Netværks problemer

  • Hej


    har et større problem vedrørende mit nye netværk.
    Opsætningen lyder som følgende:
    Udbyder: bolignet


    fra internet udgangen ->linksys spa 2102 VOIP(ip telefon sat til) -> D-link 655 -> computer.
    Den siger den opretter forbindelse, og jeg kan få oplyst, ip-adresse, undernetmaske og standartgateway.
    Men internettet virker ikke. Kan ikke få forbindelse til noget som helst.


    Hvis jeg sætter computeren til lynksys (springer d-link over), er der ingen problemer.
    Hvis jeg sætter: internet udgang -> D-link -> computer, altså tager linksys ud af opsætningen, køre det også uden problemer.


    Har prøvet næsten alt nu, så ville høre om der var nogle der havde nogle erfaringer :)


    mvh


    Jesper

  • Umiddelbart kan jeg forestille mig to ting der kan give problemer med sådan en opsætning.


    Forkert kabel tilslutning eller noget problem med at de benytter det samme subnet (mener dog at linksys og dlink normalt bruger forskellige subnets)


    Vi kan prøve at tage kabelopsætning kabel for kabel.


    Kabel #1
    Skal gå fra internet udgangen (som du kalder det, antager der er et stik på væggen) til internet indgangen på SPA2102


    Kabel #2 skal gå fra ethernet indgangen på SPA2102 til WAN på din dlink dir-655


    Kabel #3 skal gå fra port 1-4 på dir-655 til din computer.


    Hvis de er sat sådan op, fint.


    Ellers kan det som sagt være hvis de to routere ligger indenfor samme subnet, dvs. hvis de begge tildeler ip adresser f.eks. indenfor 192.168.1.1 til 192.168.1.254.


    Hvis de begge gør dette, vil det nemmeste nok være at sætte din dir-655 op til ikke at fungere som router også (kan også gøre det omvendt med spa2102 tilsluttet dir-655, men der skal muligvis forwardes porte osv for at IP telefonien fungerer, så er det nemmere at lade den route).


    Det gøres på følgende måde:


    #1 forbind computer direkte til dir-655 på en af switch portene (1-4)
    #2 Log ind på dlinkens webinterface og fjern flueben ved "enable DHCP server" i denne menu: LINK, husk at gemme!
    #3 forbind kabel 2 fra ethernet på SPA2102 til en af switch portene (1-4).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har du købt GlobalIP?


    For ellers er du allerede NAT'et en gang.


    Jeg ville tilslutte SPA-2102 bagved DIR-655'eren. På den måde undgår du dobbelt NAT på eget netværk. Det kan dog komplicere VoIP(SIP) opsætningen, men burde ikke give anledning til problemer.


    Altså:
    Internet -> DIR-655


    LAN1 på DIR-655: Din computer
    LAN2 på DIR-655: SPA-2102 (WAN port)


    Jeg benytter et tilsvarende setup med en Linksys PAP2 adapter, som i bund og grund er magen til SPA-2102, bare uden indbygget router.


    //CyberOpz

  • Hej RTM


    Har nu prøvet at slå DHCP fra, og sat kabel #2 (fra linksys) til D-links port 4.
    Dette har desværre ikke hjulpet. Den registrere slet ikke noget net nu.



    CyberOpz, hvordan ville man skulle lave sådan en opsætning? skal man ind og lege med noget portforwarding ?

  • Jeg ville ikke disable DHCP på din DLINK. Hvis du har gjort det, så lav et masterreset (Reset knap bag på routeren).


    Så forbind det hele uden SPA-2102. F.eks. din computer i LAN1 porten på DIR-655.


    Når alt virker, så forbind SPA-2102 fra den INTERNET port (blå) til en ledig LAN port på DIR-655.


    Hvis SPA-2102 er konfigureret korrekt, så vil den virke uden portforward af nogen art.


    Ellers må vi tage den i bagefter.


    //CyberOpz

  • "Jeg ville ikke disable DHCP på din DLINK. Hvis du har gjort det, så lav et masterreset (Reset knap bag på routeren).


    Så forbind det hele uden SPA-2102. F.eks. din computer i LAN1 porten på DIR-655.


    Når alt virker, så forbind SPA-2102 fra den INTERNET port (blå) til en ledig LAN port på DIR-655.


    Hvis SPA-2102 er konfigureret korrekt, så vil den virke uden portforward af nogen art.


    Ellers må vi tage den i bagefter.


    //CyberOpz "


    Det løste problemet, og telefonen virker :D


    mange tak for hjælpen :)