Hjælp til DIY Watercool

  • Hey.


    tænker på at lave et watercooling selv.
    men jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter ang pumpen. hvor mange liter i time ( eller hvordan de regner det ) og Løftehøjden.


    hvor tyk skal slangerne være.


    Best regards

  • du skal kikke på Løftehøjden og ikke liter i time.
    om du bruger 8mm ID eller 12mm ID er stort set ligegyldige for tempen ville være den sammen, så det er en smags sag om du er til tynde aller tykke slanger

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af don mygger
    du skal kikke på Løftehøjden og ikke liter i time.
    om du bruger 8mm ID eller 12mm ID er stort set ligegyldige for tempen ville være den sammen, så det er en smags sag om du er til tynde aller tykke slanger


    Hvis man kun køler CPU og gfx så ja, men da jeg kølede cpu, nb, sb, 2x mofset, 2x ram og 2x GFX så hjalp det en del at bruge 12mm i stedet for 8mm.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • det var nu også mere princippett med det da jeg sagde alt over 0,5..


    hvad koster en pump der er ok men stadig ikke for dyr


    Man kan vel bruge en fra et Akvarie?

  • Du kan ikke bare sige at har du en pumpe med en løftehøjde som er højere end dit kabinet, så er det nok. Løftehøjden er udtryk for hvor højt tryk pumpen kan levere, og for hver gang vandet paserer en modstand, falder trykket.


    Imo skal du gå efter en DDC 10W, med den top du nu synes ser bedst ud, (enten EK Acetal, eller XPSC acryl).


    Det er en udskrivning som ligger på ca 700,-, men så får du også en pumpe som bare levere, og så ikke kan høres.


    Alternativt, kan du gå efter en D5 Vario, men det lyder lidt som om det vil være overkill til dit projekt.


    Mht slanger, så gå efter 8mm ID eller 10mm ID, og så push-on fittings, så slipper du for at rode med spændebånd, og det ser imo godt ud.


    Radiator, der skal du gå efter at få så tyk en radiator, som du nu har plads til.


    Nu nævner du ikke noget om budget, men imo, er det spild af tid og penge, at lave en halvhjertet løsning, når det kommer til vandkøling. (Regn med min 1500,- for et sæt til bare at køle cpu, og 2000+ hvis du vil have gfx med). Så får du så også noget, hvor det max er kølehoved, og i sjælden tilfælde fittings, som skal skiftes senere.


    Held og lykke med dit projekt ;)

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • Et hurtigt bud på et sæt:
    Pumpe: DDC 10W : 650,-
    Radiator: XSPC RX360 : 800,-
    CPU: XSPC RayStorm : 500,-
    Fittings: 8stk 13/10mm push on : 250,-
    Slange: 3m Clearflex60: 125,-
    Blæsere: ~ 350,-
    Vand: ~100,- (bruger selv en 30/70 blanding af kølervæske og demineraliseret vand).
    I alt: ~2675,- inkl fragt.


    Så mangler du et resovior, der kommer det lidt an på hvad man er til, men regn med ca 300,-
    Så runder du hurtigt 3000,-


    Det er så også efter min bedste overbevisning, noget nær det optimale sæt du kan lave uden at gå helt amok.


    Hvis du vil spare lidt, kan du bruge nogle billige blæsere, og så f.eks tage en 240mm raidator. Det er rigeligt hvis det kun er cpu du vil køle.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.