Guide/erfaringer med overclocking af Sapphire HD 4830 grafikkort søges...

• Som overskriften siger leder jeg efter en god guide/nogle der har erfaringer med at overclocke et Sapphire HD 4830 grafikkort... (Har aldrig overclocket før og er derfor lidt bange for at f***'e noget op...)

Så hvis du selv har sådan et kort eller på andre måder har erfaringer med overclocking af det vil jeg meget gerne have nogle gode råd...

Tak

• Du skal bruge et program som hedder rivatuner til at oc. http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

Og her er der nogen guides
    http://www.google.dk/search?q=…official&client=firefox-a

Det er meget simpelt... når du lige har lært hvordan man hæver de forskellige ting, hæver du dem bare med fx. 25 af gangen, og så kan du teste om der er nogen fejl med atitools "Scan for atifacts" og stabiliteten med en "runde" nature i 3dmark01 (mener det var noxon der engang skrev dette fif... har for det meste virket for mig med at teste stabilitet)

E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

Rettet 3 gange, sidst af Nuller-Joe ().

• Jeg har lige købt 3DmarkVantage, kan det bruges istedet for 3Dmark01 ?
    Hvad med temperaturen, hvad må den max. ligge på i load..? (Der sidder bare standardkøler på grafikkortet...)
    Og er der mulighed for at fixe kortet hvis jeg kommer til at skrue for højt op for MHz'ene...

• Tjek PM

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 ghz
    Bundkort: Gigabyte EP45-UD3P
    Ram: 4GB DDR800 DDR2 RAM, PC6400
    Grafikkort: inno3d 8800GTS 512Mb
    Brænder: 20x SATA +/- DUALLAYER DVDBRÆNDER SAMSUNG
    Strømforsyning: 500W TRUEPOWER BLACK DIAMOND ULTRA STØJSVAG STRØMFORS

Oprindeligt indlæg af marc1985
    Jeg har lige købt 3DmarkVantage, kan det bruges istedet for 3Dmark01 ?
    Hvad med temperaturen, hvad må den max. ligge på i load..? (Der sidder bare standardkøler på grafikkortet...)
    Og er der mulighed for at fixe kortet hvis jeg kommer til at skrue for højt op for MHz'ene...

Er der ikke nogen der kan svare på disse spørgsmål :roller:

• Ja, 3DMark Vantage kan bruges i stedet for 3DMark01, dog skal man køre Vista for at Vantage virker, generelt så skal man ikke bruge 3DMark01 mere da der er alt for gammelt og ikke mere giver et realistisk resultat på ens maskine, så hellere Vantage, 06 eller 05.
    Det er en god ide at holde tempen under de 90c, grafikkortet vil selv lukke ned når det kommer højere op.
    Og når du overclocker med software i Windows, så går kortet tilbage til sin standart hastigheder når du genstarter Windows, så hvis kortet går ned på grund af for høj overclock så vil den gøre standart når Windows starter op igen, dog har man mulighed for i nogle overclockingsprogrammer at gøre så de overclock indstillinger man har valgt bliver sat i kraft når Windows starter op, hvis der er sådan en funktion i det program du vil bruge, så slå den fra indtil du har fundet et stabilt overclock.

• Brug overdrive i CCC til OC,du kommer ikke over 700 på coren før vmod alligevel,kortet har nogle ganske fine "powerplay" 2d hastigheder,synd at fucke det op med rivatuner.
    Scan for artifacts og 3dmark bench programmer kan du ikke bruge til en fis,det vil kun gi et falsk billede af stabiliteten og dermed ta længere tid at nå et godt resultat.Du skal ha fat i Crysis,(demo kan stadig downloades) kan du køre 2 timer i det spil er det stabilt i ALT.
    Temps behøver du ikke bekymre dig om på det her kort,heller ikke ved oc,men de kan tåle på den forkerte sida af 100 grader c.
    Hvis pcén fryser er det formentlig coren,får du artifacts,rammene.
    Hvis kortet opfører sig mærkelig efter et crash er det bare at fjerne og geninst driveren.
    Hvis du vil højere kan du med Radeon Bios Editor gi gpuen mer volt,samt lave temp afhængig fancontrol.

Oprindeligt indlæg af marc1985
    Når man skanner for artifacts i ATITool, hvor lange skal man så lade den køre..?

Til Juleaften,så kan du starte et spil op og finde ud af det ikke er stabilt alligevel ! Prøve at læse mit første indlæg igen :cheers:

• PM fra marc1985
    Så lige i din signatur, at dit Sapphire HD4830 kører med 750/1850... Jeg har samme gfx, og du har også skrevet nogle indlæg i en tråd jeg havde oprettet ang. OC af gfx'et, hvor du skrev det var smartest at bruge ATI Overdrive, idet man med Rivatuner ville miste nogle af kortets Powerplay-funktioner... Har så oc'et mit kort til 690/1000, og ville jo gerne højere op ligesom dig... Så ville høre dig hvad du har gjort for at komme så højt op med dit kort..?

Med AtiTrayTools er det muligt at hæve strømmen på gpuen,menert det højeste er 1.158,sådan har jeg testet coren stabil til 750,rammene kan man ikke ændre noget ved uden et lodde el pencil mod,lidt ærgeligt da jeg har shitty ram på mit.Men da det er testet stabilt ændrer jeg std bios til nye clocks med Radeon Bios Editor,samtidig kan du lave en fan profil så det blir mer stille i 2D,endelig flasher jeg med AtiWinflash.Man skal lige være opmærksom på at CCC overdrive ikke virker med core flashet over 700.
    Er du usikker på RBE vil jeg gerne fixe en bios til dig,du skal bare ha fundet dine stabile clocks med ATT.

NB Std volt på gpu er 1.082.

• @ madz : Tak for svaret og tilbuddet omkring bios-editing, men synes det lyder en kende for besværligt til mig :crazyeyes:

Har lidt kig på Sapphire's HD4850 X2 eller det nye 4890 (altså når det udkommer...)

Men har lige et spørgsmål, ang. Nvidia's GTS250 og GTX260. Ud fra det jeg kan læse om de to kort, har GTS250 meget hurtigere memory og core clocks, men til gengæld har GTS250'eren færre processor-cores... Går vel ud fra GTX260'eren stadig er kraftigere...?

• Så er det du kan bruge AtiTrayTools,her kan du lave en 3D profil med 1.158 volt,du kan sætte den til kun at træde i kraft når der kører 3D,bruger version 1.6.9.1374 til 4830.

GTX260 og op bygger på en nyere chip generation med bla.a flere shaders og en 448bit ramkreds.GTS250 er 8800GT/9800GT på steroider og 55nm.