Boot problem efter at bclk er ændret

• Hej

Ved ikke om det er rigtige forum. Anyway jeg har vist lavet en brøler af karat :|
    Jeg har lige skruet et system samme bestående af et Asus P6T Deluxe v2, i7 920 processor og nogle OCZ DDR3-16000 Ram. Jeg opdagede at Rammene kun kørte med 1066Hmz. Undrede mig over, at de blev automatisk detected til denne hastighed, da alt stod på auto i bios. Under DRAM frekvensen kunne jeg kun vælge mellem 800 og 1066MHz, Jeg ændrede derfor bclk frekvensen for at øge frekvensen på rammene. Gik lidt for stærkt! for i stedet for 200Mhz fik jeg indtastet 266Mhz :o Doh tænkte jeg, men jeg kunne vel ændre den når maskinen var genstartet. Wrong, maskinen starter godt nok, men ellers sker der ikke det store. Skærmen er stort og skærmens power knap blinker som om der er problemer med signalet. Jeg fået ingen fejl bip fra bundkortet, da kortet ingen højtaler har indbygget, og mit Lian-li kabinet har ligeledes ingen højtaler har indbygget. Jeg har cleared RTC RAM i CMOS ved at flytte jumperne, dette hjalp ikke. Har derfor fjernet batteriet, også uden held. Hvad kan været galt? Kan bundkortet, cpu eller ram være blevet beskadiget ? Det er kun bclk´en der er blevet ændret intet andet i bios.

Hilsen en lidende ;)

Info:
    Jeg har oprettet en tråd om dette på et par andre boards, er lidt desperat ;)

• 1. tag strømstikket ud af din psu.
    2. tag dernæst batteriet ud af bundkortet
    3. flyt clear cmos jumperen i 10 sek og sæt den så tilbage.

vil du være helt sikker lader du den stå uden strøm og batteri i 10-30 min inden du tilslutter det igen, så skulle alle kondensatorer være afledet...

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Tag strømstikket ud af væggen, tryk på startknappen, så er maskinen tom for "reststrøm", tag batteriet ud af bundkort, clear cmos, så er du oppe og køre igen ;).

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Takker for svarene :)

En gut fortalte mig følgende:
    After hitting the the clear CMOS button, just keep trying to boot the system until CPR kicks in. It may take several reboots. Also to shut it down, make sure you HOLD the power button until it turns off (do NOT hit the reset button). Holding the power button to turn it off should initiate CPR when you turn it back on.

Har gjort som beskrevet og lige lidt hjalp det. Derfor flyttede jeg rundt med mit GFX kort til de forskellige slots, og testet med forskellige kabler og adapters. Pludseligt var der signal igen til min TFT skærm. Problem var dog at computeren stod i midten af rummet, så jeg var nød til at frakoble skærmen igen for at flytte computeren. Nu er der igen intet signal. Temmelig underligt. Mit kort er et GFX 295 fra Gainward.

Første gang jeg bootede efter at have samlet computeren, var kun min CRT skærm tilsluttet. Her fik jeg intet signal. Så tilsluttede jeg min TFT skærm, og jeg fik signal med det samme.

Nogle der har oplevet problem med signal før? Skal sige at problemet først opstår når kablet har været fjernet og ellers ikke.

I øvrigt så var min CMOS blevet cleared, sandsynligvis mange gange ;)

• Syntes det lyder mere og mere, som en løs forbindelse i kablet til din skærm. Grundet du kunne få forbindelse, da din maskine stod midt i rummet.

Har du mulighed for at teste med et andet kabel ?

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.