ASUS Radeon HD 6870 DirectCU

  • ASUS har fabriksoverclocket Radeon HD 6870 DirectCU med 15 MHz på grafikprocessoren, hvorimod GDDR5-hukommelsen står uberørt. AMD’s referencekøleenhed er udskiftet til fordel for ASUS’ specielle DirectCU-køleenhed, der lover et lavere støjniveau og lavere temperaturer. Overclockeren kan justere spændingen gennem den medfølgende SmartDoctor-software, der udelukkende er kompatibel med ASUS’ grafikkort. Såkaldte Super Alloy Power – komponenter benyttes til kortet, hvilket resulterer i højere ydelse, længere levetid og køligere drift- temperaturer ift. referencedesignet. Vi tester Radeon HD 6870 DirectCU i flere opløsninger, deriblandt 3840x1080 pixels, hvor det stresses maksimalt.


    Læs testen her:


    http://www.tweak.dk/review/ASU…HD_6870_DirectCU/1242/1/1



    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2011/review/1242/tweak_dk_asus_6870_directcu_13.JPG]

  • Fint test, fantastisk ydelse man kan få til ingen penge idag.


    Lige et par kommentarer:


    Hvorledes kan det faktum at kortet er længere end referencedesignet stå alene som noget positivt på positiv/negativ-listen i konklusionen?


    Jeg ser det ikke som noget decideret negativt at der ingen bundle-spil er? (Jeg ser det derimod som noget positivt, da jeg således ikke betaler for noget jeg ikke ønsker).

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Der er da flere ting på den negativ liste, som ikke burde være der ?


    temps mellem 36-80 er da bestemt ikke negativt, siden GFX kan tåle over de 25 grader mere uden at give det mindste kny fra sig.


    Manglende crossfire-x mulighed er da heller ikke negativt, siden der ikke er andet end problemer med det, prøv at læs om det på AMD's gamer forum.
    Crossfire med 2 kort skallerer rigtig godt, når man bruger den efterfølgende CAPS installering hvor imod flere kort end 2 giver lavere ydelse overall i langt de fleste spil, så det er da bestemt ikke negativt, at den mulighed er fjernet.


    15Ghz fabriks OC er jo ingenting, og betyder ikke det mindste, at man lige selv skal justere på sit nye indkøb for at få den bedste ydelse, det gør vi jo alligevel, ikke ? ;).
    Jeg ville dog have forestukket at kortet bare havde kørt ved standard clock, så har man spændingen intakt til selv at finde max. for kortet.
    Du skal jo bestemt ikke holdes i hånden hele vejen af fabrikanten, når det gælder OC, der skal man da være på helt egen boldgade ;).


    Det kan da heller ikke komme som en overraskelse at kortet bruger mere strøm allerede fra en start, når det er clockket fra fabrikken, samt bruger andre komponenter end normalt og ikke følger ref.design.


    Vis mig lige det OC kort, som enten bruger samme strøm eller mindre, så har du da fundet de vises sten.


    Det kan ikke være negativt ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • "Fint test, fantastisk ydelse man kan få til ingen penge idag."


    - Fuldstændig enig :-)


    "Hvorledes kan det faktum at kortet er længere end referencedesignet stå alene som noget positivt på positiv/negativ-listen i konklusionen?"


    - Det har du helt ret i. Det er en fejl fra min side, da jeg satte testen op i systemet. Det er hermed rettet.


    "Jeg ser det ikke som noget decideret negativt at der ingen bundle-spil er? (Jeg ser det derimod som noget positivt, da jeg således ikke betaler for noget jeg ikke ønsker)."


    Kan godt forstå dig. Nogle firmaer inkluderer et spil i tilbehøret, og det er næsten altid til samme pris, som de andre alternativer på markedet. Dette minus er meget lille, og det er kun ment, som noget der er værd at tage med i overvejelserne inden man bestiller sit nye grafikkort :-)


    Tak fordi du kommenterer på min test.


    Altid rart med lidt feedback og dialog med læserne.


    /Nicolas

  • Hej Sam,


    "Det kan da heller ikke komme som en overraskelse at kortet bruger mere strøm allerede fra en start, når det er clockket fra fabrikken, samt bruger andre komponenter end normalt og ikke følger ref.design.


    Vis mig lige det OC kort, som enten bruger samme strøm eller mindre, så har du da fundet de vises sten."


    http://www.tweak.dk/review/Gig…dforce_koeleren/1200/12/1


    Nu er jeg ikke pro-tester og har vildt avanceret testudstyr til rådighed. Bruger en strømmåler fra det lokale elselskab. I denne test bruger Gigabyte's GTX 460 OC mindre strøm end ZOTAC's. Det skyldes vel deres Ultra Durable VGA-komponenter, der i min hukommelse skulle spare strøm ift. standarden.


    "temps mellem 36-80 er da bestemt ikke negativt, siden GFX kan tåle over de 25 grader mere uden at give det mindste kny fra sig."


    Nu må du ikke være alt for kritisk mht. de negative punkter. Nogle er meget små, og måske vi skulle indfører en "medi-core" rubrik. Andre (lignende) grafikkort bliver ikke så varme, og derfor er det et minus efter min mening.


    "Manglende crossfire-x mulighed er da heller ikke negativt, siden der ikke er andet end problemer med det, prøv at læs om det på AMD's gamer forum.
    Crossfire med 2 kort skallerer rigtig godt, når man bruger den efterfølgende CAPS installering hvor imod flere kort end 2 giver lavere ydelse overall i langt de fleste spil, så det er da bestemt ikke negativt, at den mulighed er fjernet."


    Helt enig, gør bare brugeren opmærksom på, at dette kort ikke har support for 3-vejs CrossFireX ligesom andre (ofte dyrere) kort. Folk tænker jo på fremtidige opgraderinger, det gør jeg ihvertfald.


    "15Ghz fabriks OC er jo ingenting, og betyder ikke det mindste, at man lige selv skal justere på sit nye indkøb for at få den bedste ydelse, det gør vi jo alligevel, ikke ? .
    Jeg ville dog have forestukket at kortet bare havde kørt ved standard clock, så har man spændingen intakt til selv at finde max. for kortet.
    Du skal jo bestemt ikke holdes i hånden hele vejen af fabrikanten, når det gælder OC, der skal man da være på helt egen boldgade."


    Her taler vi helt klart præference. Nogle brugere tør slet ikke at overclocke, og køber et præoverclocket kort for ekstra ydelse. Overclocker man selv er det ikke dækket af garantien, det er præoverclock derimod. Gamere og andre har måske ikke lyst til at overclocke, og vil gerne have så meget værdi for pengene som muligt, derfor vælger de et præoverclocket kort. Dermed siger jeg ikke, at din mening er forkert. Man skal bare se tingene fra forskellige vinkler, og jeg prøver at skrive til den samlede mængde og ikke bare entusiaster og den vel-vidende bruger :-)


    Endnu en gang tak for feedback.


    /Nicolas

  • Nicolas


    Det er da bestemt ikke for at bashe dig på nogen måde, du har lavet en rigtig fin gennemgang. Det hersker der slet ingen tvivl om :9xo.


    Du har da fuldstændig ret i, at der burde være en mellemvej i testen, fordi jeg opfatter negativt, som værende direkte dårligt, eller en væsentlig mangel ved kortet.


    Hvad angår OC af det kort, så har det jo i forvejen så mange kræfter, at spillene kører flydende, så selvfølgelig skal den mulighed da være der for at kunne hive endnu mere ud af det, men det må da være op til brugeren selv, i mine øjne ;). 15Hz betyder da intet, og selv med ref.køler kan den da komme langt over uden der sker noget ved det, ikke ? hvis ellers airflow er i orden.


    Hvad angår din tilgang til crossfire-x, så kan jeg da godt følge dig, men det forudsætter da, at det virker ?.


    Så tænker du på at smide et 3de kort i maskinen for at få mere power og det ikke skallerer efter hensigten, så har du da fået den ultimative negative oplevelse i mine øjne. Ikke nok med at man har investeret i et kort mere, men fået direkte mindre ydelse ud af det, tja døm selv ;).


    Der er jo ingen regel eller lov, som forbyder folk lige selv at sætte sig ind i hvordan tingene fungerer allerede fra en start af mht. til OC. Det kan da godt være at et fabriks OC er garantidækket, men der det så osse det hvis du selv hæver den yderligere og skidtet brænder af og et OC på 15Mhz giver dig da intet undtagen i syntetiske tests og slet ikke IRL spil hvilket betyder intet så, måske et eller 2 frames, det er da totalt ligegyldigt.


    Du kunne jo have været hammer heldig, da du testede det Gigabyte kort, at du har fået et fantom kort ind af døren, men har hele serien af kortet så samme strømforbrug ?, ellers kunne det jo være en enlig svale.


    Bare klø på Nicolas, du laver rigtig gode gennemgange :9xo.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mange tak, Ebo :-)


    Ja, kan godt være jeg har været heldig med det Gigabyte GTX 460.


    Har aldrig testet 3-vejs CrossFireX, så ved ikke helt hvordan det skalerer, og har ikke læst så meget om det, da sites primært tester 2-vejs CrossFireX. Men ja, desto flere kort man sætter sammen, desto lavere value for money får man. Kort nr. 2 skalerer måske 80 %, mens det 3. 50 % osv. - Sådan har det altid været :-)


    Fabriksoverclock er nok mest for opmærksomhedens skyld. De 5 % ekstra ydelse (1 fps) giver ikke meget i dagligdagen, men er pynt på lagkagen.


    Det kunne godt være, at der skulle være en medi-core rubrik ligesom på http://www.overclockersclub.com/, hvis jeg husker rigtigt.


    /Nicolas