voltage på e8400

• Hej tweak!

Jeg sidder lige nu og roder lidt med OC af min E8400 som standard er på 3ghz.

Jeg oplever et mindre problem med at få instillet voltage på cpuen, så systemet bliver stabilt.
    jeg forsøger at overclocke til 3,6ghz, så det er ikke det helt vildt overclock. Jeg tester med prime95.
    Jeg skal helt op over 1,3v for at undgå fejl i prime95. Jeg kan sagtens boote computeren og bruge windows normalt, her oplever jeg ingen problemer med stabilitet.
    Jeg synes bare at 1,3v lyder af lidt meget vcore til et overclock der ikke er større.
    Nogen der har styr på om det er for meget volt, eller som har nogle tips?

-Sune

• Så længe den ikke bliver for varm så er det fin nok med den Vcore, men du kunne fortælle lidt mere om stepping på din cpu og hva du kører med at køling og hva dine temps ligger på så kan vi bedre hjælpe dig =)

If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P

Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

• ja, jeg havde min kørende op på 4500mhz med 1,45v og min mugen2 køler på. Temperaturen var aldrig over 70 grader på den så det synes jeg var fint. Som PsyCho siger, temperaturen betyder meget. Cpuen kan blive ustabil selv ved standard hastigheder, hvis temperaturen overstiger det tilladte.

edit: vil dog ikke opfordre dig til at smide så meget strøm efter din cpu, blot info om at det kan lade sig gøre med god køler

ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

MSI 1080Ti Armor OC ed

12 gb Kingston Hyper X

Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

28" Samsung U28D590D

CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

Rettet en gang, sidst af Rafal Pyszko ().

• Hej igen :-)

Lidt info om systemet:

Bundkort: Asus p5k
    Stepping: C0
    Køler: Scythe ninja+ rev. 2, aktiv
    OC temp:
    Idle: 40
    Load: 60
    Ellers er systemet pumpet godt til med blæsere, så der burde være nok airflow.
    Er det forresten normalt at man ligefrem kan høre bundkortet arbejde når man sætter vcoren op? (hedder det ikke mosfet, eller sådan noget, det der står for volt til cpu?) Jeg kan nemlig høre at det "piver" når jeg har overclocket cpuen.
    Og så synes jeg at min northbridge bliver meget varm (passivt kølet), under overclock. har ikke tjekket de præcise temps. Men hvad er sådan maks temp for northbridge?

• mon ikke du kan finde noget om det her, under datasheet, for det P35 chipset, som du har siddende

http://www.intel.com/products/…35-technicaldocuments.htm

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Du skal også være opmærksom på at der kan være forskel fra hvad BIOS siger vcore ligger på og så den reelle volt. Den reelle ligger oftest lidt under hvad BIOS siger.
    På mit gamle 980a Nforce oplevede jeg at den stod på 1.55 i CPUZ (som jeg bruger til aflæsning inde i Windows) men i BIOS sagde den faktisk 1.65 - dette er dog en helt anden platform end din, så oplyste kun volten for at klargøre det store sving.

Husk også at ram og andre frekvenser stiger, når du OC'er FSB - dette kan du også se i CPUZ. Det kan også være rammene eller chipsæt der gør det ustabilt.

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• Kan huske at min E8400 kunne køre 3,6GHz på std volt, kunne køre prime95 i timevis uden problemer. Hvad får dine ram?

Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

• Det lyder ikke helt godt, at bundkortet piver. :(
    Med hensyn til std. clocks, så prøv at reset BIOS, da det kan være andre settings som lige skal resettes.

Men som andre siger, så bare CPU ikke bliver varmere end hvad INTEL opgiver (74c) Så skulle du nemt kunne smide mere volt efter den. syntes nu heller ikke 1,3v ved 3,6Ghz lyder af meget, måske du skal ha en ny køler?

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=592023

Kan være du kan bruge noget af denne tråds info :)

Hvis din NB bliver varm så skal du nok ikke gi den mere. Ellers smid lidt luft på den?

• okay, tak for svarene :)
    Jeg prøver igen for at se om jeg kan få den til at være stabil. Hvad er den bedste måde at tjekke volt på, eftersom hvert program viser noget lidt forskelligt?
    Og hvilket program er bedst til temp? Lige nu bruger jeg realtemp.