Intel Core i7 980X - Så hurtige er 12 kerner

  • Intel er klar med deres seneste processor, det længe ventede seks-kernede monster. En processor, som siden er blevet døbt Core i7 980X, men måske er bedre kendt under kodenavnet 'Gulftown'. Vi har nu haft Core i7 980X på testbænken et par uger og har sammenlignet ydeevnen med AMD's Phenom II X4 965 og Intels egen i7 965 Extreme og er ret imponerede. På de næste sider kan du læse hvorfor.


    http://www.tweak.dk/review/Int…ige_er_12_kerner/1077/1/1


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2010/review/1077/tweak_dk_intel_980x_1.jpg]

  • lige en ros til redaktionen for en flot skrevet test


    synes ikke prisen er vandvittig høj set i forholdt til 965 da den kom på markedet. men stadigt i den dyre ende ja. bliver spændende at se hvad AMD kommer med af priser på deres nye flagskib

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dyas
    synes ikke prisen er vandvittig høj set i forholdt til 965 da den kom på markedet. men stadigt i den dyre ende ja. bliver spændende at se hvad AMD kommer med af priser på deres nye flagskib


    Ja, man kan vel næsten håbe på, at Magny-Cours (med 12 kerner) også kommer til forbrugere og ikke udelukkende som Opteron..


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Dyas
    lige en ros til redaktionen for en flot skrevet test


    Mange tak :D



  • Med den lancering er AMD desværre sakket endnu længere bagud :( og må give panderynker i deres udviklingsafdeling, der skal til at tænkes nyt hvis de vil med helt fremme i skoen igen. Som du siger xtom, så må den ligge lige til højrebenet at få opteron 12 kerner til desktop og ikke kun til dyre serverbundkort.


    Problemet kan så ligge i, at Intel allerede nu er nede på 32nm og K10 er ved at være en "aldrende" platform hvor jeg tror at de er ved at have nået topgrænsen for hvad den kan præstere i sin nuværende form.


    Selvfølgelig ville det være fedt med en 6 kerners CPU, men hva' faen du har jo i bund og grund ikke rigtig noget at bruge de 2 sidste kerner til, ingen spil understøtter den og heller ikke applikationer, som almindelige dødelige bruger. Tænk lige over hvor lang tid det har taget at få 4 kerner implementeret og der er grænsen ikke nået endnu ?, knap og nap 2-3 kerner.


    Blære effekten er til gengæld 100%, men din muldvarp er sgu osse blevet noget lettere.


    Sådan 2 på Evga's superplatform, med 24GB ram og 3x5970 i crossfire alt vandkølet i 3 loops selvfølgelig og der skulle være basis for at spille SIMS og WOW flydende i 1024x768.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    ... og K10 er ved at være en "aldrende" platform hvor jeg tror at de er ved at have nået topgrænsen for hvad den kan præstere ...


    Helt enig dér. AMD Phenom II X6 er jo egentlig allerede annonceret som AM3, så ja, jeg tror også, at de i øjeblikket bruger ekstremt meget tid, sved og tårer på, at finde på en ny sokkel/platform.


    Men jeg glæder mig da til at se hvordan en Phenom II X6 klarer sig :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xt0m


    Helt enig dér. AMD Phenom II X6 er jo egentlig allerede annonceret som AM3, så ja, jeg tror også, at de i øjeblikket bruger ekstremt meget tid, sved og tårer på, at finde på en ny sokkel/platform.


    Men jeg glæder mig da til at se hvordan en Phenom II X6 klarer sig :crazyeyes:


    Helt enig der, det glæder jeg mig osse til at se resultater på/af.


    Kan AMD nu trække en kanin på af hatten og få den til at yde, så de almindelige I7 CPU'er får kam til deres hår, eller lige op med dem. Så har AMD pludselig lidt af et guldæg igen, da de normalt er billigere og så er det slet ikke så selvfølgeligt længere at gå efter I7 hvis du vil have den store ydelse, undtagen du vil have den absolutte top, som så osse koster kassen hos Intel hvilket almindelige dødelige ikke rigtig (har/vil bruge) pengene på jfr. pris/ydelse.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • lækker test Xtom, Nu skal du snart set noget bedre køling på og skrew op på mhz :)

    xeon 3060@4,3/p5w64-pro /1000w NQ /
    team extreme ram/vapo LS
    2xraptor i raid0
    2x 2900xt

  • Det sidste billede der er lige ved siden af CPU-Z screenshottet med CPU clockspeed vist inden i noget der ligner en CPU er det et sammensat billede eller er det også et screendump af et program?

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Malk
    Det sidste billede der er lige ved siden af CPU-Z screenshottet med CPU clockspeed vist inden i noget der ligner en CPU er det et sammensat billede eller er det også et screendump af et program?


    Det er et screenshot af en Windows-gadget, der hedder Intel Turbo Boost Monitor :9xo
    Kan hentes gratis ude på nettet, men virker kun til Core i5/i7.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ivan
    lækker test Xtom, Nu skal du snart set noget bedre køling på og skrew op på mhz :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Spear of Destiny
    Velformuleret og fin test xt0m.


    Tak tak :cheers: Glæd jer til de kommende.. :clap:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xt0m


    Det er et screenshot af en Windows-gadget, der hedder Intel Turbo Boost Monitor :9xo
    Kan hentes gratis ude på nettet, men virker kun til Core i5/i7.


    Cool 1000 tak

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Ganske fin test.


    Savner dog, som det forefindes i Sandra, at måle i performance pr. krone/dollar.


    Givetvis er AMD langt i front på dén konto, men det kunne da være sjovt at se hvor meget i forhold til så hurtige processorer fra Intel :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Auxois
    Ganske fin test.


    Savner dog, som det forefindes i Sandra, at måle i performance pr. krone/dollar.


    Givetvis er AMD langt i front på dén konto, men det kunne da være sjovt at se hvor meget i forhold til så hurtige processorer fra Intel :)


    Taksi :crazyeyes:


    Hmm, det er umiddelbart ikke en funktion jeg kan finde i min registrerede SiSoft Sandra 2009?

  • Okay, jeg får stress af teksten.


    6 kerner, 12 tråde! TAK!

    ASUS P5N-EM HDMI - Intel C2D E8500 @ 3.16 GHz - 4 GB DDR2 ram - Geforce 9600 GT - 1x500 + 1x250 g internal hdd + 1x1000 g external - Creative X-Fi Titanitum - 750 watt PSU - Gaming Bomb case