Høje temps på vand

• Hej Tweakers.

Jeg syntes mine temps på min cpu er ret høj, det er en e8500 der kører 3.8 pt, den bliver 63c under full load og 65c er jo det anbefalede max, så der er ikke plads til ret meget oc der.

Jeg bruger en XSPC RS360 Radiator med 3x Noctua p12 blæser.

Vandet bliver pumpet rundt ved hjælp af en Laing DDC 1t Plus pumpe kombineret med en XSPC reservoir+top. (Pumpen får strøm via et 4pin molex, der går også et 3pin fra den med kun en ledning i - nogle ideer om hvor den skal hen?).

Idle temps er omkring de 40, jeg mistænker lidt CPU kølehovedet for at være for dårligt, men ville lige høre hvad i har at sige til det og hvad jeg eventuelt kunne gøre for at få det koldere. (jeg har ikke rigtig plads til flere radiator. en single 120mm måske, men så heller ikke mere.)

Det kan forresten umuligt være kølepaste der er for lidt/meget af.

vH Martin

• Slange tykkelse?

[Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

• Det tyder på kølehovedet ikke er godt nok til at smide varmen over i vandet.
    Om det så er selve blokken eller vand flowet der er for svagt er lige det.

[Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

Oprindeligt indlæg af MartinKargo
    Sorry, det er 3/8" slanger.
    Edit: Jeg kan ikke sige hvilket CPU kølehovede det er andet end at det kom med mit kabinet (Thermaltake kandalf LCS).

ups så ikke lige det var noget XSPC

ASUS MAXIMUS VII HERO Z97
    Intel i7 4790K @ 4600Mhz
    gigabyte GTX 980TI
    Kingston HyperX Fury DDR3-1866 DC 16GB
    2x Samsung 850 EVO SSD - 250GB @ Raid 0
    Noctua NH-D15
    Corsair Obsidian 450D
    Asus PG278Q 144 Mhz

Rettet en gang, sidst af dMITIj ().

• Den blå ledning som løber for sig selv, skal du blot montere i bundkortet, så kan du aflæse omdrejningerne på pumpen, sæt den f.eks i cpu stikket på bundkortet, så kan du jo aflæse om pumpen rent faktisk snurre :crazyeyes:

Oprindeligt indlæg af Wise Guy
    Den blå ledning som løber for sig selv, skal du blot montere i bundkortet, så kan du aflæse omdrejningerne på pumpen, sæt den f.eks i cpu stikket på bundkortet, så kan du jo aflæse om pumpen rent faktisk snurre :crazyeyes:

Okay, det er jeg nu ret sikker på at den gør hehe :)

Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Det tyder på kølehovedet ikke er godt nok til at smide varmen over i vandet.
    Om det så er selve blokken eller vand flowet der er for svagt er lige det.

Hvor meget har flowet at sige?
    Fordi der er 2 slanger som ikke er ligesom resten af slangerne, og de er urimelig tynde, jeg måtte virkelig bruge kræfter for at få dem til at passe til denne fitting; http://www.coolerkit.dk/nippel___¼__bspp__g1_4____10_8mm-p-768.html?osCsid=43c35c687635d07522b15da8759d77ea og som du kan se på dimensionerne er det ikke en særlig stor fitting.

Edit: De små slanger jeg nævner er også ret bøjede, så det kunne snildt tænkes at flowet bliver standset lidt/meget der.

Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Altså kølerblokken til cpuen er fra et thermaltake sæt?

Hvis det er det så ville jeg da klart skifte det ud med noget andet

Ja kølerblokken er ThermalTake. Er 42c idle meget for en 8800gts g92 gpu med en ek fc88 sli kølerblok på? 756/1782/1000

edit: er thermaltake virkelig så dårlig til at lave vandkøling? :p du er nemlig ikke den første der fraråder mig thermaltake, heh :)

Ja kølerblokken er ThermalTake. Er 42c idle meget for en 8800gts g92 gpu med en ek fc88 sli kølerblok på? 756/1782/1000

edit: er thermaltake virkelig så dårlig til at lave vandkøling? :p du er nemlig ikke den første der fraråder mig thermaltake, heh :)

Lad os bare sige at det er low end ;)

Jeg ville personligt selv udskifte cpu blokken med en anden du vil næsten med garanti vinde de ekstra grader

Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha

Lad os bare sige at det er low end ;)

Jeg ville personligt selv udskifte cpu blokken med en anden du vil næsten med garanti vinde de ekstra grader

okay, er der en du kan anbefale? Og hvis jeg køber en ny cpu blok, kan jeg så ikke bruge de 4 stænger/skruer til at montere den med, som allerede sidder i? Ville virkelig være ked af at skulle have det hele ud.

• Og med knap så restrektiv mener du billigere eller hvad? :p
    Kan du fortælle mig om jeg kan montere kølerblokken med de 4 monterings stænger/skruer eller hvad det nu er, eller om jeg skal have hele skidtet af?

http://peecee.dk/upload/view/164233

Her er et billede for at fremme forståelsen =)

• Tvivler nu på at bare pga du har et lidt dårligere kølehoved at det giver 63 grader ved load...

Nogle af de dårlige setups jeg har set kørte en 50-55 grader :/ og det var totalt elendigt, så ville da gætte på at det var noget andet end kølehoved? Måske for meget kølepasta (Ikke for lidt så plejer det ikke at give ås meget udslag) eller der er dårlig kontakt mellem cpu og køler? Eller pumpen kører ikke 100% som den skal.

Oprindeligt indlæg af købkøb
    Tvivler nu på at bare pga du har et lidt dårligere kølehoved at det giver 63 grader ved load...

Nogle af de dårlige setups jeg har set kørte en 50-55 grader :/ og det var totalt elendigt, så ville da gætte på at det var noget andet end kølehoved? Måske for meget kølepasta (Ikke for lidt så plejer det ikke at give ås meget udslag) eller der er dårlig kontakt mellem cpu og køler? Eller pumpen kører ikke 100% som den skal.

Skriver i #0 at det umuligt kan være kølepaste så det er en udelukket teori, en anden ting er også pumpen for jeg har prøvet med 3 forskellige pumper, den der fuldte med, en xspc 400 og nu en laing ddc 1t plus. Dårlig kontakt mellem cpu og køler, hm har haft afmonteret og monteret den mindst 50gange, så jeg tror heller ikke det er deri problemet ligger.

• Jeg tror jeg forsøger mig med en EK Supreme Plexi, og så skifter jeg de små slanger ud så det hele er 3/8".

Søger stadig svar på om jeg kan montere Supreme med de 4 stænger der allerede sidder i, og om 42c idle er meget for et 8800gts g92 med en ek fc88 sli kølerblok.
    Jo og så om der er nogen der ved hvor jeg kan købe mig 3mm LED lys.

vh martin

Jeg tror jeg forsøger mig med en EK Supreme Plexi, og så skifter jeg de små slanger ud så det hele er 3/8".

Søger stadig svar på om jeg kan montere Supreme med de 4 stænger der allerede sidder i, og om 42c idle er meget for et 8800gts g92 med en ek fc88 sli kølerblok.
    Jo og så om der er nogen der ved hvor jeg kan købe mig 3mm LED lys.

vh martin

Nej tror ikke du kan bruge de stænger der er monteret til den TT blok de ser meget korte ud.

Husk at købe en bagplade med til kølerblokken så du kan spænde det hårdere fast uden at bukke bundkortet.

Men din temp på gfx lyder okay det er et helvede at montere den EK fullcover blok ordenligt.

• Der er en bagplade bagpå allerede, det var tt så flinke at give mig :)
    Hm, jeg syntes nu ikke de er korte. Skulle det da være den eneste grund til at jeg ikke kan montere Supremen da? For så er jeg ret sikker på at jeg godt kan bruge de stænger.
    Forresten jeg surfede nettet godt og grundigt og fandt en masse om Supreme, folk siger den er bedst til single loop men ikke så god hvis man også har gfx kølet, så er man bedre stillet med v2 Fusion. Hvad siger du til det?