hinanden, uden at der kan findes et entydigt svar :(
    Hvis ja, hvad fandt du/I ud af virkede/ikke virkede ved det?


    2)Kan man køre med 2 pumper ud fra f.eks. et dual-bay resoivoir (som f.eks. XSPCs) i to loops, eller bør man have et reservoir til hver, hvis man gerne vil køre med store 480mm radiatorer?


    3) Er det relativt nemt selv at modde en dual pass radiator om til en single-pass?


    På forhånd tak.

  • 1) Jeg vil til enhver tid serieforbinde komponenterne. Så kan du også bedre styre køleeffekten. De mest krævende komponenter først osv. Problemet med parallel er jo at du skal splitte det hele op og senere samle det igen. Man kommer meget hurtigt til at mangle plads når man leger med vandkøling.


    2) Kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre. Det kunne dog tænkes at give turbulens. Vandet vil jo også blive varmere, da det oftere løber gennem systemet (teoretisk). Men hvis dine rads kan køle det tilstrækkeligt (overkapacitet i det ene loop) vil det måske have en positiv effekt. Det er dog rent gætværk.


    3) Tror jeg ikke helt jeg forstår. Vil du bore nye huller samt gevind og montere fittings?
    Du er godt klar over det bare afhænger af inlet/outlet placeringen? Hvor en dualpass er mere restriktiv, men yder bedre kølevene, da vandet er længere i radiatoren, bliver vandet ikke kølet helt så godt i singlepass, men der er muligheder for bedre flow. Men vil ud fra personlig erfaring anbefale dualpass. Den smule flowtab opvejer ikke den forbedrede køling.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Tak for svaret, Skjold.


    1) Vil det sige, at jeg i praksis kunne serieforbinde: Reservoir -> DCC/D5 -> CPU -> Chipset +/RAM -> 3x360 rad -> DCC/D5 -> GPU -> 3x360 rad -> loop ?


    2) Eller måske hellere : Reservoir -> DCC 18 -> CPU -> 3x360 rad -> loop
    -> DCC 18 -> GPU -> chipset/ram -> 3x360 rad -> loop ?


    3) Nej, det var jeg ikke klar over, jeg troede de var bygget forskelligt indvendigt. Singlepass var for at undgå at trække slangerne ved siden af radiatorerne med vinkler og bøjninger til følge, istedet for at lade flow gå igennem dem og ud på den anden side. Men jeg noterer mig dine erfaringer om det relativt lave flowtab, og desuden virker singlepass rads også svære at få fat i :)

  • Du vil have 4 x 360 rads i dit loop (ikke at jeg ikke selv kunne finde på det)? :)


    Jeg plejer at have pump > res > rad > Blokke.
    Så er vandet nemlig lige kølet gennem rad før det rammer den første komponent.


    Men vil tror at rækkefølgen har minimal praktisk effekt. Bare du kører CPU først, da det jo er den mest kritiske komponent.


    Jeg har selv 2 stk DDC 18W i en dual top, og det er virkeligt noget der giver fornuftigt flow.
    ---> Tjek det her: http://skinneelabs.com/xspc-dual-top-preview/


    Ren og skær nysgerrighed hvilket kabinet kan du få plads til 4 x 360 i?

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Nej det var en fejl - 2 stks 3x120 mm radiatorer, mente jeg selfølgelig :D Og det er bare et teoretisk eksempel for at få lidt føling med vandkøling idag generelt.


    Jeg prøvede nemlig i slutningen af 1990erne at købe et komplet sæt fra coolerkit, fordi det var lidt "pioner-agtigt" at køre vand dengang. Det var vist ret hjemmelavet - et lukket loop med en strippet springvandspumpe fra Eheim, forbundet via noget der lignede haveslange til en gigantisk, udvendigt monteret scythe mugen-sized 120mm radiator med to Papst12 i push-pull.
    Men det var mindre effektivt end min hr og fru danmark luftkøler. Systemet var faktisk næsten lydløst, men pinligt at møde op til lan og liste af igen efter 1 time, fordi lortet brændte sammen :(

  • Du må da poste nogle billeder af dit projekt i casemod tråden når du kommer i gang.


    Et par gode råd:


    Push-on fittings (compression fittings)
    Leaktest (gerne en hel nat)
    Tygon slange


    Pas på med at købe for billigt. Der er mange rigtig dårlige toppe/res derude, samt fittings.
    Specielt XSPC har en tendens til at blive utæt de steder de er limet.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Feser Tube er også ganske godt, de knækker ikke så nemt:)


    men ellers ek fittings ja :) har dog selv snydt lidt da jeg ikke kunne købe fittings (3/8 ) i 90 grader :(


    men de fleste push on fittings (dem hvor du skruer en top ned over slangen...) er altså gode;)


    du kan jo også vælge bitspower hvis du lige står og skal fyrre en masse penge af :D

  • Sorry for OT.
    Sjovt du nævner XSPC som at have tendens til at være utæt (altså en reduceret kvalitet), da jeg hører dette mange steder på nettet, mens jeg samtidig også hører man der siger at XSPC er kvalitet til en meget lavere pris ;) Hvis du snakker ud fra personlige erfaringer, kan jeg intet sige til det, og give dig 100% ret, dog må jeg også sige at ikke alle mener at XSPC er af lavere kvalitet ;)
    Nu bruger jeg selv HW-Labs og EK, men ville da jeg tilføje til samtalen, så vi ikke skræmmer vores nye vandkøler ven væk fra at muligvis købe et XSPC produkt der ville passe godt ind i hans system :)


    PS: Dette er ikke et personligt angreb, og prøver ikke at flame, ville bare lige tilføje det :)

  • Hehe narj da...Jeg er ikke skræmt væk. Det er bare som om, nogle producenter er rigtigt gode til nogle ting, fremfor andre ting. Måske er firmaernes nye underleverandører ikke altid fine i kanten?


    Efter Skjold fortalte mig lidt, er jeg selv gået i gang med at læse mere - ihvertfald lader XSPC's Rasa-serie ikke til at imponere anmelderne, mens deres Raystorm serie skulle være fantastisk. Og Koolance, burger-drengenes flagmærke, bliver bestormet af folk på deres eget forum som er lidt mugne over de nye serier af de førhen så leak-proof Quick-Connect lynkoblinger, som altså ikke længere er så tætte. Det er vist lidt af en jungle..


    Jeg må dog konstatere, at det ville være nemmere hvis alle producenterne bare var gode eller dårlige. F.eks. er "Laing DDC 1T"-pumpen hos coolerkit lidt af en gåde for mig - svarer den til Swiftechs MCP-350 eller 355 og er 3.25 versionen på 18 watt? Og er Koolance's 450-serie = MCP350 eller MCP355..Alle kalder jo de samme ting noget forskelligt :boxed:


    Kan en 350er med sit lave støjniveau trække vand nok igennem et kølehovede og en 3x180mm radiator? Jeg skal ikke overclocke og skal kun have noget Z68 i, kunne bare godt tænke mig, hvis mit vand holdt skiftende komponenter kølige en lang årrække frem, som en slags investering. Hvor meget vand siger man, der ca. skal rende igennem systemet i minuttet før det kan betale sig?

  • Det er nu mest møntet på deres toppe og res. Jeg har haft 2 utætte toppe
    fra dem. Efter nogle måneders brug begyndte de at lække.


    Men når det er sagt, er det stadig en XSPC dual top som sidder på mine pumper.
    Ligeledes er deres radiatorer også super kvalitet kontra pris. Så det er
    slet ikke ment som et XSPC flame.


    Men hvis pumpen er skjult, eller ikke skal oplyses af dioder, så er acetal klart det sikreste materiale.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Laing DDC 18W og swiftech 355 er helt samme pumpe.
    Det er kun klistermærket der adskiller dem.


    Mine pumper er nu 3-4 år gamle og kører minimum 12 timer i døgnet. Virker perfekt.
    Kan klart anbefales. Hvis pumpen er monteret rigtigt kan du overhovedet ikke høre den. Så køb bare en 18W.


    Det du vil ende med at høre, er blæserne på radiatorerne, samt blæser på GFX, eller PSU.
    Hvis din pumpe larmer i starten, er det højst sandsynligt fordi der stadig er luft i systemet.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

  • Alletiders. Så fik jeg noget at gå ud fra.


    Så vil jeg lige for min egen references skyld (og forhåbentlig til glæde for andre vand-nubbier i fremtiden) tilføje:


    Laing DDC1T (prod. før 2007) / 3.1 (prod. efter 2007) = "10w"(8.3-12W) = MPC350/35B(custom top) = Koolance 400
    7 L min / 3,7m - støj 24 ~ 26 dBA


    Laing DDC 2/1Plus (prod. før 6/15/07) / 3.25 (prod. efter 6/15/07) = "18w"(14-19W) = MPC355/35X (custom top) = Koolance 400S
    8.7 L min/7m - støj 30~32 dBA


    Laing D5/D5 Vario = 24W = Switech 655/655-B = Koolance 450/450S
    18.9 L min/ 4.5 m - støj < 40dBA


    Alle modeller klarer på garantien 50.000 arbejdstimer fra 8-12 volt.
    D5 kan med et ekstra board steppes op til 24 volt og dermed køre 19L igennem pr minut.


    Fant også lige lidt om betydningen af slangernes tykkelse, og hvor meget flow der bør være i et system:
    http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=515368


    Vand er squ ikke for børn, bruger nok 3-4 timer hver dag på det her. Og når varerne så kommer ind ad døren, er man garanteret stadig på skideren :)

  • Nej det er bare at hoppe ud i det.


    Al den teori spiller kun meget lidt rolle til sidst.

    I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240