Det perfekte netværk

• Halløj folkens,

Jeg sidder her og "hygger" mig med et IT-projekt. Som en del af det hele, skal jeg finde på en IT-løsning til en lille maskinfabrik. Der skal bruges 4 pc'ere.

2 stk til konstruktørerne, hvor der køres CAD - så her skal især grafikkort og ram være i orden. Skærmen skal være CRT og omkring de 21".

2 stk kontormaskiner. Regner med en mindre konfig med evt onboard gfx. Regner med 17" TFT-skærme for udseendets skyld, da de skal stå i receptions/kontor-området.

Sagen er den, at jeg skal gøre rede for hvilken netværksopstilling der ville være bedst for firmaet. Det er et lille firma, så der skal ikke være nogle store, dyre eller for komplicerede løsninger. Der skal selvfølgelig også være en internet-linie ud af huset.

Jeg havde tænkt på en trådløs router, da der ikke skal bøvlet med at trække kabler osv - og den meget lette installation derudover.

Hvis nogen herinde har nogle guldkorn eller gode forslag, må i meget gerne smide et indlæg i tråden her :D

• hmm hvis det skal være trådløst så overvej 802.11G netværk da de er 54Mbit stedet for 802.11B som kun er 11Mbit ;) - koster mere men er det værd

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6

Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

• Tja selve opsætningen behøves der jo ikke være noget hanky panky i - når vi kun snakker 4 maskiner.

Hvis det nu var et større firma der skulle connecte op kunne man lave en eller anden sindsyg mainframeløsning med nogle terminaler der connecter op til den - men i det her tilfælde er det vel bare at lave en standardopsætning, som man ville gøre derhjemme ? ;)

[Blocked Image: http://tjein.homepage.dk/net_setup.gif]

Originally posted by Aerial
    Tja selve opsætningen behøves der jo ikke være noget hanky panky i - når vi kun snakker 4 maskiner.

Hvis det nu var et større firma der skulle connecte op kunne man lave en eller anden sindsyg mainframeløsning med nogle terminaler der connecter op til den - men i det her tilfælde er det vel bare at lave en standardopsætning, som man ville gøre derhjemme ? ;)

Det var også noget i den stil dér jeg havde forestillet mig. Blot trådløst. Men vil istedet bruge en Router med indbygget ethernet-bro, så der kun er ét link ;)

Originally posted by Torque

Det var også noget i den stil dér jeg havde forestillet mig. Blot trådløst. Men vil istedet bruge en Router med indbygget ethernet-bro, så der kun er ét link ;)

Lyder heller ikke helt dumt - du kan selvfølgelig bruge routeren til at frasortere og filtrere uønsket data, men en firewall der kunne sidde før den ville måske heller ikke være dumt. Må jo aldrig glemme sikkerhed når man laver net ;)

kunne smide sådan en fætter her på
    http://www.edbpriser.dk/netvae…k-top10.asp?ID=1824577946 <- men det kommer jo lidt an på hvem der skal levere deres Inet.

Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit

Originally posted by Aerial

Lyder heller ikke helt dumt - du kan selvfølgelig bruge routeren til at frasortere og filtrere uønsket data, men en firewall der kunne sidde før den ville måske heller ikke være dumt. Må jo aldrig glemme sikkerhed når man laver net ;)

Hvordan skal jeg så løse firewall-problemet? Er der ikke en firewall indbygget i de fleste routere? Eller skal jeg have endnu en pc på netværket, som fungerer som firewall?

Jeg er ikke ligefrem noget geni i den her sammenhæng, så løsningen skal være nogenlunde overkommelig og simpel. Skal jo også beskrive og begrunde mine valg i dybden :D

Jeg havde sådan set noget TDC ADSL i tankerne. Kender ikke til deres erhvervsløsninger, men en 1mbit linie burde være rigeligt`:)

Hvorfor afhænger routeren af ISP'en

CC og Tiscali bruger PPPoA (ATM) løsninger, TDC og Tele2 bruger Ethernet løsninger. Du finder ikke en router der kan begge ting. Det er også meget nemmere (og billigere) at anskaffe sig en Ethernet router.
    Du skulle måske nok overveje en erhvers ADSL da der typsik er bedre og hurtigere fejlretning på den.

Originally posted by dkwolf

CC og Tiscali bruger PPPoA (ATM) løsninger, TDC og Tele2 bruger Ethernet løsninger. Du finder ikke en router der kan begge ting. Det er også meget nemmere (og billigere) at anskaffe sig en Ethernet router.
    Du skulle måske nok overveje en erhvers ADSL da der typsik er bedre og hurtigere fejlretning på den.

'

Ok, tak for det :D

• <brok>

IKKE linksys produkter ihvertfald. Har fandme ikke haft andet end problemer med det trådløse (lorte dækning, udfald og virkede sådan set kun når det havde lyst). Og så her for et par dage siden blev http browsing SYGT langsomt, på alle computere i huset, og igår da jeg for sjov prøvede at gendanne alle fabriksinstillinger bare for at starte helt fra scratch gik den helt kold. Sidder nu med en router som slet ikke funker (kan slet ikke komme i kontakt med den). Så gå langt udenom linksys X(

</brok>

Ovenstående brok må gerne bruges til en begrundelse for ikke at vælge linksys :))

• har kun gode ting at sige om Linksys - men ja der har været problemer med BEFW11S4 - men der kommer en ny version af dem der er meget forbedret efter at Cisco har købt Linksys. Det nye udstyr de sælger bliver noget nice kram :)

• Jeg bruger en Linksys trådløs router herhjemme uden problemer :)

Hvordan skal jeg så løse firewall-problemet? Er der ikke en firewall indbygget i de fleste routere? Eller skal jeg have endnu en pc på netværket, som fungerer som firewall?

Jeg er ikke ligefrem noget geni i den her sammenhæng, så løsningen skal være nogenlunde overkommelig og simpel. Skal jo også beskrive og begrunde mine valg i dybden :D

Du kan enten vælge at have en maskine stående f.eks før routeren som firewall eller da det ikke er større i det her tilfælde - simpelthen bare købe en hardwarefirewall. Den ligner en rack-effektbox hvor du har mulighed for at smide en computer til den (plejer at være sådan noget com-port-tilslutning) og sætte regler, begrænsninger osv ;)

• Så blev man sgu endelig færdig med det sk*de IT-projekt. 16 sider blev det til. Det har været et par lange nætter :D

Tak for hjælpen drenge :D

BTW; har Tweak.dk med i min kildeangivelse, så I har fået credit for det også :D