16 år - køre bil i sverige

  • Hej folkens.


    Jeg har fundet ud af, man må køre bil i sverige som 16-årig, hvis der blot sidder en med kørekort på passagersædet + man har et skilt, hvor der står noget i retningen af "provkjör" på baganden af bilen.


    Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor man skaffer sådan et skilt og nogle links til de forskellige regler, der er for det?


    På forhånd tak :)

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • Det er ikke "bare" om at skaffe et skilt.. :)


    1. Kørelæreren (som kan være hvilken som helst) skal være 24 eller over og skal have haft kortet i et par år


    2. Kørelæreren skal være bosat i Sverige


    3. Man skal ansøge og skrive de nøjagtige detaljer om hvem, hvad hvornår der skal køres og hvilken strækning evt. Så får du en godkendelse efter nogle uger.


    Det var i hvertfald lige det jeg kunne huske....


    Så det er ikke bare liiiige til. :roller:

  • Øv :(


    Det der undrer mig er bare, at en af mine venner har et sådant skilt, og kørte her i sommerferien.


    Ved ikke hvordan, han har skaffet skiltet, men tror ikke, han gjorde det på nogen "pirat" måde.

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • Anyways!


    Du har desværre ret :(


    Regler vid övningskörning
    Dessa regler gäller vid privat övningskörning:


    Ni får inte börja övningsköra förrän eleven har beviljats körkortstillstånd och du har godkänts som handledare av länsstyrelsen
    Du ska alltid ha med handledarbeviset när ni övningskör
    När du övningskör måste du ha en grönvit skylt med texten ÖVNINGSKÖR som ska vara väl synlig bakifrån. Vid övningskörning med motorcykel kan skylten fästas på dräkten.



    Men ellers tak for svarene ;)

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KristerBC
    Øv :(


    Det der undrer mig er bare, at en af mine venner har et sådant skilt, og kørte her i sommerferien.


    Ved ikke hvordan, han har skaffet skiltet, men tror ikke, han gjorde det på nogen "pirat" måde.


    Jeg kan under ingen omstændigheder forestille mig at en 16 årig svensk fyr har kørt bil her i DK (Viborg) med sådan et skilt og at det har været lovligt. :$

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Jeg kan under ingen omstændigheder forestille mig at en 16 årig svensk fyr har kørt bil her i DK (Viborg) med sådan et skilt og at det har været lovligt. :$


    naturligvis har det ikke været lovligt, selvom du har kørekort i danmark som 18 årig, er det jo heller ikke lovligt at køre i et land, hvor det kræver 21 år for at få kørekort.