Overclocking med AISuite

• Hej
    Jeg er rimelig nooby indenfor overclocking, da jeg aldrig har prøvet det før, men efter jeg har fået samlet min nye PC vil jeg gerne til at lege med det. Så jeg kiggede lidt på de programmer, der fulgte med mit ASUS bundkort og har i første omgang slået TPU og EPU til på bundkortet, så den er lidt overclocket. Nu har jeg så fået lidt mere blod på tanden efter jeg har fået styr på, hvordan hele mit system kører sammen.
    Jeg så i dette tilfælde på nogle af de muligheder du har i AISuite og her var det såkaldte Auto-tuning, hvor jeg kan sætte den på "fast" og "extreme", hvor den også piller ved rammene ved extreme.
    Jeg har i forvejen planer om, at prøve at stramme timings lidt på mine RAM.

Nu kommer mit endelige spørgsmål så: Er der nogen, der har kendskab til de mekanismer som AISuite kører med mht. overclocking, og hvor gode er de? eller: Er det bedre, hvis jeg selv leger med det, og hvilke programmer skal jeg i så fald bruge til test af stabilitet på CPU og RAM?

Det skal lige siges, at jeg først lige skal have fat i en Noctua NH-U12P.

Håber i kan hjælpe. Forresten står specs i min signatur.

/R

• At manuelt overclocke i BIOS er altid det bedste. Det lærer du helt sikker også mest af.

Du skal bruge prime95 og coretemp/realtemp til at stressteste og aflæse temps med.
    Så kan du bruge CPU-ID/CPU-Z til at aflæse dit OC med, der kan du også se om der bliver over eller undervoltet.

I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

Rettet en gang, sidst af Skjold ().

Oprindeligt indlæg af Ra66it
    Hvad med test af RAM?

Det klarer prime95 også. Lad den køre blend et par timer, kan den klarer det en stabil.

Ved godt at nogen siger den skal køre 24 timer, men jeg mener det er helt overdrevet. Klarer den 2-3 timer klarer den alt.

I7 4790K - Maximus V Ranger - 2x 670GTX SLI - 16GB Ballistix - Intel 335 SSD - Corsair AX1200 - Little Devil V8 - EK CSQ FC - EK Bridge - EK Supreme - Dual Laing DDC 18W - EK 250 X3 - XSPC RX360 - TFC 240

Oprindeligt indlæg af Ra66it

Det skal lige siges, at jeg først lige skal have fat i en Noctua NH-U12P.

Rigtige mænd køber en Noctua NH-D14! 8)

Nu kan jeg ikke se din signatur så ved ikke hvilke system specs du har, men hvis det sandybridge skal du være opmærksom på at vcore voltage ikke bliver læst korrekt i CPU-Z, bare så du ikke sidder og klør dig i nakken over at den siger noget andet end den er sat til i bios.

Og vil give skjold ret i at 2-3 timer med prime95 er rigeligt, er intet ud over prime95 der nogensinde kommer til at stresse dit system så meget som det, så hvis den overlever der, burde den kunne tage alt.

Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

Oprindeligt indlæg af Skjold
    At manuelt overclocke i BIOS er altid det bedste. Det lærer du helt sikker også mest af.

Du skal bruge prime95 og coretemp/realtemp til at stressteste og aflæse temps med.
    Så kan du bruge CPU-ID/CPU-Z til at aflæse dit OC med, der kan du også se om der bliver over eller undervoltet.

Det er så en sandhed, med lidt modifikationer, du smider op der ;).

Programmerne fra de store producenter, så som Asus, Gigabyte og MSI er efterhånden blevet så gode til at autotune, at forskellen mellem selv at sidde og bruge timer i bios eller trykke på knappen, er minimale.
    Noget helt andet er så, at han da helt klart vil lære mere ved at gøre alle indstillingerne selv helt fra bunden, selvom man jo egentlig laver det samme hele tiden og kun skruer ganske få steder.

Der hvor jeg kan se fordelen i de programmer er, at de giver dig et rigtigt godt billede af hvor højt dit system kan komme uden problemer og uden noget går galt. Man skal jo selvfølgelig vide på forhånd hvad man skal skrue på, for at kunne komme op på samme hastighed, det giver dig fordelen ved at kunne bruge tiden på at fintune og lige hive de sidste Hz ud af sammensætningen af hardware.

Fordi man selv laver alle indstillinger, så er det altså ikke mirakler, som kommer ud af det i sidste ende, fremfor at bruge programmet til det, til daglig brug. Manuel indstilling som jeg ser det, har sin store fordel i, at du vil kunne finde ud af helt præcist hvor højt hele systemet kan komme op og rende, men det er da slet ikke sikkert, at det er godt til 24/7/365 brug.
    Jeg kører lige knap 400 Mhz under hvad jeg kan få den op på stabilt, med den køling jeg har nu og det er ganske fint, jeg har ikke brug for de ekstra Mhz til daglig brug. De kommer da kun i brug hvis jeg endelig skulle få mig forvirret til at køre en gang "wankermark", for lige og se om sidste nye driver har givet mig noget som helst.
    Jeg har kørt mit system på de 3.5Ghz siden 2008, godt nok med et andet MB, så det kan man da hævde, at det er stabilt og med et headroom på 385 Mhz stadigvæk hvor systemet er stabilt, så egentlig power er der nok af endnu, jeg har bare ikke brug for det.

Ideen med OC er jo 2 ting, som jeg ser det:

1. Hvor højt kan systemet komme op og rende

2. Finde det punkt hvor systemet yder rigtig godt jf. temperaturer, larm og stabilitet i alle situationer hvor du bruger din maskine, så man ikke risikerer at løbe ind i en pludselig BSOD og evt. mistet arbejde.

Hvor punkt 2 er den vigtigste. Punkt 1 er jo kun sjov og hygge især når man sammenligner med ligende systemer og pludselig ser, at en eller anden har haft sin, noget højere oppe, så er der da lagt i kakkelovnen til et par fornøjelige timer i selvskab med bios.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Til det med køling, så vil jeg egentlig også helst have en NH-D14, men ved ikke om den kan være i mit kabinet, som er et Fractal Design R3 og derfor blev det en U12P.

Men mit system er et Asus P8P67 MOBO, i5 2500K og 4GB G.Skill RipjawsX PC-12800 Ram - dem til SB.

• Fra hvad jeg kan se på billederne af Fractal Design R3 kabinetterne på google så kan jeg ikke se noget til hinder for du ikke skulle have plads til den.

Eneste jeg kunne tænke kunne komme lidt i vejen ville være dine ram måske var lidt for høje, men du kan rykke køleren op et par takker så det burde heller ikke være et problem.

• Ja ser fint ud, så køb du dig bare en NH-D14 istedet.

Min 2500K er 4.5 ghz ved 1.38v vcore og efter 2 timers prime95 går mine gennemsnits temp for de 4 cores ikke over 62c, så jeg godt tilfreds med den.

Oprindeligt indlæg af Ebo

Programmerne fra de store producenter, så som Asus, Gigabyte og MSI er efterhånden blevet så gode til at autotune, at forskellen mellem selv at sidde og bruge timer i bios eller trykke på knappen, er minimale.

Jeg har stadig til gode at opleve AI Suite lave et stabilt overclock der kommer over 20%.
    Kan ikke udtale mig om Gigabytes/MSI's funktioner, da jeg ikke selv har haft testet dem, men har stadig til gode at høre noget positivt.

På mit gamle Asus X48 kunne AI Suite ikke engang præstere at få min Q9650 over 3.2 uden at boote med "Bios has recovered from a serious error" eller noget i den stil. Det var til trods for den løb 4Ghz med manuelt oc.

Så jeg står ved mit svar indtil andet er erfaret.

Men jeg er helt enig at der ikke er den store fidus med et massivt 24/7 overclock med mindre man har et reelt behov. Det er både spild af strøm og CPU levetid.

• Altså det som jeg hovedsageligt vil pille ved ud over TPU, som er slået til og kører upåklageligt er nok rammene. Hvor meget kan det gavne at stramme timings på dem og er der noget man skal være obs på her?

• Nu er Asus bios jo heller ikke lige det allerbedste sted, at skrue hvis man gerne vil have alt ud af sit system.
    Asus laver fine produkter ingen tvivl om det, men bios og indstillinger har/bliver aldrig deres domæne.

Der har været 5 som kunne det der, nemlig Epox, DFI, Soltek(til en hvis grad), Gigabyte og MSI, nu er der så kun de sidste 2 tilbage, som giver ikke bare lidt, men langt flere muligheder for slutbrugeren, for at kunne skrue på alt hvad hjertet begærer. Eneste sted hvor Asus kommer i nærheden af at levere det, er i deres ROG serie.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.