Vurder mit nye blæser setup

• Hej. For at forbedre temperatur, støj og evt give mulighed for Overclock, har jeg installeret følgende i mit kabinet;

CPU køler: Cooler Master Hyper TX3

Kabinet køler: Scythe X Flex 120mm, 800 rpm

Mit øvrige setup: Intel E8400 3 Ghz, MSI P35 Neo, Gainward GForce 9600 512, 460W PSU, 4gb ram??

Det er første gang jeg har installeret en CPU køler. Hvis i ser der er nogle fejl der springer jer i øjnene, så sig endelig til!

Billede her
    [Blocked Image: http://i521.photobucket.com/albums/w337/Malteh/Nykabinetkler-1.jpg]

Mon kabinet blæseren yder bedst i den postion, eller burde den vende den anden vej? Er det rigtig som jeg har gjort, at vende CPU køleren mod ramne?

Test med Real Temp 3.40:
    Idle: 42 grader
    Prime95 100% load: 58-61 grader

Med boxkøler og u. kabinet blæser:
    Idle: 49-53 grader
    Prime95 100% load: 79-80 grader

Får jeg mon det optimale ud af den nye cpu køler? Kan jeg så småt starte at skrue op for FSB'en?

Mvh.

• Du vil forbedre din temperatur inde i caset markant hvis du vendte de blæsere 180 grader! Så de blæser luften bag ud og ud af kabinettet. Ligeledes skal din bliver i fronten blæse luft ind... :)

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

• Hej. Nu har jeg vendt kabinet blæseren 180 grader. Og ja du havde ret, det gav en 2-3 grader mindre i idle og 4-5 grader mindre i fuld load. tak :D

Lige nu kører jeg 3.55 Ghz (395 Mhz FSB), Vcore 1.250V, der ligger den på 44 i idle og 60 i fuld load. Er lidt bange for at gå videre nu, da jeg føler der er presset god ydelse ud af den allerede..

• Du skulle snildt kunne komme længere.

Har du låst PCI porten til 100MHz?

Hvad med dine RAM? Hvilke RAM er de? og hvilken hastighed kører de? Du kan evt se det ved at hente CPU-z så kan du også se processorhastigheden, bus hastigheden osv.

Hvad loadtester du med? Jeg er selv utrolig glad for Prime95 til CPU og Furmark til grafikkortet.

• PCIE porten kører med 110 Mhz. Alt over 115 Mhz begynder den at crashe.

i Furmark får jeg 3228 pts.

i 3dmark06 får jeg 12.752 pts.

Mine ram er 2x2gb Kingston PC6400 DDR2 dual channel. De kører Dram frequency 486 Mhz.

FSB/DRAM= 5/6.. skal de være 1:1? Jeg har noget auto stepping slået til i Bios..

• Hold da op - Så render de RAM jo snart PC8000 @ 500MHz. Alstå lige nu har du dem på 474MHz. Hvad giver du dem af spænding?

Og har du sat volt settings i Bios til manual?

Jeg ville nok slække lidt på RAM'ene bare for at have lidt at lege med. Så som du selv siger, så kan du sætte RAM'ene til 1:1 og evt sætte timmings til 5-5-5-15. Så skulle du kunne komme noget længere uden at RAM'ene begrænser dig.

Hvis det er at du virkelig vil finde ud af hvormeget du kan presse ud af systemet: Så sætter du RAM'ene til 1:1 5-5-5-15. Og sætter CPU multiplieren fast til 6. Så er det ikke CPUen der begrænser dig, men RAM og MB. Derfor kan du finde ud af hvor langt du kan presse disse to ting.

Når du har fundet ud af det. Så sætter du RAM'ene til 5:6 eller 2:3 også ser du hvor langt du kan presse dine RAM.

Når det er gjort, så ved ud hvad MB kan - og hvad RAM kan. Så er det kun at give CPUen noget juice også ellers clocke den til at du rammer grænsen for denne. Det er en systematisk og lidt langsommelig process. Tilgengæld finder du noget nær absolut max for dit system.

• Syntes min bios/bunkort er underligt. Hvis jeg slår Intel EIST fra, kommer Multiplieren frem i menuen, men jeg kan ikke få lov at ændre den fra 9.
    Ram Freq. kan jeg ikke få lov at sætte 1:1. Det laveste er Auto (5/6). Hvis jeg kunne få dem ned på 1:1, ville jeg vel kunne skrue mere op for FSBen?
    [Blocked Image: http://i521.photobucket.com/albums/w337/Malteh/CPUz1.jpg]

CPU Vcore er sat i bios til 1.250V. Men i CPU-z står den og svinger lidt mellem 1.256V-1.272V ??

Har fundet ud af at grænsen for mine ram er 480 MHz, ellers kommer der fejl i Prime95 og memtest. Skulle jeg prøve at give dem nogle flere volt? de får 1.80V som standard er i bios. Måske skulle jeg investere i nogle PC2-8500 ram?

Oprindeligt indlæg af Appy
    Syntes min bios/bunkort er underligt. Hvis jeg slår Intel EIST fra, kommer Multiplieren frem i menuen, men jeg kan ikke få lov at ændre den fra 9.
    Ram Freq. kan jeg ikke få lov at sætte 1:1. Det laveste er Auto (5/6). Hvis jeg kunne få dem ned på 1:1, ville jeg vel kunne skrue mere op for FSBen?

CPU Vcore er sat i bios til 1.250V. Men i CPU-z står den og svinger lidt mellem 1.256V-1.272V ??

Har fundet ud af at grænsen for mine ram er 480 MHz, ellers kommer der fejl i Prime95 og memtest. Skulle jeg prøve at give dem nogle flere volt? de får 1.80V som standard er i bios. Måske skulle jeg investere i nogle PC2-8500 ram?

Det ser jo meget godt ud....

Ved 1.250V så tror jeg 3.6GHz er ca. noget af det højeste CPUen vil. Brug RealTemp til at se temperatur på CPU - Speedfan er ikke altid lige stabilt.

Hvad angår dine RAM, så kan du godt prøve at hæve spændingen lidt. Sæt dog en blæser over - en 80mm + lidt elastikker og den er løst. Så kan du også "sagtens" sætte spændingen til 2.0-2.1. (På eget ansvar :crazyeyes: )

Du behøver ikke at pille ved EIST. Det er kun hvis man virkelig kører extreme, og maskinen bliver ustabil ved at hoppe fra en multi på 6->9 fx.

Det er din CPU RATIO du skal sætte til 6.

Jeg tror du med fordel kan prøve at opdatere din BIOS til den nyeste - det kan nogle gange hjælpe hvis man ikke kan få adgang til menupunker som man burde have adgang til.

Men prøv ellers at følge min guide fra en af de forrige posts - den vil du komme langt med.

BTW - Jeg havde selv store problemer med varme på nordbroen på mit P35 board. Jeg havde svært ved at komme meget over 450-470 FSB. Det var lige indtil jeg sætte en blæser over, også ramte jeg "nemt" 525-530 FSB.

Rettet en gang, sidst af Aka_-J- ().

Oprindeligt indlæg af Appy
    Jeg tror jeg vil stille mig tilfreds med de 400 FSB, indtil jeg har et bedre bundkort og ram.

Mange tak for vejledningen, jeg har lært utrolig meget :)

HVA'????? Tilfreds! X( Kan du så se at forsætte! :evil:

Puhaaaaa - Man bliver aldrig tilfreds! :cheers: :T

For det første tror jeg ikke at det er bundkort og RAM der begrænser dig lige nu. Jeg tror sagtens du kan komme længere end 400FSB.

Bare som notits: Lad vær' med at spilde penge på gammelt hardware. Det er trodsalt en halv forældet teknologi du ligger og roder med. Så hellere gem pengene til noget state-of-art og overclock på det tidspunkt.

• Hehe :razz:
    Jeg deler også din lyst at optimere og få mere ydelse for pengene, men..
    Syntes nu ellers jeg har brugt nok tid på guides, reboot, stress tests, og alt det der følger med.

Jeg er fortvivlet ang. de her bios settings. Lige meget hvad jeg sætter CPU vcore til i bios, er det ligemeget. Feks. hvis jeg har sat vcoren til 1.200V i bios, kan jeg loade windows og se at min Vcore ligger på 1.3V.
    Noget andet jeg har lagt mærke til; Når jeg kører prime95 kommer Vcoren til at ligge på 1.250-1.280, lavere end idle, hvor den vil ligge på 1.3V. Det giver jo ingen mening :S ?
    Jeg er fortvivlet over, at jeg ikke kan køre ram freq:FSB 1:1.

Jeg er fortvivlet over MSIs Live update option. Hvorfor H! kan man ikke få lov at hente bios filen manuelt!! Jeg har ikke nerver til at flashe i Windows.
    Har overvejet bare at investere i et ordentligt kvali board. Som feks

ASUS P5E Deluxe Ai Lifestyle Series til 804,-
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=450893
    Jeg kunne også købe et board der understøtter DDR3, så er det vel rimelig "fremtidssikret" hvis jeg nu skulle få lyst til at smide en quad core i en gang.
    Men du mener de penge ville være givet dårligt ud?

Mvh.

• Få nu lidt spænding ind i hverdagen og lav det flash i windåse ;).

Jeg har prøvet at gøre det selv på mit board uden at hente biosfilen først, ret skal være ret, det blev sgu suget en hel smøg mens jeg ventede på om alt gik som det skulle hvilket det heldigvis gjorde ;).

Jeg ved ikke om dit bundkort har dualbios, det har mit heldigvis, så går et flash galt tager den anden bios over som ekstra sikkerhed, så man kan flashe en gang til.

Se på det fra den lyse side af, går det galt så skal du jo bruge et nyt board alligevel :D.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Som skrevet tidligere - så tror jeg at mange af dine problemer vil blive afhjulpet med et BIOS flash. Jeg syntes at jeg læste et sted at der i BIOS opdateringerne ville komme bedre OC muligheder.

Hvad angår Vcore: Så er den aldrig hel præcis. Ved dette skal forståes, at der for det første er en unøjagtighed fra det du sætter i BIOS til det den aktuelt er - plus at der ydermere er måleunøjagtighed. Hvis du virkelig vil vide din spænding, så mål den med et volt meter. :9xo (It's the only way)

Dernæst - de små strømforsyninger som sidder på bundkortet er ikke ideelle. Og ej heller den regulerings mekanisme som er omkring denne strømforsyning. Derfor når du trækker mere strøm i load vil der være noget spændingsfald over ledningerne pga. den modstand der er i kobberet. :cheers: (Ohm's lov gælder altid)

Rettet en gang, sidst af Aka_-J- ().