Bål, musik og grill på stranden

  • Dav :) Vi er et par stykker der skal til stranden snart og have noget hygge :D Og vi er ret usikre på, hvad reglerne er for sådan noget.


    Jeg tænkte på at medbringe et halvstort anlæg (bilbatteri, 300w speakers etc). Er det ulovligt (eventuelle tidspunkter og sådan?)? :P


    Og ang. bål? Hvis der er anlagt bål, så må man gerne, ikke? :)



    (Vi snakker om Christiansminde i Svendborg)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Mht. musikken tror jeg bare at i skal respektere andre mennesker og vise hensyn, så kan der ikke være nogen der får ondt i røven over det.. Ved ikke med bålet, der skal vist nok stå noget på skilte, ligesom i skovene..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Mht. musikken tror jeg bare at i skal respektere andre mennesker og vise hensyn, så kan der ikke være nogen der får ondt i røven over det.. Ved ikke med bålet, der skal vist nok stå noget på skilte, ligesom i skovene..


    Ah, okay :) Tror ikke man finder så mange andre på stranden om aftenen på denne tid af året, gør man? Eller er folk begyndt at komme ud? :D

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Nej det er nok det rette tidspunkt at gøre det på ihvertfald, men hvis nu der er nogen der ikke bare passerer forbi, så bare respekter hvis de beder jer om at skrue ned


    Hvis der er andre, vil jeg selvfølgelig spørge dem, om det er i orden osv :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Kommer jo også meget an på hvilken strand det er..


    Bor der folk tæt på stranden ville jeg nok vise meget hensyn til dem med larm fra musik.


    Med hensyn til bålet, mener jeg man kun må lave bål, der hvor der er anrettet en bålplads..
    Men er man smart har man lige en spand eller to med, så man kan have noget vand stående klar hvis nu..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Kommer jo også meget an på hvilken strand det er..


    Bor der folk tæt på stranden ville jeg nok vise meget hensyn til dem med larm fra musik.


    Med hensyn til bålet, mener jeg man kun må lave bål, der hvor der er anrettet en bålplads..
    Men er man smart har man lige en spand eller to med, så man kan have noget vand stående klar hvis nu..


    Ja, okay :) Selvfølgelig. Men tror ikke vi laver bål, hvis der ikke allerede er anrettet en bålplads, nej.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Du må vist nok gerne lave alt det bål du vil, hvis der er under X antal kvadrat og kubik meter :)


    Med hensyn til støj, så er det noget med kl. dit og dat :crazyeyes:

  • Der kommer da flere og flere "holdninger" til bål-lavning :) Er det ikke muligt at finde et sted hvor det står..? Kun på stranden eller hvad? :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Ellers så må jeg vel ringe til kommunen/fogeden.


    EDIT: Så har jeg skrevet til kommunen :) Så må vi se hvad de svarer! Ellers mange tak for svarene, alle :D

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Jeg er ret sikker på at der er bålplads i christiansminde. Det er ikke lovligt at have bål på stranden, der skal være anlagt bålplads. Ved smørmosen er det ikke muligt at have bålplads, der er desuden sommerhuse og campister lige omkring som nemt ringer til politiet hvis der er larm. Sådan skal det heldigvis også være, hvis man er så mobil kan man jo flytte sin fest langt ud på et rev hvor ingen kan høre en.


    I christiansminde bor der nogle et stykke væk, de vil kunne høre musik med dyb bas og er sikkert vant til at ringe til politiet som kan dukke op på få minutter og lukke festen lige så hurtigt. Find en bålplads, og så et par mindre højtalere. Det er skutte lovligt at lave sin egen roskildefestival på stranden, for slet ikke at tale om hvor unødvendigt det er fordi man skal vise sine "mobile" 12v batterier med gigant højtalere frem, når en boomblaster, ghettoblaster eller håndværker radio er MERE end nok.


    Jeg selv har da været med til tonsvis af bålfester. Vi har ingen musik, vi snakker, griner og drikker og ofte til solen står op.


    Men hvis det lykkedes med 300 watt højtalere, så er christiansminde fyldt med 150 mennesker på ingen tid. Men det er måske også meningen?

  • mener ikke det er lovligt at have andet end akustisk musik på stranden.. der er en gruppe på fb der vil lave strand fest i århus men de har vist fået et klart nej til (elektrisk) musik ...

  • Det sgu huggligt, ja.. :))


    Og jeg har kontaktet kommunen og fået svar..


    Det ER lovligt at lave mindre bål på stranden, bare man fjerner aske osv fulstændigt.


    Og musik ER også lovligt, så længe det ikke forstyrrer nærliggende ejendomme eller andre mennesker på området :)



    Og regner ikke med at bruge meget mere end en 240 watt forstærker og et par 290w bil højtalere. Vi kommer ikke til at spille højt, men bare så vi har noget musik at hygge os til. Og kan sådan et bilbatteri og højtalere ikke spille længere end en ghettoblaster? Hvor længe kan en ghettoblaster ca spille?


    Hvis vi siger at bilhøjtalere trækker 100w kontinuerligt på et 80Ah batteri, så vil det vel kunne spille cirka 10 timer? (100w/12v=8,3A)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe


    Hvis vi siger at bilhøjtalere trækker 100w kontinuerligt på et 80Ah batteri, så vil det vel kunne spille cirka 10 timer? (100w/12v=8,3A)


    Sådan kan du ikke regne det ud. forstærkeren har typisk et tab på 50% vedmindre det er BogO ICEpower her er der kun 4% tab.
    Hvis i skal høre musik stille og roligt er 2x5W nok. holder i party er 2x50w fint og holder i vild disko dasko skal du have 4 kanaler på 1000w hver før der sker noget alvorligt.


    I dit tilfælde ville jeg regne med at der er til mellem 4 og 8 timer med din opsætning hvis i går rimligt til den med styrken.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    Sådan kan du ikke regne det ud. forstærkeren har typisk et tab på 50% vedmindre det er BogO ICEpower her er der kun 4% tab.
    Hvis i skal høre musik stille og roligt er 2x5W nok. holder i party er 2x50w fint og holder i vild disko dasko skal du have 4 kanaler på 1000w hver før der sker noget alvorligt.


    I dit tilfælde ville jeg regne med at der er til mellem 4 og 8 timer med din opsætning hvis i går rimligt til den med styrken.


    Kunne ikke være mere enig. Vil også tro at hen ad 10W er rigeligt.


    Mange tror fejlagtigt at de behøver 1000W for at spille højt - hvilket i de fleste tilfælde er dybt fejlagtigt. Men det kræver at man forstår hvad de forskellige tal på både forstærker og højtaler betyder.


    Lad os tage et eksempel med to forskellige højtalere:
    1) http://www.hifiklubben.dk/prod…_ve-8f_hojttaler_sort.htm
    2) http://www.hifiklubben.dk/prod…e-12f_hoejttaler_sort.htm


    Det du her skal kigge på, er der hvor der står "Følsomhed : 90 db". Det betyder kort fortalt at med 1W effekt, yder højtaleren 90 dB i 1 meters afstand. Det bliver først sjovt når man så kigger på højtalerne nr.2. Fordi den er lettere at drive, medfører det at lydtrykket faktisk bliver dobbelt så højt (stadig ved 1W).


    Lad os så sige du banker 50W af i højtaler nr.2 - det vil så kræve 100W for at få højtaler nr.1 til at yde det samme lydtryk.

  • Nu er jeg egentlig reeet ligeglad med, hvad hvilke højtalere yder ved hvilke forbrug osv ;) Det jo ikke sådan, at jeg køber nye højtalere bare for en strandtur. Jeg har et par små, fine 290w bilhøjtalere bygget i bokse allerede, som jeg bruger til mit anlæg på værelset. Det ville klart være det nemmeste at medbringe disse, i stedet for at købe nye højtalere som jeg skal til at bygge kasser til osv, ik'? ;)


    Og jeg er også fuldt klar over hvordan det virker med volume osv, men jo tak da..

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe
    Nu er jeg egentlig reeet ligeglad med, hvad hvilke højtalere yder ved hvilke forbrug osv ;) Det jo ikke sådan, at jeg køber nye højtalere bare for en strandtur. Jeg har et par små, fine 290w bilhøjtalere bygget i bokse allerede, som jeg bruger til mit anlæg på værelset. Det ville klart være det nemmeste at medbringe disse, i stedet for at købe nye højtalere som jeg skal til at bygge kasser til osv, ik'? ;)


    Og jeg er også fuldt klar over hvordan det virker med volume osv, men jo tak da..


    Hvad jeg prøver at fortælle dig, er at Watt i sig selv er til at lukke op og sk*de i - kort fortalt. Hvis du er bare det mindste interesseret i nogenlunde at vide hvor lang tid du kan spille, ved hvilken styrke, så kan du bruge det jeg skrev.


    Men hvis du er så ligeglad, så vil du måske også gerne stå uden musik ligepludselig? Din udregning med 100W til højtalerne holder ikke.. Det er nærmere 40-50W til højtalerne, men 100W fra batteriet (alt efter forstærkertopologi).


    Men hvis du vil tage chancen - så synes jeg da bare du skal gøre det :)


  • Det du skrev har da ikke en fis at gøre med hvor længe det kan spille :P Du snakker om lydstyrkes forhold til watt og forskellige højtalere. Og det ved jeg ret meget om selv, synes jeg da.


    Men det jeg tilgengæld ikke ved specielt meget om, er strømforbrug og bilbatterier og bilforstærkere og sådan :) Mit spørgsmål var jo, hvor længe det ville kunne spille - ikke hvor højt eller om hvad der ville være bedre.


    EDIT: Og watt-forbruget på en højtaler og forstærker har, så vidt jeg ved, ret meget at gøre med dets strømforbrug og hvor længe det vil kunne spille.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().