TRENDnet TEG-S80g Gigabit switch

• TRENDnet er efterhånden blevet en meget anerkendt producent når man skal have nyt inden for internet området. TRENDnet har eksisteret i over 10 år nu og er i toppen blandt producenter af internet udstyr til computere. Trådløse routere, Bluetooth adaptere, Modemmer og Switches er bare et lille udsnit af hvad TRENDnet laver. Om du er en lille virksomhed, måske en større eller bare er hjemmebruger så kan du trygt regne med at finde hvad du søger hos TRENDnet. Et godt eksempel på hvad TRENDnet laver, finder vi hos dagens testprodukt. Nemlig TEG-S80g som vi skal kigge nærmere på. TEG-S80g er en 8 ports internet switch som blandt andet er mærket med Energy Star, Green net og er oplyst til at bruge op til 70% mindre strøm end normale switches fra TRENDnet.

http://www.tweak.dk/review/TRE…g_Gigabit_switch/1058/1/1

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2009/review/1058/tweak_dk_TRENDnet_TEG-S80g_5.JPG]

• Giver da ingen mening at teste en 1000Mbps switch med 100Mbps netkort, og så bare gange resultatet op .. Det er jo mega misvisende, og giver jo slet ik et billede af om den overhovedet kan følge med ved 1000Mbps, og om hastigheden falder ved 1000Mbps når man smider mere end bare 2 maskiner på .. Ville også have været rart med en lille test af den strømspare funktion den har, som skulle kunne give op til et 70% mindre strømforbrug, altså det er der jo ingen dokumentation på om de 70% kun opnås ved fx forskellen på 8 x 0,5 meter og 8 x 100 meter's kabler ..

• CheOps....

Testen er nu rettet til, og er blevet udført med to 1 Gigabit computere....

Stadig har jeg dog ikke kunne få mere end de 100 Mbps ud af den... Jeg tror dette har noget med strømbesparelses funktionen at gøre + længden på mine kabler...

Men som sagt, det er nu rettet til.. :)

• Hvordan kan man rose en enhed der kun leverer 1/10 af den ydelse den burde, så meget? Forstår det ikke resultatet er jo en katastrofe? ... hvis jeg købte en 1000mbit switch der rendte 100mbit ville jeg da sammenligne det med en CPU der skal køre 3ghz men som kører 300mhz i stedet.

Enten må enheden vel være defekt eller også er testen sat forkert op, og i begge tilfælde kan man ikke rigtig bruge testen til noget?

Oprindeligt indlæg af sortiarius
    Hvordan kan man rose en enhed der kun leverer 1/10 af den ydelse den burde, så meget? Forstår det ikke resultatet er jo en katastrofe? ... hvis jeg købte en 1000mbit switch der rendte 100mbit ville jeg da sammenligne det med en CPU der skal køre 3ghz men som kører 300mhz i stedet.

Enten må enheden vel være defekt eller også er testen sat forkert op, og i begge tilfælde kan man ikke rigtig bruge testen til noget?

Du kan have lidt ret.... Men vi tager kontakt til TRENDnet og hører hvad der kan være galt. Beklager.

• Jeg fatter ikke hvorfor man ikke bruger iperf til at teste switchen, derudover burde man bruge et kill a watt meter for at teste de 75% påstand. hvis tomgangs forbruget på den medfølgende adapter er 5 watt og maks er 7,5 watt er der ikke 75% at spare. Det review kan gøres bedre...

• Hej !
    Jeg ejer tilfældigvis samme switch, og må indrømme at jeg synes kvaliteten af anmeldelsen er meget lav :( .

Én af de største fordele ved switchen er at den ulig mange andre switche, har et chassis af metal. Hvilket jeg som den klovn jeg er, allerede har testet, 1390g (+-5g) ølflaske støbt ind i en betonklods væltede ca. 1m fra mit vindue ned i switchen på gulvet (og betonklodsen ramte først, og flasken holdt).

Mit eksemplar af switchen virker upåklageligt, selv med kat 5 ethernet kabler (selv på ca 20m). én af grundene til at jeres test giver andre resultater kan være at i bruger dårlige kabler, en leder kan være brudt, det er måske ikke kat 5 (eller over?).

Udover dette er der på kartonen opgivet et maksimum troughput på 16gbps, (alle porte i brug, fuld duplex, samtidig). Jeg ville ønske at dette aspekt var blevet benchmarket, og at testen der er forklaret, var bedre forklaret.

Feks. at have 4 (eller 6) computere der sender data til hinanden (fuld dupleks), og så måle latency mellem to andre computere.
    I øvrigt savner jeg også effektmålinger, er det sandt hvad de lover ? 70% i besparelser ? Hvordan passer det med andre modeller/mærker ? Er det altså noget der sker "af sig selv" fordi porten ikke er i brug, eller har trendnet gjort noget aktivt for at spare mere strøm.

Hvad med temp. målinger ?
    Nu betyder det intet på 100mbit, men jumbo frames? on, off, 4k eller 9k ?
    Hvad har i gjort af fejlfinding for at få 1gbit til at fungere ? virker det med et crossover cable imellem computerne ?
    I den sammenhæng vil jeg bemærke at hvis det er strømbesparings funktionen der har begrænset hastigheden på jeres forbindelse, så må switchen dømmes fuldstændigt ude, det må IKKE forekomme (medmindre forbindelsen er idle, men det ville være sært).
    Hvad er hastigheden i crossover, i forhold til hvis det ledes igennem switchen?
    Var det pci, pci-x eller pci-e netkort i brugte ?

jeg kan anbefale jer at kigge på:
    http://www.smallnetbuilder.com…rt-gigabit-switch-roundup

til redaktionen:
    please ? check det igennem inden i lægger det ud ? evt. vent med at udgive det før det er klar, og i har fået svar fra TN ?

(hvis der er nogen der har spm. til switchen, kom!)
    Mit troughput mellem to computere (win 7 & FreeNAS) ligger på ca. 80 megaBYTE/sec, ved ret store filer. den lader til at fint klare flere samtidige forbindelser, stream fra freenas til WDTV live, ftp fra win 7 til FNAS, ftp fra bærbar til FNAS. Det lader til at begrænsningen ligger på mit freenas' ZFS diske/system.

Jeg beklager hvis min kritik føles urimeligt hård, men jeg synes i fortjener den ;)

mvh. Philip

• Det er altid godt med noget kritik.... Og giver dig ret i testen sku ha været helt 100 klar inden den blev smidt op... der har bare været mange problemer her.... Men kablerne er begge Cat 5, og er dem der følger med til D-link produkter....

Netkortene er et Gigabit netkort i bærbar, samt Gigabit onboard på Asus Rampage Extreme x58

Hvad angår strømmålingen har dette ikke været muligt, grunden manglende udstyr...

Beklager meget dette, og den vil blive rettet når fejlen og en løsning er fundet... Og tak for dit input med hastigheder med videre.. :)