DVD HD men hvordan ?

• Hej, jeg skal inden så længe har lavet nogen DVD-HD.

jeg bruger Sony Vegas 7.0, lever for det meste WMV, men fik af vide at de næsten gang gerne ville ha noget, der kunne afspilles på en DVD afspiller.

kan man egenlig lave *VOB i HD, eller kommer jeg til at lave MPEG ?

• Nu er VOB sådan set bare en container, baseret på MPEG, så om du laver VOB eller MPEG er nok lige fedt.
    Tvivler dog på en helt alm. DVD-afspiller kan afspille HD opløsning, da de fleste almindelige afpiller kun har en SCART udgang.
    Og det har jo intet med HD at gøre.

• Okay...
    havde faktisk ikke hørt det om MPEG før.
    jeg laver så nok bare i MPEG, en i 1440x1080 og en i 720x480, for nok stadig lidt folk, hvis DVD afspiller køre over SCART.
    så der bliver lidt i HD, for dem der kan afspille det.

• Nu snakker vi vel om DVD-HD - altså formatet som Xbox 360'en kørte? Du kan ikke lave normale DVD'er med en opløsning på over hvad DVD formatet tillader.

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• okay...
    ville jeg så ikke kunne lave en MPG video film, som fx. også ville kunne afspilles af de fleste DVD afspillere ?
    ville så også lave en i 720x576 så dem med SCART også kan være med?
    er der nogen forskel på om jeg laver en almindelig DVD i VOB eller kan jeg ikke lige så godt lave en MPG video fil?