hjælp til fejlfinding af død bærbar

  • har en gammel Acer aspire 2012 der bare er gået totalt død. den stod tændt og da jeg kom tilbage til den var den bare død. laderen virker fint, men der er absolut ingen i respons i pc'en, den hverken blinker, bipper eller giver nogen som helst form for livstegn når man trykker på power knappen...


    nogen gode ideer til hvad det er, vil selv mene det er bundkort, men kan en død cpu gøre det samme?


    fyr løs Tweakere...

  • første jeg ville prøve var at pille batteriet ud og smid laderen til igen, se om den så vil starte op - kan være batteriet der er faldet sammen. Hvis den så stadigvæk ikke vil starte op, så er muligheden der for en fejl på systemboad/cpu/ram, men disse ting begynder det at blive besværligt at fejlsøge på med mindre man lige har nogle reserve dele liggende.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • lol wtf. satte lige batteriet i, (mens jeg stod og holdt den med bunden i vejret, og kunne se den begyndte at gnistre inde i kabinettet... (ikke ved battereit men et sted på MB tæt ved den ene ram blok...

  • lol wtf. satte lige batteriet i, (mens jeg stod og holdt den med bunden i vejret, og kunne se den begyndte at gnistre inde i kabinettet... (ikke ved battereit men et sted på MB tæt ved den ene ram blok...


    well hvis den ikke var helt død før, så vil jeg sige at det er den nok nu.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • doh! ;(


    har du prøvet at tage den RAM klods ud?


    kom der lys i nogle af dioderne?

    du er gud Pinky :)


    selvom jeg er 100% sikker på at gnisterne kom fra motherboardet og ikke ramblokken, pillede jeg ram blokken ud, og BAM lortet kan starte op igen. kan dog ikk se noget på ram blokken der ser ud til at være brændt eller lign.. er det muligt at det er en del af MB der styrer ram slots der bare er brændt af, har ikk lige et andet sted jeg kan teste den "defekte" ramblok. kan self tage flytte den anden, men det er en lidt større opretaion da den sidder under tasturet...

  • lol du er så heldig at den stadigvæk lever den bærbar - jeg ville nok lige holde godt øje med den, gnister er aldrig godt. Men du kan have brændt en memory controller af, så du kan måske få problemer med din anden ram klods.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • lol du er så heldig at den stadigvæk lever den bærbar - jeg ville nok lige holde godt øje med den, gnister er aldrig godt. Men du kan have brændt en memory controller af, så du kan måske få problemer med din anden ram klods.


    Ja, og selvfølgelig holde bærbaren på en underflade der ikke begynder at brænde hvis der kommer en gnist igen.


    Da en af mine venner satte strøm til sin bærbar her for nogle dage siden, kom der en kæmpe gnist ud fra 230V ledningen, vi tog den hurtigt ud, og gnisten havde helt brændt hul i kablet.
    Det var dog ikke værre end at skifte kablet.