Er Vista bundet til min gamle HD?

  • Hej.


    Jeg købte for ca 4 mdr siden en Oem udgave af Vista Premium 32bit. Installerede og finno finno..


    Jeg løb imellemtiden så tør for harddisk plads, og vil så smide en 750gb samsung hd i maskineriet...


    I vejen sad der en 160gb Sata og en 80gb IDE.


    Jeg vil så lave en system partion på den nye harddisk på 150gb af de 750gb, og så bruge de to gamle som backupdisks...


    Der sker imidlertid bare det at vista på en eller anden måde har knyttet sig til den gamle 80gb IDE disk... Jeg prøvede at geninstallere flere gange men den blev ved med at lægge en eller anden lille system fil på disken... Det ender med at jeg kun kan boote mit nye setup med vista på den nye 750gb hd sålænge at vistaskiven sider i dvd-drevet, -der har den så ligget siden, da jeg ikke har haft tid til at gå videre med det...


    jeg har så prøvet at tage strømmen fra 80gb disken, og starte op, og så begynder installationsprogrammet men stopper bare ved den grønlige skærm (vista-design) uden at komme videre... Den kan altså ikke boote systemet... :-(


    i med strømmen til 80gb disken og det kører igen.. Men det er jo en r..syg løsning og imorgen har jeg tænkt mig en frisk installation (hvor jeg iøvrigt også håber at få løst et skift fra nvidia til ati-kort problem, jeg har behandlet i en anden tråd). Men velvidende at jeg hverken kan boote systemet eller installationen uden at den gamle 80gb disk sidder i, vil jeg formodentlig heller ikke kunne lave en installation uden den disk, -altså kun på 750gb disken...


    Jeg tænker så at det er fordi oem versionen har bundet sig til den gamle disk. Men jeg har udtrykkeligt fået forklaret at man i en Oem version må skifte tre komponenter, og det her er altså den første....


    Skal man ringe til Microsoft og brokke sig, eller er der nogen af jer der har en anden idé om hvad problemet kan være og til og med en løsning på selvsamme? :-)


    Er lidt træt af at man ikke kan ændre på noget som helst i en pc uden at det kræver en uges dedikeret arbejde.. :-(


    Men sådan er det jo nok bare..


    Mvh Velsing

    Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    Gigabyte Ati 4850 1Gb passivt kølet
    X-Fi Fatality

  • Sæt din samsung til, og kun den, indtil du har installeret vista og aktiveret den, da det er en OEM version du har. Når du har opdateret og installeret alle drivere, kan du sætte den anden disk til igen, og flyt evt. filer/ billeder over på den nye disk ved hjælp af total commander, ingen ben i det program, så skulle alt køre igen.


    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ok tak, det prøver jeg.


    Er dog nervøs for at den laver tricket med kun at nå til den grønne skærm uden at gå igang med selve installationen.... Men så ringer jeg s.. til Microsoft...


    Jeg prøver...


    Tak



    Mvh Velsing

    Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    Gigabyte Ati 4850 1Gb passivt kølet
    X-Fi Fatality