Computer spørgsmål om CPU, mobo

  • Hey!


    Tænker lidt over hvad mit nye system skal indeholde af ting.


    For det første har jeg lidt til CPU: Jeg har ikke helt besluttet mig for, hvilken CPU jeg skal have. Tænker lidt i5 2500K eller en i7 2600K - eller en AMD Phenom II X6 1100T 6 MB.
    Hvor meget halter den AMD cpu efter i7'eren f.eks? Fordi AMD'eren koster en 800 kr mindre :/


    Det andet er et bundkort.. Jeg skal bruge mig et bundkort som ikke koster helt sindsygt meget, men skal skal kunne køre enten en af intel cpu'erne eller AMD'eren.
    Udover det, så skal den have 2x PCI Express 2.0 porte til enten SLi eller Crossfire som skal køre x16 på begge.


    Hvilket bringer os videre til 3. ting: hvilken GPU? Jeg er også på udkig efter GPU, og i den forbindelse ligger valget mellem:
    2x GTX 560 Ti (1gb) kort i SLi (ca 3.2k kr)
    2x HD6950 (1gb) kort i Crossfire (ca. 3.3k kr)
    1x GTX 580 (1.5 gb) kort (ca. 3.3k kr)
    (Hvis I har et andet forslag, så sig gerne til :))


    Jeg har sådan set 10500 kr til rådighed og til det skal alt indgå i computeren. Systemet skal ikke bruges til OC så det skal I ikke tænke på :)


    Håber I kan hjælpe lidt til :)

  • vil du game på den?


    så vil jeg vælge en i5-2500k og 2*6950, hvis du ikke vil over clocke behøves skal du ikke kaste en masse penge efter et dyrt motherbord, og du skal heller ikke købe en aftermarket køler, jo mindre du vil have en stille computer?`


    har du tænkt over ssd?
    har du allerede win7?

  • Du kan se nogle benches hvor de to typer processorer bliver sammenlignet her: LINK (af en eller anden grund kun dem længere nede på siden hvor 1100T'en er med).


    Efter min mening bør du helt klart i den prisklasse gå efter en Intel processor, det er i mine øjne synd at bruge så få penge på en AMD CPU, når du har det budget.
    Der skal jo være en hvis balance over systemet, husk på at det er nemt nok at opgradere grafikkortene, men det er alligevel de færreste der opgraderer deres system med nyt bundkort/cpu/ram.


    Dit krav med hensyn til at der skal være 2xPCIe 2.0 x16 er også lidt overkill, det udelukker alle p67/z68 baserede bundkort uden en NF200 chip (eller lignende).


    NF200 chippen gør bundkortet noget dyrere, uden at give nok værdi for pengene, da tabet ved at bruge et bundkort som "kun" kører de 2 PCIe 2.0 x16 ved 8x båndbredde er minimalt.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg har tænkt over SSD og sådan en skal jeg have - blive nok en OCZ Agility 3 series 120 gb.. Og jeg har ikke win7 i forvejen så skal bruge 600 kr på det (derfor mit budget lyder 10500 kr.)


    Hvad angår CPU har jeg besluttet mig for en i5 2500K.
    Nu skal der blot besluttes GPU, mobo og RAM.
    GPU har jeg relativt styr på, så det skal nok blive let nok at finde ud af. Jeg har til gengæld INGEN forstand på bundkort, og kun lidt om RAM.


    Når det er sagt, så skal I lige vælge et bundkort til mig xD Ved ikke noget om det, så nævn nogle gode :D det skal være ATX, that's all I know fordi det skal passe til et silencio 550 kabinet.


    RAM har jeg heller ikke så meget styr på, men har kigget på nogle http://www.bj-trading.dk/bjsho…orsair&vare=549713&f=edbp - Er de helt hen i vejret? Har i noget bedre i tankerne? (ved ikke helt hvad prisklassen for nogle gode ram lyder på).

  • Går ud fra du kører SLI eller Crossfire? Så skal dit bundkort jo først og fremmest understøtte dette.


    RAM er lidt hip som hap. Find 8 GB fra Kingston eller Corsair.


    Jeg ville nok vælge: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4669103

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Ja okay.


    Og ja, jeg tror nok, at jeg ender med at gøre de HD 6950 i crossfire eller to GTX 560 Ti i SLi. - Hvis i havde valget, om at vælge 2x http://www.edbpriser.dk/Produc…?q=GTX+560+Ti&pid=4936101 i SLi (3400 kr) eller 2x http://www.edbpriser.dk/Produc…D+6950&sp=all&pid=4674404 (3350 kr) eller 1x http://www.edbpriser.dk/Produc…TX+580&sp=all&pid=5051788 (3570 kr) - hvad ville i så vælge?


    Hvilken fordele ville der være ved at bruge de ca. samme penge ved at gå efter et enkelt GTX 580 - og hvilken ulemper?


    Naturligvis ville jeg vælge bundkort som understøtter Crossfire eller SLi hvis det bliver et af de valg :)

  • Et eksempel på et bundkort som understøtter både SLI og Crossfire, er dette fra gigabyte: LINK


    Med hensyn til RAM, så vil jeg næsten sige at så længe vi snakker PC3-12800 RAM, er det fjollet at købe RAM der bruger mere end 1.5V(med samme specifikationer ellers), da de enten koster det samme eller marginalt mere.


    Et eksempel på et sæt PC3-12800 på 2x4GB er dette fra Corsair: LINK


    De RAM du har kigget på er ikke helt hen i vejret, men de giver bare ikke så meget ekstra performance igen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Kan en komme med et eksempel på et bundkort, der kan køre 2x pci exspress 2.0 x16? - Hvor stort et tab i fps ligger der ca. på at bruge 16x og 8x frem for 16x og 16x?
    EDIT: og hvilken prisklasse ender vi så i?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Azyle
    Kan en komme med et eksempel på et bundkort, der kan køre 2x pci exspress 2.0 x16? - Hvor stort et tab i fps ligger der ca. på at bruge 16x og 8x frem for 16x og 16x?
    EDIT: og hvilken prisklasse ender vi så i?


    Det er muligt at jeg har overset et billigere bundkort, men ud fra hvad jeg lige har kunnet se ved at tjekke lidt efter, er det her noget af det billigste du kan få med dual pcie 2.0x16: LINK
    EDIT: når vi snakker socket 1155 platform altså.


    Du kan læse lidt om SLI scaling ved 8x her: [URL=http://www.tomshardware.com/reviews/pcie-geforce-gtx-480-x16-x8-x4,2696-17.html]LINK[/URL]

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Det er muligt at jeg har overset et billigere bundkort, men ud fra hvad jeg lige har kunnet se ved at tjekke lidt efter, er det her noget af det billigste du kan få med dual pcie 2.0x16: LINK
    EDIT: når vi snakker socket 1155 platform altså.


    Du kan læse lidt om SLI scaling ved 8x her: [URL=http://www.tomshardware.com/reviews/pcie-geforce-gtx-480-x16-x8-x4,2696-17.html]LINK[/URL]


    Ja okay, så hellere spare pengene der og ikke købe et så dyrt bundkort :)
    Så tror jeg sgu efterhånden jeg har det hele på plads :D


    En sidste ting: Hvilken GPU setting ville i nok ende med at tage? Det bryder ikke mit budget lige meget hvilket af dem man tager :)
    Tænkte jo også, at hvis man tog et GTX 580 så kunne man jo altid senere sætte et ekstra i? :p


    EDIT: Hvad hvis man så endda gik videre derfra hvad angår GPU og tog 2x GTX 560 Ti med 2 gb frem for 1 gb? Får man noget sådan rigtigt ud af det?