Køb af ny computer med i7-3930k

  • Tror mere det er en smagssag angående interface end det er noget andet. For år siden var der nok noget sandhed i det, men som bruger af både AMD og Nvidia igenem mange år bøde i den lave ende og med topkort, så vil jeg umiddelbart ikke mene at der er meget hold i det.
    Det er også et aspekt fanboys er rigtig glade for at bruge som argument, men det er vist ignorance mere end egentlig erfaring med Catalyst.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Davs igen :)
    Hvis vi ser bort fra amd hvad vil det bedste kort så være at købe? Jeg er usikker på om et gtx580 vil være et godt køb da det jo stadig er ret dyrt og efterhånden er lidt gammelt, og der snart kommer helt nye kort fra nvidia?
    Jeg har også overvejet at bruge mit gamle gts250 i computeren indtil de kommer, men synes også det er lidt ærgeligt at smide et så gammelt grafikkort i en helt ny computer :) Alternativt kunne jeg købe et billigt kort nu, og så et nyt igen senere - men det ender jo med at være en dyrere løsning.

    Jeg har dog umiddelbart ikke nogle pc spil som jeg ved jeg gerne vil bruge meget tid på - det skulle da lige være bf3, men jeg brød mig egentlig ikke så meget om bf2, så ved ikke om jeg kommer til at spille det så meget (har ikke prøvet det endnu). Men det er på den anden side heller ikke sådan at jeg ikke vil få gavn af et godt grafikkort nu, da navigationen i maya er lidt sløv på min nuværende computer når jeg har mange teksturer og polygoner..
    Hvad ville i gøre i min situation?

  • Du kan da bare købe et GTX570 og så et mere i SLI senere... Så har du i hvert fald et solidt kort fra start og med mulighed for en økonomisk rentabel opgradering senere.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Ja det er selvfølgelig også en mulighed :)
    Kører sli generelt godt? Har læst om diverse problemer med mikro-stuttering eller lav min. framerate? Har aldrig kørt med flere grafikkort så har ingen erfaring med det.
    Har du/i i øvrigt nogen ide om hvilken rækkefølge man kan forvente nvidias næste serie grafikkort udkommer i? Er det kortet der erstatter 580 der ryger på markedet først eller er det de billigere kort? Eller kommer der mon flere modeller ad gangen?

  • du kan altså sagtens spare lidt penge på cpu'en; en overclocked 8150 fx med 8 kerner skulle din rendering nyde endnu bedre af ;) gaming performance kommer du heller ikke til at mangle hvis du får en god køler og overclocker men det giver dig altså lige 2500 ekstra til et godt grafikkort. og den er altså slet ikke en svag cpu hvis du køber en vild køler og overclocker til 5ghz. det er ihvertflad ikke der du bliver bottlenecket i spil eller rendering programmer i nærmeste fremtid.
    bare en mulighed på trods af at 39eren nok skal slå den så hjælper de 8 kerner vældig til. Ved dog ikke hvor meget bedre 39eren er ? men det er der måske nogle kloge hoveder der kunne svare på men det var ihvertfald en mulighed.
    held og lykke herfra!

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • der er jo nogle andre fordele ved intels 3930k quad channel ram 12 tråde, og den kan jo også overclockes ligesom amd'en jo :)
    jeg tror en 2600k klare sig lige så godt som en 8150, hvis ikke bedre:)

  • Microstuttering er ikke noget jeg selv har bemærket.. Har kørt SLI med 7800gt og 8800gt og Crossfire med HD5830 samt mit nuværende HD5970. Det er også primært noget man kan måle sig frem til.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Kan mikrostuttering forekomme mere for nogle grafikkort end andre?
    Mht cpu så tror jeg at jeg helst vil holde mig til intel lige nu :) Og det er nu ikke fordi jeg ikke ville betale prisen for at få et gtx580 i computeren, men synes bare det er lidt ærgeligt at købe nvidias topmodel (ja ok bortset fra 590), når der kommer nyt "snart" - det er dog lidt irriterende at jeg ingen anelse har om hvornår det kommer udover at det sikkert senest er engang i maj måned :P

  • rasmi ja en 2600k er nok bedre(selfølgelig er den det) end en fx8150 men forskellen jo så også lige 1000 bobsi ;) de kan jo så bruges på en fed køler så skal den nok smadre en i7 2600k ;) plus penge til overs det var også bare hvis han gerne ville spare lidt så grafikkortet kan op prioiteres.


    med en oc'ed fx8150 så så kan du godt banke en i7 2600k. og tråde er ikke helt ligeså effektiv som
    "rigtige" cores.
    men hvis du vil have 39'eren så bare brug dit gamle 250gts kan godt være det vil bottleneck dit system ad helvedes til men så vent på 600 serien fra nvidea! da de nye kort nok skal slå amd's måske ikke pga bedre hastigheder men bedre optimereing sådan er det ihvertflad som regelt.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Ja jeg begynder også at hælde mere til løsningen med bare at bruge mit gamle kort lidt endnu, da den primære grund til at jeg vil opgradere trods alt er at få mere cpu kraft - og jeg har ikke lige en lang liste af spil som jeg bare må spille selv hvis jeg havde computeren til det :)
    Er ikke så meget inde i overclocking så satser på noget der kører godt uden, men vil da ikke udelukke at oc'e en 3930k en smule på et tidspunkt hvis det er nemt :)
    Efterhånden som tiden går og alt det her med at vente på nvidias nye serie så kan jeg også komme en smule i tvivl om hvorvidt man også bør vente på ivy bridge og spare lidt der? Men hvad jeg har fået læst mig frem til er det stadig kun quad cores der kommer og ikke væsentligt kraftigere end sandy bridge - så vil en 3930k ikke stadig være markant kraftigere når vi taler om ting der udnytter alle kernerne?

  • Ville også KLART tage HD7970!


    Med hensyn til CPU køler kan jeg også anbefale Corsair A50 til en ~ 250 DKK.


    Du kunne også evt. muntre dig med at byde lidt på


    http://www.ebay.co.uk/itm/Inte…m35b925dbe0#ht_972wt_1344


    der kan du muligvis spare nogle kroner. Og eftersom CPUer næsten aldrig går istykker - og Intel yderligere plejer at være flinke til at ombytte direkte - ville jeg selv ikke være bleg for at spare et par kroner her :)..


    - mindre dele og "følsomme" dele som fx MB, RAM osv. vil jeg dog stadig købe i Danmark :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]