ASUS Sabertooth X58 TuF Motherboard

  • Jeg håber i kan bære over med at jeg opretter en tråd for kommentarer til testen af dette bundkort, når der nu ikke er en i forvejen ;)


    Genvej til test: http://www.tweak.dk/review/ASU…_TuF_Motherboard/1170/1/1


    På trods af at der kun er 1 PCI slot til indstikskort, så er det efter min mening ret fesent at levere et bundkort hvor Gigabit LAN controlleren(Realtek 8110SC) også er bundet til den bus.


    Nu kan det lade sig gøre at få mere båndbredde ud af PCI bussen end de 133MB/s der er teoretisk max., men det er ikke til at vide om ASUS har gjort noget af dette, derfor kunne det være interessant at se hvor meget throughput man kan få på LAN når man presser PCI bussen.


    Lidt mere generelt, er det igen efter min mening ved at være en dårlig joke, så mange forskellige controllers fabrikanterne smider på deres bundkort, især SATA controllere, dette har 3 (inkl. ICH10R).
    Det er fair nok at de vil tilbyde flere porte end der er standard for ICH10R, men at benytte både en jmicron og en marvell er nu alligevel latterligt, især når vi så skal bruge 3 forskellige drivers på en computer for at få dem til at virke (optimalt).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    til det med controllerne kan jeg kune give dig ret i.
    mht. hastigheden over netkortet - fejler den intet.


    Det er mere at den realtek chip der bliver benyttet er en PCI og ikke PCIe controller, det betyder at den deler PCI bussen med den ene PCI slot der er på bundkortet, hvis vi tager worst case scenario og det er almindelig 32bit PCI ved 33MHz, så betyder det at der er ca. 133 MB/s til rådighed.


    Hvis vi antager at gigabit controller kører på maks benytter den i hvert fald 125MB/s, så det efterlader ikke meget tilbage til det ene PCI slot bundkortet har, hvis de begge kører på samme tid.


    Derfor jeg noterer at det kunne være interessant at teste throughput på netværks controlleren når man samtidigt stresser PCI bussen ved at sætte en anden enhed i den ene PCI slot bundkortet har der også kræver rigeligt af båndbredde.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • ja men nu skal du lige tænke på overhead mht båndbrede, du vil aldrig kunne opnå 125MB/s over en 1Gbit kobber cat5/6 ledning.


    men det er småting.. :-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi


    ja men nu skal du lige tænke på overhead mht båndbrede, du vil aldrig kunne opnå 125MB/s over en 1Gbit kobber cat5/6 ledning.


    men det er småting.. :-)


    Ja.... men de 133MB/s for 32bit pci ved 33MHz er også uden overhead.


    Derudover er det svært at sige helt præcist hvor overheaden ligger, med de billige NICs ligger det meste af beregningerne sandsynligvis på CPUen og deraf kan det være svært at sige hvor meget af PCI bussens båndbredde der egentligt bliver brugt.


    Men... det er småting, min pointe er at det er et designvalg som Asus har lavet, som måske er knapt så hensigtsmæssigt, hvis det var pga. manglende PCIe Lanes, kunne de f.eks. have droppet den Jmicron JMB362.


    Deraf jeg har skrevet at det kunne være interessant at teste ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.