potentiometer på højtalerkabel

  • Som overskrift siger, ønsker jeg en form for volumejustering på mit højtalerkabel.


    Til vores værksted, kommer der 3-4 højtalere på, hvortil den/de højtalere der går til vores kontor, skal kunne skrues op/ned.


    Minianlæget, spiller i hallen, ret højt, men på kontoret skal der være en afslappet tone :)


    Så mit spørgsmål er så..


    Hvis det kan lade sig gøre, hvor mange ohm skal potentiometeret være på?, har det noget at sige, hvor lang kablet er og hvor stor højtalere/forstærker er ?
    Hvis det er 4ohms forstærker hvilken potmeter skal så bruges?


    Og nej, vi skal ikke have 2 radio'r :)


    -2nd-

  • Hvad skete der med spørgsmålet?? læste i det ikke :crazyeyes:
    Det er ligesom at spørge min kone om noget og hun svaret noget andet 8)


    Pot meter koster ca. 10kr, hvorfor det er at fortrække :P


    -2nd-

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af 2nd
    Hvad skete der med spørgsmålet?? læste i det ikke :crazyeyes:
    Det er ligesom at spørge min kone om noget og hun svaret noget andet 8)


    Pot meter koster ca. 10kr, hvorfor det er at fortrække :P


    -2nd-


    Nu tvivler jeg meget kraftigt på at du kan få et effekt potmeter til 10 kroner :P Problemet på den måde du vil lave det, så skal potmeteret "æde" alt den effekt som du ikke vil have sendt ud i højtaleren. Så hvis dine højtalere i værkstedet skal fyre 50watt af og dem i kontoret 1watt (lav volumen), så skal du have et potmeter der kan klare 49watt. :roller: Størrelsen afhænger af hvor langt du vil kunne skrue ned egentlig... Den er ikke afhængig af din forstærkers udgangstrin, men afhængig af den højtaler du sætter efter den. :)


    Hvis du fx har en 8 ohms højtaler og sætter et 10 ohms potmeter på (for at tage et standard mål). Ja så er det jo en serieforbindelse du er ude efter, hvor du totalt kan komme op på 18 ohm. I det tilfælde vil 44% effekt gå i højtaleren og 66% gå i potmeteret. Så kan du jo selv begynde at regne videre alt efter hvor langt du vil kunne skrue ned og hvor fintfølsomt indstillingen skal være. :D


    Men når det så er sagt, så vil jeg stadig mene at det er en liiidt underlig sammensætning du har tænkt dig at lave :P Jeg går ud fra at du vil "snyde" lidt ved at sætte 2 sæt højtalelere parallelt på den samme udgang på forstærkeren... I det tilfælde skal du lige sikre dig at dit lille minianlæg ikke futter af pga. for lav modstand - det er der nemlig ret stor risiko for med et anlæg der ikke er bygget til at have flere sæt højtalere på hver udgang. :$


    EDIT: Kiggede lige hos et af de steder jeg plejer at købe og de har nogle 750 ohms i 40watt på tilbud til 99 kroner. http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5496_5506


    EDIT2: Til det med kablerne, så ja. Hvis du trækker lange kabler og specielt hvis de ikke er så gode, så vil der være noget modstand af betydning. Mål dem ud med et multimeter og tag deres modstand med i dine beregninger. ;)