Overclocke E8400 C0 & mit Asus 4850?

• Efter et par timers frem og tilbage i BIOS'en har jeg fået min CPU up på 3600mhz uden at den bliver ustabil i IntelBurntest og en times spiltest - mén jeg kan se at processoren kan presses højere bla. i pumas E0 tråd, som jeg har fulgt med i - vi har næsten identisk hardware.

[Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/092009/3600mhz.jpg]

Volt instillingerne er alle på standard da jeg ikke ved en pind om optimale niveauer eller farezoner, mén det er vel dér jeg skal hente de sidste Mhz?

[Blocked Image: http://i317.photobucket.com/albums/mm382/aagesen/Gigabyte%20EP45-UD3P/Bios/VoltAuto.jpg]

Hvilke indstillinger skal jeg sætte op, og hvor meget? :idea:

Tak på forhånd
    Anders :D

EDIT: Har addet mit 4850 grafikkort til tråden for ikke at spamme forumet med flere tråde end nødvendigt. Se længere nede :)

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

• Du kunne evt. sænke din multiplier og så hæve din FSB, den vej. Nogen gange kan det give mere emd du vil kunne opnå bare ved at hæve FSB.

Du kan osse godt hæve din CPU vcore hvis den bliver ustabil når du hæver FSB, bare et enkelt eller 2 nøk opad, men først når den bliver ustabil samtidig med skal du holde øje med dine temps da de vil stige grundet højere volt og flere hz.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Hvor varm må CPU'en blive før at det er skidt for den? 60c? 70c? :)

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• Det kan du læse i denne tråd

http://www.overclock.net/intel…hat-safe-temps-e8400.html

72 grader er max for den CPU.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Hmm... det gav desværre ikke meget at sætte Vcoren op en smule. Maskinen slukker bare ved boot når jeg når en smule over de 3.600mhz. Nå, jeg må prøve videre :)

Nå - jeg har taget en pause fra CPU delen og gået igang med grafikkortet istedet, for at undgå frustrationer. Det gik... ikke så godt. ^^

Jeg har brugt Rivatuner (Har ikke CCC installeret) til at steppe core clocken op i små 30mhz trin af gangen med en 3minutters Furmark imellem for at teste, og det går da også fint nok til en 759~ stykker men da jeg så gpr igang med at sætte memory clocken op bare en lille smule fryser grafikdriveren konstant og en kold reboot er den eneste vej ud af det.

Får kortet ikke nok strøm? Det holder sig på en 50-52c i Furmark så det er ikke en temperatur ting. Jeg har googlet kortet i en times tid nu og jeg kan ikke finde noget der forklarer problemet andet end for lidt strøm. :(

Cyberduck

Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

• Nu kan jeg se i din signatur, at du har et gigabyte bundkort. Her du prøvet at bruge easytuner 6 til at OC din CPU med.

http://www.giga-byte.com/Suppo…ileType=Utility&FileID=86

Nogle gange kan den faktisk komme højere op via det program end du kan skrue dig frem til hvorfor ved jeg ikke, men fint program og så kan du jo manuelt hæve den mere hvis det er muligt.

Har du prøvet at sænke din multiplier ?, min kører normalt ved 9, men har sat den til 8 stedet for og hævet min FSB, det gav mere den vej og der er plads til mere endnu.
    Nu tøffer den afsted 1.1 Ghz højere end standard(45% OC) og vcore på 1.36 og er 100% stabil på luft.

Prøv at finde ud hvad max. volt som din CPU kan tåle, burde du kunne finde på intel's website under specs eller i den lille folder der fulgte med din CPU, tænk på det når du hæver dine volt og brug cpu-z til at se hvor meget du har i v-drop og juster igen i bios.
    Har du en linie i bios der hedder noget med CCL eller calibrer command line og den er deaktiveret, så aktiver den, da den er med til at mindske dit v-drop.

Uden at vide det, men jeg vil tro, at din CPU kan tåle op til 1.4 volt, det kan min i hvert fald, men det er lidt individuelt fra CPU til CPU i de helt små nuancer, i bios har jeg sat vcore til 1.385 men cpu-z aflæser den som 1.36, så jeg har et v-drop på 0.02 selv med CCL slået til og det kan faktisk have en vis inflydelse på om du kan hive det sidste ud og få den stabil.

Husk at holde godt øje med dine temperaturer da CPU bliver noget varmere jo mere du giver den i volt, så det hænger lidt sammen med din køleløsning osse. Giv evt. osse din nordbro lidt mere at leve af hvis den bliver ustabil, men der skal du være påpasselig med temperaturen, da P45 bliver noget varm.

Mvh
    Sam

Rettet en gang, sidst af Ebo ().

• Mener faktisk du kan bruge Asus's eget program smartdoctor til at OC dit GFX osse, bare som en mulighed.

Mvh
    Sam

Rettet 2 gange, sidst af Ebo ().

• mange C0'er vil helst 4ghz over 1.3xxx ligesom min gamle C0 men den var så købt pre-tested af baloo her på siden med samme bundkort som jeg selv har så viste nogenlunde hva den skulle ha, men synes bare den var lidt varm ;)

prøv evt. at så Load-Line Calibration til det skulle gøre så dit bundkort ik vdropper på din cpu så meget køre selv med det.

• Hmm...gav den den maksimale mængde volt som Intel dikterer, men uden held. RAM'en begynder at spytte fejl ud så snart de går en smule over 1000mhz. Så det er nok der problemet ligger. Det gør nu ikke så meget. 600mhz ekstra er slet ikke ringe :9xo

Cyberduck