Linux på playstatikon 3 !!!

  • Hej jeg har lige købt en playstation 3 (slim version)
    Jeg vil gerne bruge den som en computer og spille konsol. (dual boot)


    Er det muligt at installere Linux? Og hvordan gør man det?


    Jeg har opdateret ps3 firmware til 4.00. Jeg har læst at man skal nedgradere (downgrade) sit ps3 firmware til 3.55 eller noget, så det er muligt at køre linux på den.


    Er der nogen af jer derude som har en ps3 med linux? Og hvilken ps3 firmware køre du med for at få linux til at virke?


    Hvilken linux distro vil i forslå til ps3?


    På forhånd tak.

  • 1. Nedgradering af firmware har jeg ingen anelse om er muligt på en PS3. Google it - Men jeg kan da nævne at det dummeste du kan gøre er at opdatere firmware på en konsol der har fået låst Linux af pga. piratkopieringsrisiko uden at læse op på det først.


    2. Linux (hvis du kan få det til at køre, se ovenfor) kører ikke med fuld hastighed. Sony har låst dele af Hardwaren af som Linux ikke kan tilgå i den officielle linux mode - Du kan med andre ord ikke være sikker på at det kører flydende, eller overhovedet.


    Konklusion: Hvis formålet udelukkende var at køre Linux, så vil jeg da sende maskinen tilbage med det vons (hvis du har bestilt over nettet). Hvis du ikke engang har sat dig grundlæggende ind i Firmware/Linux og PS3 på forhånd, så kan jeg love dig for at du har en gråhåret oplevelse for dig i fremtiden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis jeg husker ret, så har linux mode, aldrig været officielt til stede på slim udgaven af PS3, så hvis det skulle kunne lade sig gøre ville det være via noget hacks halløjsa.


    Ærligt talt, tror jeg det er spild af tid, hvis du samtidigt vil have adgang til PS Store, skal du jo have opdateret firmware, så det hænger vidst ikke helt sammen for dig.


    Ellers, så mener jeg at huske at yellow dog linux skulle virke til PS3.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Linux mode = other OS


    Uanset... Firmwaren skal nedgraderes til, tror det er 3.40 for at få otherOS tilbage. Det er ganske muligt, men der kan være visse problemer grundet slim hardwaren.


    Angpende linux, så kan linux bruge de samme kerner som alm. spil kan, dvs. 7 af CPU kernerne (nr. 8 er til XMB, nr 9 er en reserve), RSX grafikchippen er off-limits, men er som udgangspunkt det eneste stykke hardware der er lukket af.
    Derimod mener jeg efterhånden at de har hacket sig igennem blokeringen til grafikchippen...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200