ASUS Maximus III Formula

• ASUS føjede for nyligt Maximus III Formula og Maximus III Gene til deres eksisterende sortiment af bundkort fra den højtydende Republic of Gamers-serie (ROG). Baseret på Intels P55-chipsæt og bygget til underholdning, er begge bundkort udstyret med et væld af funktioner.

Maximus III Formula er specifikt målrettet entusiaster, hardcore gamere og overclockere, der tørster efter førende specifikationer, øgede udvidelsesmuligheder og naturligvis blærerøvsfaktoren. Der er sket mange forbedringer relaterende til brugerens spil - og overclocking kan klares både via styresystemet og mens man spiller - ligesom der tilbydes hardwareoptimerede mindre ventetider på Gigabit LAN-porten.

http://www.tweak.dk/review/ASUS_Maximus_III_Formula/1043/1/1

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2009/review/1043/tweak_dk_asus_maximus3_01.jpg]

Oprindeligt indlæg af Maverick
    Meget omfattende og professionelt review. Nok det bedste jeg endnu har læst på tweak.
    Ingen tvivl om jeg må eje sådan et kort til min kommende P55-rig.

Tark, Maverick :cheers:

Oprindeligt indlæg af The Devils Breed
    vil gerne vide hvad sokkel producent der sidder på bundkortet? om det er Foxxcon eller Lotus?

Foxconn :)

• Flot board, hvad med de snart laver et kort man kan udnytte fuld ud, jeg er en af de personer der på et tidspunkt gerne vil køre med 3 eller sågar 4 grafikkort. det kan godt være de har et sejt kølerprofil på P55'ern, men hvad hjælper det når man ikke kan bruge IE1394, OPTFan2 og 3, højt sandsynlig start og reset knap, GP_OC_Station, USB11-12 og 13 USB 9 og 10 CHA_FAN1 og garanteret de 2 SPD_HDD1, når først PCIEX16_3 bliver brugt af et hormon pumpet grafikkort, det normalt fylder for 2.
    Har samme problem med mit Gigabyte GA-P35-DQ6, der har jeg 2 stk XFX 4830 kort i, nu kan jeg ikke bruge 4 stk Sata tilslutninger.
    Så positiv vs. negativ for ASUS Maximus III Formula
    Positivt

+ Meget omfattende tilbehør
    + Eksklusive ROG-funktioner
    + Ofte nye BIOS revisioner
    + God til at overclocke
    + Glimrende ydelse

Negativt

- Pris som et X58-bundkort
    - Køleprofiler bliver varme
    - BIOS-batteri mellem sokler
    - ikke Gennemført design
    - ingen fult udnyttelse af board

Oprindeligt indlæg af Amaklan
    Flot board, hvad med de snart laver et kort man kan udnytte fuld ud, jeg er en af de personer der på et tidspunkt gerne vil køre med 3 eller sågar 4 grafikkort. det kan godt være de har et sejt kølerprofil på P55'ern, men hvad hjælper det når man ikke kan bruge IE1394, OPTFan2 og 3, højt sandsynlig start og reset knap, GP_OC_Station, USB11-12 og 13 USB 9 og 10 CHA_FAN1 og garanteret de 2 SPD_HDD1, når først PCIEX16_3 bliver brugt af et hormon pumpet grafikkort, det normalt fylder for 2. Har samme problem med mit Gigabyte GA-P35-DQ6, der har jeg 2 stk XFX 4830 kort i, nu kan jeg ikke bruge 4 stk Sata tilslutninger.

Helløw :D

Hvis jeg nu lige griber dine spørgsmål lidt bagvendt an, så er det faktisk muligt at benytte alle tilslutninger langs bunden af Maximus III Formula - det har jeg tjekket med et Radeon HD 5870: Både 3-pin blæserstik, 1394/USB-stik samt SPD_HDD-portene kan bruges, fordi hverken kabel eller pinheaders går imod grafikkortet.

Forklaringen er at finde i det vedlagte tilbehør, hvor SATA-kablerne på deres ene ende er vinklede, så de ikke fylder nær så meget som normale oprejste kabelhoveder. Det er tilmed muligt at nå Start/Reset-knapperne, hvis du har nederste PCIe slot fyldt - selv om det kan være snørklet :))

Jeg har selv haft et P35-DQ6 og da brugte jeg tilsvarende (vinklede) SATA-kabler. Jeg kan anbefale dig, at gøre det samme så du også er ude over problemet. De kan f.eks. købes her - eller her, hvis du foretrækker dem mindre kulørte.

Sagens egentlige kerne er, at P55-platformen som udgangspunkt ikke er konstrueret til at afvikle mere end to skærmkort samtidigt (se f.eks. chipsetdiagrammet fra Intel) - "superbrugere" der overvejer 3 eller flere GPU'er bør i stedet kigge efter en X58-baseret løsning.

Med ét kort vil det øverste PCIe køre fuld hastighed, mens det allernederste vil køre X4. Smider du to grafikkort i (et i det øverste og et i det midterste PCIe slot), vil de hver især være elektrisk begrænsede til X8 mens den nederste igen kun kan præstere X4 - og ikke kan bruges sammen med de to andre. Af samme grund er det formålsløst, at benytte et ekstra kort fordi PCIe X4 også ydelsesmæssigt er en kæmpe flaskehals - med mindre du overvejer en dedikeret PhysX-GPU.

Derfor er jeg ikke helt enig med dig i "ikke gennemført design" og "ingen fuld udnyttelse af board".

Hvis du har flere spørgsmål, så hold dig ikke tilbage :9xo

- Tom