"Begynder" server

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Justfromdk
    Når vi kommer til Software delen, så har jeg bestemt mig for, at jeg vælger linux. Der var en som talte om, at man med linux kan styre det via. sin smartphone, og da jeg har en Nexus S, så ville det være fedt, hvis jeg kunne.


    Du kan få fjernadgang (med skrivebord) ved hjælp af VNC som kører på alle systemer, alternativt er det altid muligt at få adgang til til shell'en via eksempelvis SSH.


    Når du skal vælge en linux til serverbrug, så gå udenom nogle af de helt tunge GUIer (såsom ubuntu) og gå efter f.eks en lxde desktop ala lubuntu. Der er vel ingen grund til en masse grafisk brugerflade som alligevel kun skal bruges meget sjældent?


    /ask

  • Nu er de fleste konfigurations indstillinger på en linux server som regel noget man laver i tekstfiler, så jeg kan ærligt talt ikke se behovet for en grafisk brugerflade.
    Dermed kan jeg heller ikke se nogen grund til at skulle "styre" serveren fra en telefon.


    Hvis man sidder ved en windows computer, kan man hente putty (skal ikke installeres) og så har man en SSH klient.


    Så efter min mening bør du holde dig fra at installere en distro med en grafisk brugerflade.


    Personligt vil jeg anbefale dig Debian, det er hvad ubuntu er baseret på og har ikke alt det der sudo fis ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Så efter min mening bør du holde dig fra at installere en distro med en grafisk brugerflade.


    Som helt grøn er det måske meget rart at have muligheden for at sætte nogle ting op via en grafisk brugerflade. Det er klart at alt kan klares uden, men det er en anelse mere langhåret...


    /ask

  • Ja det er ikke super nemt at gøre det fra en kommando linje det er klart.


    Men det er også meget få ting man kan indstille via en grafisk brugerflade, kan kun lige forestille mig firewall.


    Til opsætning af windows shares kan man bruge Sambas SWAT, men det er et webinterface, så igen jeg kan ikke se behovet for et desktop miljø på serveren.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Med hensyn til valget af strømforsyning, beror det meget på hvilket kabinet du vælger.
    Hvis du vælger et mini-itx kabinet, vil det sandsynligvis ikke have plads til en almindelig psu (derfor de ofte kommer med deres egen psu).


    Desværre er der ikke så mange mini-itx kabinetter der har plads til 2x 3.5" harddiske.


    Generelt set med hensyn til effektiviteten, gælder at det er en god ting at psuen er så effektiv som muligt, desto mere effektiv den er desto mindre varme bliver der også afgivet inde i psuen som skal fjernes (med en blæser).


    Mender er heller ikke alt for megen grund til at gå efter 80 plus certificering når vi snakker et forbrug på de omkring 50W load, da 80 plus certificering ikke kræver høj effektivitet ved meget lav load (i forhold til rated max watt), er der desværre en del 80plus psuer der ikke er særligt effektive sammen med et atom board, da et atom board ofte ikke bruger nok strøm til at PSUen bliver effektiv.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Justfromdk
    Okay, så hvilken PSU ville være optimal ? og hvilket kabinet ville være optimalt? Det skal ikke være alt for stort jo :D


    Hvilket kabinet der er bedst for dig er svært at sige, jeg har selv tidligere brændt mig på et køb af et itx kabinet der havde plads til 2x 3.5" diske, det er desværre et begrænset marked.


    Hvis du kan nøjes med 1 HDD, kan du kigge på dette kabinet: LINK


    Jeg har selv købt et og er indtil videre rimeligt godt tilfreds med kvaliteten af det (langt bedre kvalitet end det jeg omtalte tidligere).
    Fordelen ved det er at i teorien kan det fungere 100% passivt, da den har en "brick"(lidt ligesom bærbar) til at konvertere de 230V til 12V og resten derfra inde i kabinettet.
    Men det er muligt at du skal smide en 60mm blæser i kabinettet (blæser indsugning er i øvrigt i bunden, så lidt dårligt designet), for at få bare et minimalt airflow derind.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Jeg har samlet en maskine med en Intel Atom 525 1.6 GHZ cpu, 2 GB RAM og 2 stk. 1 TB SATA diske i raid1, den server benytter jeg som intern filserver og backups med rsync de andre servere, den bruger ikke ret meget i strøm og da den er meget støjsvag, der er ingen blæser på bundkortet, kun strømforsyningen som støjer lidt fordi det er en billig en, den vil jeg nok skifte til en bedre.


    Hvis dine behov er som filserver eller en lille webserver så kan jeg anbefale dig at bruge sådan en hjemmebygget maskine.


    Den kører CentOS 5.6 linux


    --
    Peter
    ZXNET.DK