Hjælp til valg af styresystem

  • Hej folk på tweak.dk


    Tusind tak for jeres hurtige svar i tidligere tråde.


    Jeg ska høre jer, jeg skal bruge min bærbar til arbejds pc med 3d grafik og lign. og til hjemme pc med spil.


    Ydermere har jeg - som de fleste andre - oplevet en del problemer med vista, da det suger en del ram og crasher engang imellem så derfor overvejer jeg en XP Pro i stedet.


    Jeg ska ha flere ram i så jeg får 4gb ram og derfor er jeg jo desværre nød til at køre et 64-bit baseret styresystem for at udnytte rammene mest, da jeg har hørt at et 32-bit system kun kan læse ommkring 3gb.


    Men så får jeg problemer med at køre spil og programmer da det kun er de færeste producenter der laver en 64-bit patch...


    Hvad kan jeg gøre?!?!?

  • Vista 32 bit kan godt tage 4 gb ram så du behøves faktisk ikke et 64 bit system

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB

  • Kørte til så sent som i fredags med Vista 32 bit, men efter en periode på omkring 2 måneder, så kom jeg alligevel frem til, at XP var mere end rigeligt til mit behov.


    Er det meget tung 3d-grafik du arbejder med? Ellers tror jeg længe de 3gb, som en almindelig XP kan se og udnytte, dækker dit behov.

  • vil det sige at xp 32-bit kun kan læse 3gb mens vista 32-bit kan læse 4gb?!?


    designer og tegner i 3d studio max og rhinoceros 4 så der er en del rendering - og så vil jeg gerne ku køre tunge spil

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af contreau
    vil det sige at xp 32-bit kun kan læse 3gb mens vista 32-bit kan læse 4gb?!?


    designer og tegner i 3d studio max og rhinoceros 4 så der er en del rendering - og så vil jeg gerne ku køre tunge spil


    Jeg skal ikke helt gøre mig klog på det med 3 eller 4gb. Min Vista 32bit viste godt nok 4gb ram, men i opstartsprompten talte computeren nu kun 3gb (kunne sikkert klares med en bios-update).


    Okay, med de programmer kan flere ram selvfølgelig altid bruges. Men sådan noget som en flerkernet processor bør vel også komme i spil?


    Eventuelt det nye kort fra Nvidia - noget med dets GPU kan bruges til rendering.

  • Jeg har en intel duo core 2 2.0 med nvidia geforce 8600 gtm med 512 mb ram men savner nogle flere ram, så derfor udvider jeg fra 2 til 4 gb ram... Men ka nu sagtens rendere i tunge 3d grafik programmer og kører spil som crysis med medium grafik settings


    Mener du at vista godt ku udnytte de 4gb og det bare var din bios der sku opdateres til os at ku læse dem - eller at du ikke ku udnytte de 4gb?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af contreau
    Mener du at vista godt ku udnytte de 4gb og det bare var din bios der sku opdateres til os at ku læse dem - eller at du ikke ku udnytte de 4gb?


    Jeg tør ikke helt sige det - det tror jeg nogle lidt klogere hoveder herinde, hellere må komme med et bud på :) Det undrede mig dog, hvorfor Vista 32 bit kan se 4gb og ikke XP, specielt, når bios mente noget andet.

  • hmm det lyder lidt som om jeg bare ska smide 4gb i som det er nu, køre vista ultimate 32bit som jeg kører nu og se hva den sir til det... ville bare gerne skifte til xp pro for syns vista sluger for meget og ik er andet end unødvendig lir...


    men der blir jo nok mere at arbejde med når der dobles op på rammen så det ka være det ik længere er irriterende at vista sluger ram

  • Jeg opgradere med nyt bundkort, cpu(e8500) og 4gb ram.


    Jeg bruger også 3dsMax dagligt og spiller masser af FPS games. Men Jeg er i tvivl om hvilken version af Vista jeg skal købe?...


    Hedder det bare "Ultimate Vista 64bit" eller hvorledes?