Overclockingsprogrammer

  • Måske jeg vil prøve at overclocke lidt. Men er begynder. Så tænkte på, om der er gode programmer, som ikke er for indviklede, og som selv kan give et bud på, hvilken overclock som er bedst for systemet. Her tænker jeg på overclockingprogrammer til ram, cpu, bundkort og grafikkort osv. Eller er der programmer, som kan det hele?

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • start med at skrive, hvad du har af hardware med model nr og alt det der, så har vi mulighed for at fortælle dig hvad du kan og evt. skal, om det er bios oc eller software oc du skal ud i ;)

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

  • CPU, RAM og bundkort bliver overclocket samlet, mens gfx kortet skal OCs for sig selv


    CPU,ram og bundlort:
    Hvis din computer kommer fra en producent (fx. Dell, HP, etc.) så regn ikke med at du kan OC via BIOS med dem. Nogle mindre prodcenter bruger standard bundkort, så der er en lille chance for at du kan OC bare lidt. I alle henseender, så er et OC via BIOS at foretrække da disse som regel er mest stabile (dit OS kan i fucke noget op den vej igennem).


    Selv bruger jeg Clockgen til at spare tid når en computer skal OCs første gang, således at jeg ikke skal ind i bios hver gang for at sætte fsb 5mhz op, i stedet OCer jeg via clockgen indtil systemet bliver ustabilt,hvorefter jeg restarter og smutter ind i bios for at sætte fsb osv. op. Hav self. CPU-z eller et andet program ved siden af der viser CPU hastigheden I REALTIME (dvs. ikke everest eller sandra), således at du er 100 på om OC programmet virker.


    grafikkort:
    det kommer an på hvilket grafikkort du har, men som hovedregel er det enten et ATI kort eller et nVidia kort, at foretrække er ATItool til ATI kort, mens du kan prøve Coolbits eller rivatuner til nVidia kort. Programmerne har en smule kompatibilitet med andre gfx kort end dem de er beregnede til, men der kan være nogle problemer. Desuden kan man igennem kontrolpanelerne for gfx kortene som regel også OC derfra.


    Hvis du vil være hardcore med gfx overclock, så kan du flashe gfx kortets firmware med nye hastigheder og spændinger.


    Og... siden jeg ikke ved om du sidder med en laptop eller ej, så skal det siges at hvis du pønser på at OC en laptop, så lad være, da en del dårligt nok kan komme af med den varme komponenterne danner ved stock hastighed.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det er en stationær. Er helt nybegynder. Har aldrig overclocket før. Synes der er mange guider. Kan I anbefale nogen gode? Hvad er det for noget fsb osv, man skal sætte op i bios? Kan man få et program, som selv kan gøre det?

    It is hard enough to remember my opinions, without also remembering my reasons for them!
    Friedrich Nietzsche

  • Stationær er et vidt begreb........


    Hvis du vil overclocke, bør du nok først sætte dig ind i dit hardware, evt downloade CPU-z og gennemgå at hvad der bliver vist. google alt hardware og gennemse reviews, for at finde ud af hvad du sidder og roder med. Bare et godt råd, for overclockning uden at kende sit udstyr og vide hvad grænsen er, er som at sætte mormor i en F1. Det skal gå galt.


    Det er ikke for at være en "biatch", men bare et godt råd.

  • Som sweet Dane rigtigt siger Dl cpu-z


    http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html


    og skriv de detaljer til os, som programmet fortæller dig, så har vi en chance for at kunne hjælpe dig ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.