Står og skal købe kamera, og er kommet frem til at det skal være et af disse. Overvejede kort de højere segmenterede Canon 40D og Sony a700, men behovet samt budgettet er ikke til det.
Valget står nu imellem disse pakker: Prisen er næsten identisk
Canon 450D kit (18-55mm f/3.5-5.6 IS) + Sigma 50-150mm f/2.8 II EX DC HSM
Sony a300 body + Tamron 17-50mm f/2.8 + Sigma 50-150mm f/2.8 II EX DC HSM
Canon fordel : Høj ISO-performance, 3½ fps, 14bit picture processing, 12 Mpix. Bedre OVF.
Sony fordel : Billedstabilisering i hus, bedre ergonomi, bedre liveview, bedre objektiv til prisen.
Valget imellem disse er svært. Kameraet skal bruges på lidt af det hele, men jeg vil komme til at skyde mange billeder indendørs uden flash. Og jeg vil komme til at tage en del billeder af indendørs sport som floorball og tennis. Derfor jeg også har valgt de lysfølsomme objektiver. Umiddelbart tiltaler det mig også ved Sony, at man kan få et så godt objektiv som Tamrons 17-50mm f/2.8 stabiliseret. Desuden er det nok rart at der er stabilisering ved tele (selvom det selvfølgelig ikke gælder ved sport). Til gengæld kan jeg også godt se Canons fordele, med det nye gode kit-objektiv, og Canons fremragende ISO performance. Desuden får 450D bare fremragende anmeldelser overalt. Ved også at Canon har større tilbehørsudvalg og et større brugtmarked. Men med ovenstående objektiver regner jeg med at være dækket godt ind de næste år (overvejer dog stadig også en hurtig prime, hvor Canon også er stærkest).
Lige nu hælder jeg mest til Sony, men det skifter lidt. Lige nu ser det ud for mig, at fordelene ved a300 er dem jeg får størst glæde af. Ting der dog stadig kan få mig til at skifte mening er selvfølgelig jeres erfaringer? Især omhandlende hvordan deres generelle performance matcher hinanden. Er deres AF, focus og shutterlag fx lige hurtige? Og vil jeg kunne mærke forskel.
Hvad skal jeg vælge? Glæder mig til at høre fra jer.