RAM og overclocking af CPU

  • Hej Tweak,


    Jeg planlægger at overclocke en AMD 1055t CPU i et ASRock 890 Extreme motherboard med en CM 212 EVO cpu køler. Der er fint airflow generelt.


    Men PC'en har 2x 2x2 ram, dvs 4 sticks af 2GB. Af følgende Kingston value ram, 1333 mhz.


    http://www.proshop.dk/RAM/King…MHz-ValueRAM-2204725.html


    Mit mål er at overclocke CPU til omkring 3,5-3,8 hvor den kører stabilt.
    - jeg er ligeglad med OC af RAM.
    - jeg er ikke erfaring overclocker :


    Spørgsmål:
    Bør jeg investere i andre ram, således at jeg får færre ram sticks (altså 2 sticks), og så de bliver med højere Mhz?


    Eksempelvis hvilke RAM? Gerne fra Proshop, da jeg bestiller andet derfra i dag.



    - Vil disse ram give bedre mulighed for OC af CPU?


    http://www.proshop.dk/RAM/Cors…x4)Vengeance-2291044.html




    On a side note: Jeg begynder men færd ud i OC her i weekenden. Hvis der er nogle, som har en god guide, eller råd - så kom med dem. Jeg har læst lidt indtil videre, og er lidt bekendt med basale begreber.



    Mvh,
    Mads

  • hvis du skulle finde på at overclocke dine ram så se efter nogle cl7/8 ram dels er de bedre men, de kan for det meste også overclockes mere ;)
    ellers ville et par corsair eller kingston 1600MHz cl9 være fine;)

  • #1


    Hmm, det var ikke lige det svar jeg havde forestillet mig, for jeg ved ikke rigtig, hvilke af mine spørgsmål det svarer på. Men tak.


    - dem jeg linker kører 1.35v det har vel også en betydning ift. hvis jeg vælger at OC ram?


    Men, mit spørgsmål fgår mere på, om jeg får mere ud af min CPU OC, hvis jeg skifter til de linkede RAM, frem for at køre med de ram, der sad i, da jeg købte komputeren? (altså skifte fra 2x 2x2GB til 2x4GB i højere kvalitet og højere Mhz og med køler profil?)


    Måske mit spørgsmål er for Nooet til at det giver mening? :) Det vil vel kun gøre en forskel, hvis jeg forsøger at OC med FSB, frem for Multiplieren? Eller, har jeg forstået det hele helt forkert?


    Mvh, og tak for svar.


    Mads

  • jeg synes ikke ram er så vigtige men jeg har så også selv socket 1155 jo ;)


    men skal du op og lave et godt oc så skal du ikke tænke så meget over volt på dine ram men, gå efter cl6 eller cl7 ram med 1866 eller +2000 MHz ;) køler profiler har ingen ting at sige... (jo mindre det bliver mere end ekstremt...)


    dem herer ville godt kunne oc'es en del :)


    hvis du bare vil lave et normalt oc så hold dig 1600MHz cl9...

  • Hej Hol,


    Haha


    Det vil vel kun gøre en forskel, hvis jeg forsøger at OC med FSB, frem for Multiplieren? Eller, har jeg forstået det hele helt forkert?


    Rigtig forstået,det lille problem er din cpu ikke er black model m unlocked multiplier.Så når du begynder at hæve fsb skal du finde en lavere divider til rammene,hvor lavt den tillader ved jeg ikke,1066,måske lavere.
    Sådan kan du evt starte ud,se hvor langt du kan nå,på den anden side vil du få lidt bedre ydelse og mer frirum (oc) ved hurtigere ram,og så koster de jo ikke meget idag.


  • Rigtig forstået,det lille problem er din cpu ikke er black model m unlocked multiplier.Så når du begynder at hæve fsb skal du finde en lavere divider til rammene,hvor lavt den tillader ved jeg ikke,1066,måske lavere.
    Sådan kan du evt starte ud,se hvor langt du kan nå,på den anden side vil du få lidt bedre ydelse og mer frirum (oc) ved hurtigere ram,og så koster de jo ikke meget idag.


    Ahh, nu husker jeg - det var dét, som var forskellen på Black Edition og den almindelige version.


    - når du skriver "hvor lavt den tillader", mener du så motherboardet som dén, eller rammene som dén?


    - som jeg forstår det, skal jeg hæve FSB - hvilket også hæver på rammenes mhz - og derfor skal jeg sætte rammenes mhz ned til stock eller lavere ved at ændre på rammenes "divider" eller ratio .... er det korrekt forstået?


    - årsagen til at jeg købte netop dé ram, er at de har lavere stock voltage, således at de vil kunne køre med en strammere timing ved en højere voltage ... vil det give mening at forsøge? Eller skal jeg forsøge at løsne timingen for at opnå et stabilt OC?


    Tak for svarene indtil videre!



  • - jeg går efter et OC med +1Ghz ift. stock, altså omkring 3,8. For den CPU (1055T) jeg har, har jeg læst mig til, at det godt kan lade sig gøre, hvis man bruger lidt tid på det, og hvis MOBO og køling er OK.


    - derfor tænker jeg, at jeg godt kan begynde med de almindelige CL9 ram, med lav voltage 1,35. Eller hvad? Det er fordi jeg allerede havde en anden ordrer fra Proshop, som ikke fører de RAM du linker, desværre. De ser nemlig fine ud, ellers.


    - ang. ram volt - jeg havde ellers læst i et review, at når det var lav volt (1.35) så gav det mulighed for at ændre CL eller timings til lavere end hhv, CL9, og 9-9-9-24 som er Stock opsætningen - hvis man vel og mærke sat voltage lidt op. Er det forkert?


    Tak for svar og din tid.

  • I øvrigt, O.T, kan en venlig sjæl fortælle mig om logikken bag "citer" funktionen, når man skal citere en besvarelse?


    - Lige nu for mig er det ren trial and error! Og den giver ikke mening.

  • - når du skriver "hvor lavt den tillader", mener du så motherboardet som dén, eller rammene som dén?


    Ja bundkort i dette tilfælde.


    - som jeg forstår det, skal jeg hæve FSB - hvilket også hæver på rammenes mhz - og derfor skal jeg sætte rammenes mhz ned til stock eller lavere ved at ændre på rammenes "divider" eller ratio .... er det korrekt forstået?


    Korrekt.


    - årsagen til at jeg købte netop dé ram, er at de har lavere stock voltage, således at de vil kunne køre med en strammere timing ved en højere voltage ... vil det give mening at forsøge? Eller skal jeg forsøge at løsne timingen for at opnå et stabilt OC?


    Det kan man ikke sige sådan,der er langt fra nogen garanti for du kan køre strammere timings v højere volt,men du kan være heldig.Prøv dig frem.


    I øvrigt, O.T, kan en venlig sjæl fortælle mig om logikken bag "citer" funktionen, når man skal citere en besvarelse?


    Du markerer den tekst du vil citere,derefter trykker du "citer valgte tekst" ;)