ZyXEL P-2602R-D1A fra Fullrate / DHCP

  • Hej fellow tweakers..


    Vi er her i hjemmet rendt ind i et lille problem, og jeg tænkte der eventuelt sad nogle fra Fullrate herinde, eller nogle der eventuelt har haft samme problem.


    Vi har internet fra Arrowhead, og har et Cisco EPC3925 fra dem, som selvfølgelig sidder kablet direkte til stikledningen. Fra denne går et kabel til en Linksys switchbox (kan ikke huske præcist model). Fra denne går der et kabel til en router på loftet. Ligeledes går der et kabel fra switchen ned til et værelse for enden af huset, hvor der sidder endnu en switch på. Og her får vi problemerne. På denne switch sidder en Apple Airport Express og en ZyXEL P-2602R-D1A fra Fullrate (VoIP Bærelinje på 2mbit/1).


    Normalt når jeg forbinder til min Airport Express eller routeren på loftet, får jeg forbindelse igennem Arrowhead, og modtager vores almindelige hastighed på 20/2 Mb. Nogle gange trumfer Zyxel boksen så dette, da den jo også har en DHCP der gerne vil ud til folket. Det er muligt at deaktivere DHCP'en i ZyXEL P-2602R-D1A, men efter et døgns tid bliver den automatisk genkonfigureret fra Fullrate, og derved trumfer den endnu engang signalet. Det er pisse træls!!


    Tænkte på om det er forbindelsen til Switchboksen der sidder direkte efter Cisco EPC3925 fra Arrowhead, der simpelthen er for "hurtig", så om man skal sætte noget delay på den, før den ikke når at blive sendt ud, før Arrowhead forbindelsen gør? (I så fald vil dette ikke hjælpe noget på Airport Express, men vil hjælpe på forbindelsen til routeren på loftet)...


    Håber det giver mening... Og håber nogle, har gode idéer.
    Grunden til at Fullrate modemmet er sat på hele netværket, er fordi den bliver brugt som backup for et par servere i garagen (som er forbundet til den store Switch), og hvad disse står og kører med af ISP - det har jeg desværre ikke lige mulighed for at checke.. ;)

  • Det eneste jeg lige kan finde på i forhold til din problematik, er at smide endnu en router på imellem den fra Fullrate og din switch. Denne router skal naturligvis ikke køre en DHCP server, så de computere som bruger den som fallback løsning skal sættes op til at vide hvor de kan finde denne forbindelse.


    Et alternativ, kunne være at sætte de computere der skal bruge forbindelsen fra arrowhead op med statisk ip adresse, sådan at de ikke bruger DHCP.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Det eneste jeg lige kan finde på i forhold til din problematik, er at smide endnu en router på imellem den fra Fullrate og din switch. Denne router skal naturligvis ikke køre en DHCP server, så de computere som bruger den som fallback løsning skal sættes op til at vide hvor de kan finde denne forbindelse.


    Et alternativ, kunne være at sætte de computere der skal bruge forbindelsen fra arrowhead op med statisk ip adresse, sådan at de ikke bruger DHCP.


    Den med at sætte en router op imellem, havde jeg også haft i tankerne.. Har desværre bare ikke nogen gammel router til at ligge og flyde, så det er lidt ærgeligt..


    Jeg kan selvfølgelig køre fast IP, fuldstændig korrekt, men hvis jeg nu fx kører fast IP på min Airport Express, vil denne jo stadig få signal fra Zyxel boksen..


    En anden ting der har været i tankerne er, at vi har et par statiske IP'er, hvor vi ikke bruger den ene af dem.. Hvis man nu smækkede den på Airport Express'en, ville denne så forbinde igennem Arrowhead, eller ville den blive forvirret på Fullrate boksen og intet signal få?

  • Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan din forbindelse fra arrowhead virker, men som jeg kan forstå på dig, så er netværket opbygget som følgende:


    [Blocked Image: http://img819.imageshack.us/img819/8495/drawing1f.jpg]


    Som jeg har forstået ud fra at læse på internettet så fungerer airport express også som en router, altså har den sin egen DHCP server.


    Den kører sandsynligvis også DHCP på dens WAN, det er denne du skal sætte til en fast IP adresse i stedet, så får den ikke tildelt en IP adresse fra ZyXEL routeren og går altså ikke på denne forbindelse.


    Jeg antager at arrowhead også kører med DHCP, men kun med et par IP adresser.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.