RAM Mhz ikke rigtige..

  • Jeg har 2 OCZ stænger på 2gb hver. OCZ PC-8500 Platinium. Jeg har i BIOS sat dem til 1066mhz (standard var vist 800)..


    Når jeg starter prime95 (blend), er der altid mindst en worker som stopper med følgende fejlkode:


    Cannot initialize FFT code, errcode=1005


    Jeg har læst mig frem til, at det nok er fejl på RAM. Kørte memtest86 uden fejl, men den sagde at det var DDR2-400 RAM. CPU-Z skriver at rammene kører med 533 mhz. Kører mine RAM ved lav hastighed, eller er det bare den faktor 2 mellem DDR1 og DDR2 som spiller ind?


    Jeg har for nyligt skiftet blæser i min PSU, men computeren kørte umiddelbart fint bagefter. Derefter har jeg stoppet alle kablerne ind og lukket kabinettet.. (jeg har _rigtig_ mange strømkabler i min psu...). Før jeg skiftet blæser i PSU kunne jeg sagtens køre prime95 uden problemer (har overclocket Q6600 til 3ghz).


    Nogen der kan hjælpe lidt med mine problemer?

  • Je ghar checket op på CPU-Z og mhz er angivet i DDR2 mhz og ikke i DDR1 ækvivalenter.. Så hastigheden burde være god nok.


    Nogen der har bud på, hvorfor prime95 failer? Er det RAMene, som der er noget galt med eller er der andre ting, som jeg burde se på?

  • husk lige at se efter om dine ram får de volt som de skal have, så bruger du cpu-z til at se om du har meget v-drop og tilbage i bios for at finjustere, nogle bundkort har det mere end andre.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg kan ikke se andet i CPU-Z end, at de skal have 1.8V .. Har hentet HW monitor:
    http://dl.dropbox.com/u/4788047/1.png


    Den siger jeg giver dem 1.74V (tror jeg), mens cpu-z siger de skal have 1.8V ..


    memory: http://dl.dropbox.com/u/4788047/2.png
    SPD: http://dl.dropbox.com/u/4788047/3.png


    Min 5. RAM timing ligger også på 54, hvor den skulle ligge på 24 - det er vel ret skidt?


    Sagen er den, at jeg kun har overclocket ved at skruge op for FSB 266 --> 333mhz (multi: 6-9).. Alt andet har stået på auto. Prøvede at skruge lidt selv, men det blev den bare mere ustabil af.

  • så kan jeg godt forstå at din maskine laver det, som den gør for dig.


    Du skal ind i bios og sætte dine ram op manuelt, så kommer det hele til at køre som det skal :D


    1.8 volt passer til at du kan få systemet stabilt ved de 800Mhz (jfr. bestemmelser for DDR2 standarden, lavet af JEDEC), så skal du have dem til at køre stabilt ved 1066Mhz, så skal du lige ind og ændre på din volt opsætning til ram.
    Når du så alligevel er der inde og rode, så check lige dine timmings på dem med det samme, de skal stå sådan for at køre helt optimalt 5-5-5-15-2T ved 2.1 volt.


    Når du har lavet disse ændringer, så burde de køre lige ud af landevejen ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Nice, det vil jeg hjem og prøve!


    De kører nu 1066mhz med de settings (5:8 RAM:FSB), men mon ikke det kun bliver bedre, hvis de får den rigtige mængde strøm og de rigtige timings!