oc af Q9550

  • jeg vil gerne prøve at OC min Q9550, hvilket jeg aldrig nogensinde har prøvet... sidder med et asus p5e ws pro http://www.asus.com/Motherboar…_775/P5E_WS_Professional/....


    først og fremmest vil jeg overhovedet høre om det kan lade sig gøre med den køler jeg har siddende på CPU'en. ved ikke hvad den heder men min cpu ligger på omkring 48 C.


    så ville jeg høre om der nogen der kender til en god guide som evt kan fortælle mig hvordan og hvorledes...

  • Er det din load temp? Ellers så test den. Det kan du bruge prime95 til, bare google det. Lad være med at gå over 70 grader.


    Det er ret simpelt at overclock sådan en 775 cpu. Du går ind i bios og sætter manuel cpu level på. Så slår du du automatisk volt af på cpuen. Du skal ikke gå over 1.4v, og prøv at holde den under 1.3 for bedst varme/mhz ratio. Så øger du bare lidt volt og bus på cpu lidt ad gangen indtil det er stabilt. Du overclocker med din bus på bundkortet. Det er hastigheden af dine ram, dvs dine ram skal kunne køre samme hastighed.


    Multiplier på din cpu er 8.5. Dvs hvis dine ram kører 800mhz (400bus) vil din cpu kunne køre 3.4ghz uden at røre ved dine ram. Du kan starte med at sætte volt til 1.25 også se hvor langt op du kan tage din cpu før den bliver ustabil. Test med prime95.

  • Når du starter computeren op står der hvor hurtigt din cpu kører. Du ved jo også du har clocket den, når du har sat den op inde i bios :)

  • når jeg har sat ram til 800. Voltage til 1.3 og ratio til 8.5 så siger den overclocking failed og vil have at jeg resetter settings eller selv går ind og ændrer det... hvad går jeg galt ?

  • Du skal ikke gøre noget ved dine ram, de justerer sig automatisk. Hvis din bus er 412 vil dine ram være 824.


    Kig her. http://techreport.com/r.x/x48-mobos/bios-asus-overclock.jpg


    Der hvor der står fsb fre. er din hastighed på din cpu. Når du klikker enter på den, så bruger du + og - til at gå op og ned. Meget simpelt når først man lige regner det ud.


    Det er et tilfældigt billede jeg lige fandt, så lad være med at kopier noget fra det

  • kan være jeg er lidt fatsvag er lidt ny til det her, men nu har jeg kun ændret CPU ratio til 8.5 og CPU voltage til 1.25


    men der er ikke kommet nogen ændring i forhold til hvad den kører... den siger bare det samme ved startup

  • ok nu siger den noget andet... når den ikke laver noget siger den min core speed er 2,4 ghz med en multiplier på 6,0... men når jeg kører cinebench s¨stiger den til 3,4 ghz med multiplier på 8,5


    så har lige to spørgsmål hvad er det jeg skal kigge på angående temperaturen de 4 core temperaturrer eller CPUTIN ?


    og graderne ligger på omkring 48- max 66 er det sikkert nok ? eller skal jeg vente til jeg får en ny køler ?

  • Temp er fin nok. Du kan download realtemp til at få et godt overblik over dem. Men 5min i cinebench viser ikke det rigtige resultat. Hvis du sidder og spiller i nogle timer vil temperaturen helt sikkert gå højere. Lad den stå i en time og test.


    Angående multiplier. Du overclocker IKKE med din multiplier. Medmindre der er sket noget magisk siden jeg havde en q9550, så kan du ikke ændre på den. Din multiplier er 8.5 uanset hvad. Du øger din FSB for at få din clock højere.


    Skal vi starte forfra så: Dine ram kører f.eks 800mhz. Det er den ratio du så vælger. Hvis du så sætter manuel cpu level på, så vil din bus være det halve af dine ram. Din standard hastighed vil så være 2.8ghz eller 8,5*333FSB. Det vil betyde at dine ram kører på en hastighed af 666mhz. Du kan også vælge en højere ram til fsb ratio (http://benchmarkreviews.com/im…sus_P5K3_BIOS_RAMFreq.jpg). Det vil sige dine ram starter på en højere hastighed som standard. Det er rimelig simpel matematik.


    Du har ikke fortalt hvilke ram du har. Hvis dine ram bare er nogle standard 800mhz, så bliv ikke overrasket hvis du slet ikke kan komme over 400FSB. Igen hvis dine ram blot er 800mhz standard, så lad være med at sætte dem på en højere ratio. Hvis dine ram kører 1050, så kan du derved sætte dem op, uden at din FSB går op

  • her er de ram jeg bruger http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=343070


    og her et mit bios setup:


    Ai OC Tuner : manual
    CPU ratio settings: 08,5
    FSB Strap to North Bridge: 266MHz
    FSB Frequency: 407
    PCIE Freq : 100
    DRAM freq : DDR2-1021MHz


    så er alt auto helt ned til CPU voltage som er på 1,25


    er lidt paranoid angående OC da det er først gang... så hvad skal jeg holde øje med udover CPU core temp (1-4) ?

  • Lige en anden der må komme ind over den FSB strap to north bridge, pga den har jeg da ikke set før.


    Kører du med de settings lige nu? For 707 FSB ville være ca 6Ghz, og det må være nogle ualmindeligt fantastiske ram hvis de overclocker med over 25%

  • Har samme cpu som dig.
    Min fsb er sat til 482.
    Rammene er sat til 800mhz
    Min volt er vidst nok står til at være 1.344 i cpu-z. Men det er ikke hvad den er sat til i BIOS.


    Men en ting du nok skulle gøre. Var at starte forfra, og så tage en ting af gangen.
    Altså så du feks starter med at lade din volt stå til auto, og så ellers begynde og sætte din fsb op.
    Hver gang du så hæver den, så gå ind og lav en stress test og så husk og aflæse temps.


    Når den så begynder at gå ned med BSOD, ja så kan du begynde og hæve din volt manuelt.
    Men tag det stille og roligt, for du skal holde øje med den hver gang du starter op.



    Christian.