OC 8400 og Cpu-Z

  • hej


    Jeg har Intel dual core 8400 3.0 ghz og har haft den i lidt over et år med XP 32 bit.


    Så fik jeg lyst til at oc den lidt og brugte cpu-z til at få oplysninger.



    Jeg får den til 3.6 ghz siger den i bios og i windows(under denne computer). I bios siger den at multipler er 9X.


    Men cpu-Z siger at min hastighed er 2.4 ghz med multipler 6X og har prøvet mange versioner lige fra ældste til nyeste af cpu-Z, men alle siger det samme.


    Samme problem får jeg når den ikke er OC og vælger standard indstillinger i bios, så siger den 3 ghz i bios og i windows med mutipler X9, men CPu-Z siger 2 ghz med multipler på X6 igen.



    Nogen der ved om det er en "bug" i cpu-z ? Eller om mit hardware/indstillinger er i stykker =


    Nogen der kender et andet program end cpu-z der kan informere mig og disse oplysninger for at se om det kun er cpu-z der er bugged.

  • Det er ikke en bug, det er en funktion i "nye" cpu'en som nedsætter hastigheden når cpu'en ikke bliver brugt, hos Intel hedder den SpeedStep, når du så skal bruge cpu'en til noget f.eks. hvis du skal afspille en 1080p film eller spille et spil, så sættes hastigheden op til fuld styrke igen, denne funktion gør at cpu'en ikke bliver så varm og heller ikke bruger så meget strøm.

  • Ja mange tak, fandt ud af det selv samtidigt. Tror jeg skrev indlæg lidt for hurtigt..:D Tror jeg er for træt til at tænke mig om..D: