Setup med onboard grafikkort?

  • Beklager de mange spørgsmål, men har også lige en sidste ting.
    Man kan få en i5-750 til ca. samme penge som en i5-650. Dette vil så kræve, at man køber et grafikkort separat - hvad pris skal vi op i, for at finde noget der kan fungere, når det ikke er til gaming? Lad os sige, at man f.eks. kunne nøjes med et tilfældigt kort som dette til 300,-:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=673313


    Så får man altså for ca. 300,- et grafikkort og en bedre CPU. Vil det være at foretrække? Selvfølgelig med et andet grafikkort - men det var bare lige for at have noget at sammenligne med.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DennisMadsen
    Beklager de mange spørgsmål, men har også lige en sidste ting.
    Man kan få en i5-750 til ca. samme penge som en i5-650. Dette vil så kræve, at man køber et grafikkort separat - hvad pris skal vi op i, for at finde noget der kan fungere, når det ikke er til gaming? Lad os sige, at man f.eks. kunne nøjes med et tilfældigt kort som dette til 300,-:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=673313


    Så får man altså for ca. 300,- et grafikkort og en bedre CPU. Vil det være at foretrække? Selvfølgelig med et andet grafikkort - men det var bare lige for at have noget at sammenligne med.


    Jeg vil give dig ret i at hvis man er oppe i i5-6 pris niveau kan man næsten lige så godt tage en i5-7 CPU.
    Det er kun hvis du er interesseret i AES-NI og det lavere strømforbrug at du skal tage en i5-6 CPU egentligt, personligt ville jeg nok også tage i3 cpuen som du nævnte tidligere.


    Til det brug der er planlagt, så tror jeg også man skal tænke på hvor meget strøm computeren kommer til at bruge i det hele, der vil være rimeligt stor forskel mellem i3 med intel grafik og en i5-7 med dedikeret grafik.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af DennisMadsen
    Vil du iøvrigt lige forklare, hvad Ultra Durable 3 er?


    UD3 betyder egentligt bare at Gigabyte har gjort lidt ekstra ud af at komponenterne på bundkortet er af en god kvalitet, du kan læse mere om det på gigabytes hjemmeside.
    Det bundkort jeg linkede til var blandt andet dyrere pga. netop det, men også fordi det er i ATX størrelse, altså er det lidt større.


    Asus kan også sagtens lave boards med gode komponenter, men jeg syntes det er lidt sværere at se hvornår der er gjort ekstra ud af det og når der ikke er.


    Generelt set er det Asus board du har valgt noget af det billigste man kan finde, i de billigste boards sparer de ofte på kvaliteten af komponenterne, derfor er det en god ide at bruge lidt ekstra, så man er mere sikker på at der ikke er problemer.


    Jeg har selv oplevet dårlige komponenter på to bundkort, det ene fra Soltek (eksisterer ikke længere) og det andet fra Asus, men dengang brugte de heller ikke hardcap capacitorer.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Tak for svar igen.


    Så tror jeg, at det ender med det Gigabyte bundkort du linker til.


    Mht. grafikkort og strøm, så er det også værd at tænke på. Jeg kan lige som forstå, at du bare synes jeg skal holde fast ved onboard grafik? Hvor mange watt vil du tro, at en I5-760 med grafikkort bruger sammenlignet med en i5-650 eller i3-530? Bare for at kunne regne lidt på, hvad det også ville koste ekstra i strøm med den dyre løsning.


    Du synes altså heller ikke, at der er nogen grund til at give 500,- ekstra for i5-650 fremfor i3-530? Du mener ikke Turbo og 0,27Ghz er det værd?


  • Hvis man sammenligner CPUerne på TDP, så er i5-7 ratet til 95W og de 2 andre til 73W (inklusiv grafik).


    Nu kan jeg ikke svare hvor meget et grafikkort bruger af strøm, et bud ville være minimum 30-40W.


    Udover selve prisen ved at bruge mere strøm, så skal man også tænke at denne strøm som bliver forbrugt bliver afgivet som varme, denne varme kræver mere køling for at få fjernet som vil give mere støj(nu ikke sagt at man ikke kan bygge en støjsvag computer med en i5-7).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DennisMadsen
    Tak igen. Så nøjes vi med enten i3 eller i5 med Intel grafik. Du tror ikke man vil have glæde af at bruge 500 yderligere og få i5'eren, når det kun er til en kontor PC?


    Ikke rigtigt... men det er også mere fordi at de 500kr er bedre givet ud med en i5-7.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DennisMadsen
    Hvad med et skifte i3-530 ud med i3-540. Det vil der vel ikke være noget i vejen for?


    Det kunne være en fin ide, det koster trods alt ikke så meget mere, i3-560 koster igen heller ikke så meget mere end i3-540. Det er lidt smag og behag, igen det er de små tweaks som bedst kan ses når man ser hele sammenhængen med budget osv.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af DennisMadsen
    Hvad mht. diverse monteringsskruer? Er det hele ikke med til kabinettet som skal bruges? Både til drev, HDD og bundkort?


    Der følger skruer med til montering sammen med kabinetterne, så det behøver du ikke at tænke på.
    Samme gælder for kabler, det plejer at følge med bundkortet.


    Eneste der måske er en ide, er at hvis der er mulighed for at bruge "jord" i stikkontakterne hos slutbrugeren, så vil det være en ide at købe en ledning fra PSU til trebens, da det der plejer at følge med PSUer kun er et tobenet (tysk Schuko standard). Men er absolut ikke noget krav for at få computeren til at virke naturligvis, det er bare rart, når man alligevel har udtag med jord ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Hej igen,


    Den skal samles her i weekenden.
    Jeg har lige et spørgsmål, som du evt. kan svare mig på. Som jeg sagde tidligere, så bruger jeg normalt Asus bundkort - men der blev valgt et Gigabyte GA-H55-UD3H denne gang. Til mit Asus bundkort har jeg programmet EPU-6 Engine, som styrer computerens hardware. Det skruer f.eks. automatisk ned for blæser m.m. når der ikke er så meget gang i den.


    Findes der ikke noget lignende til det Gigabyte bundkort?


    Synes ikke der er så meget software via deres download side:
    http://www.giga-byte.com/produ…uct-page.aspx?pid=3306#dl


    Håber du kan hjælpe mig :)


  • Du skal bare lede under utility: LINK :9xo


    Jeg mener det er deres Easytune du skal hente, men ærligt talt plejer jeg ikke at bruge de funktioner, så kan ikke svare på om det program er noget værd.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.