medie center hjælp

  • hey tweak :)


    har fået fat i en fujitsu siemens ESPRIMO E5720


    hvor der er følgende hardware i:


    bundkort: FUJITSU SIEMENS D2594-A1


    CPU: core 2 due E4500


    ram: 1gb DDR2 332MHz


    Grafikkort: onboard


    mit spørgsmål er så :)
    vil denne evt kunne køre som medie center, så jeg kan se lidt film i HD self :) og høre musik fra.
    skal self have fat i et low profile grafikkort, og havde tænkt på et: ASUS EAH5570/DI/1GD3(LP)
    og så smide måske 4gb ram i.


    der er windows 7 på nu men ville det være en fordel at smide noget andet på som måske ikke er så krævende ?


    \\plasma

  • Der er masser af muligheder med det hardware, men du skal dog som du selv er inde på have et seperat grafikkort.


    Med hensyn til om du skal skifte Windows 7 ud med noget andet, så vil jeg sige at det afhænger af om du opgraderer den med RAM eller ej, hvis du ikke gør, vil jeg mene at windows 7 er lige en tand for meget.


    Alternativer er Windows XP, eller evt. noget Linux
    Der findes masser af software, et af de bedre forslag er netop XBMC, som findes bla. både til Windows og Linux.


    Hvis du vælger at køre Linux XBMC, vil jeg stærkt anbefale dig at anskaffe dig et kort fra Nvidia, da de på nuværende tidspunkt har mere udbredt support for hardware video acceleration end AMD/Intel.


    Jeg vil dog ikke anbefale dig at tage et af de ældre kort, da de ikke har integreret lyd kerne på kortet, hvor man så skal lave en krejler løsning med et kabel fra bundkort (hvis bundkort har den rigtige udgang/header).
    Et bud kunne være dette passive 520 kort fra asus: LINK, det skulle være lav profil, men dobbeltjek hellere.


    Husk at tjekke at der rent faktisk er plads i din computer til et PCIexpress x16 grafikkort, ellers kan det være lidt lige meget.


    I øvrigt helt generelt, kan man sagtens køre video dekodning af f.eks. H264 med et AMD grafikkort under Windows, eller endda det der er integreret på visse Intel grafiksystemer (ikke dit).


    Men det skal siges at hardware acceleration generelt virker bedre under Windows 7, end det gør for især XP men også til en hvis grad Vista.
    Dermed ikke sagt at det ikke kan fungere på Windows XP, bare at det er nemmere på Win 7.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hej
    Jeg fandt lige en manual for dit bundkort:
    http://uk.ts.fujitsu.com/rl/se…26361-D2594-Z110-Muli.pdf
    Det fremgår, at max. ram er 4 x 2Gb. Men det kan 32 bits styresystem som XP ikke bruge. Der er max. 3 Gb. Men ram er jo ret billig, så du er måske ligeglad med at købe lidt for meget. DDR2 pc6400 er OK.
    Det fremgår også at bundkortet har en 16x pci express. Onboard grafik ser ikke så god ud, for hverken 1366x768 eller 1920x1050 er supported. Chipset er iQ33.
    http://support.ts.fujitsu.com/…atibilityList.asp?LNG=COM
    http://support.ts.fujitsu.com/…s/ds_esprimo_p%5B8%5D.pdf
    Supporter CPU op til core2 E8500. Fsb 1333.