Ny N Router

  • Jeg leder efter en trådløs router til mit kollegieværelse. Kravene er følgende


    *Skal kunne klare 100mbit internet (snart 1gbit når kabler engang bliver skiftet)


    *Skal kunne køre med dd-wrt firmware så jeg kan logge på nettet via routeren i steden for et klient program som bruges på kollegiet


    *Skal have min. have 4 gigabit lan porte


    *Skal køre med den nyeste n teknologi (draft 2.0?)


    *Skal kunne håndtere at jeg streamer musik/film fra min WHS til HTPC via lan


    *Skal kunne køre g og n netværk samtidigt (ved ikke om alle routere kan det?)


    *Budget er på max 1000 kr, men må godt være billigere.

  • Et bud ville være Netgear wndr3700 eller D-Link Dir-825 rev B, de ligger begge under de 1000kr.


    De er begge bygget på chips fra producenten Atheros, er begge understøttet af DD-WRT (iflg deres router database)og er begge Dualband routere, dvs. de har begge 2 trådløse netkort, som så kan køre på sine forskellige kanaler.


    Du lader ikke til at have behov for dualband teknologi, da de fleste routere sagtens kan håndtere g og n trådløse klienter på det samme netværk, men jeg mener at du risikerer at miste lidt trådløs performance hvis dine g og dine n klienter er på samme netværk.
    Det skal dog siges at med standard firmware får du sandsynligvis ikke lov til at have to netværk på 2.4Ghz frekvensen.


    Dir-825 er billigere, men til gengæld også noget langsommere på det trådløse


    WNDR3700 er lidt dyrere, bedre performance på det trådløse


    Anmeldelser findes her og her


    Alternativer kunne også være nogle af Linksys' routere, men der er vist en del af dem der ikke understøtter jumbo frames på deres switch porte.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • en linksys WRT320N
    virker ganske ok. uden at være verdens bedste. Dog er dens trådløse del det bedste jeg har oplevet.


    jeg arbejder normalt med ciscos professionelle serie af routere. så derfor er der sikkert andre der vil mene denne router erden bedste. jeg skal dog op over 10.000kr for at finde en der er bedro og kan det samme. gigabit, wlan N og G og N i 5GHz. min er sat op til kun at køre N og kun i 5GHz.