Unix

  • Hej tweaks :rules:
    Jeg overvejer at udskifte mit Windows 7 og lave min pc unix-baseret, men jeg har ikke megen forstand på dette område, og ville høre, om der var nogen som havde nogle gode tips til en nybegynder, eller måske nogle online tutorials og/eller guides.
    Hvilket program skal jeg i såfald vælge? Linux solaris eller et helt tredje?
    Og sidst, min nuværende pc blev leveret med Windows 7, og i det tilfælde at jeg ønsker at skifte tilbage til windows,er der så en mulighed for dette uden en windows DVD? Jeg har produktkoden klistret fast under pc'en.


    På forhånd tak for hjælpen

  • Taget i betragtning af at du er helt ny, vil jeg anbefale dig at kigge på en af de "lettere" Linux distributioner som Ubuntu eller Linux mint, de er beregnet på nye brugere og er meget nemme at sætte op.


    Det er generelt ikke helt nemt at reetablere din windows installation, hvis du ikke har en disk med det på, enten en recovery disk eller en rigtig windows disk.
    Det er muligt at du kan få Windows installeret igen, hvis du finder en disk til samme sprog i samme udgave (home premium/pro/ultimate osv), men ingen garantier.
    Som regel opretter man derfor dualboot, Linux og Windows i mellem, således at man kan tilgå begge systemer.


    En ide kunne være at du installerer ubuntu (eller lignende) på en virtuel maskine (f.eks. via Virtualbox), så kan du prøve Linux mens du stadigvæk kører Windows, uden at risikere at ødelægge bootloader eller partitioner.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • enig med RTM omkring det, du kan også prøve Ubuntu ved at bruge deres live cd. Så kan du også finde ud af om det meste virker out-of-the-box, da noget hardware kan være besværligt at få til at virke bagefter. Det sikretste er en virtuel maskine først for at finde ud af hvilken en linux disto man kan lide bedst.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2