Formatering af recovery-partitionen

  • Hey!


    Jeg er igang med at instalere windows vista om igen, og så går jeg som sædvanlig ind i advancerede instilinger og vælger at partitionen som vista ligger på skal formateres, så man slipper for at have windows.old-mappen liggende... Men recovery-partitionen er på 10 GB og desuden ved jeg ikke hvad jeg skal bruge den til. Er det muligt at der kan snige sig en virus ind på denne partition (som ligger på samme fysiske harddisk som OS) og man derfor kan være nødsaget til at formatere denne partition også? Jeg vil nemlig gerne have en ren computer så jeg er helt klar til studiestart. Håber på svar fra jer.


    Hilsen McViking

  • Recovery partitionen er hvad navnet afslører; en recovery partition.
    På bærbare ligger der som regel et OS image som man installere fra. Derved slipper man for at bruge en CD til installationen, og producenten kan smide diverse andre crap med som bliver installeret sammen med. Vedrørende virus, så tror jeg helt sikkert det er muligt at der kan komme virus på den recovery partition. Jeg har bare aldrig set det, og tror ikke rigtig på at det er tilfældet.


    Hvis du har alle dine programmer og OS på CD'er så kan jeg ikke se hvorfor du skulle beholde den recovery partition. Men hvis du installere Windows fra den, så bør du selvfølgelig lade den ligge :D

  • Er nu glad nok for min recovery partition, det er væsentligt hurtigere at formattere på den måde fremfor via CD'erne. Ganske vist er der et par programmer der skal fjernes, og et par andre der skal opdateres, men det er stadig hurtigere for mig at gøre det på denne måde fremfor med CD'er.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Men hvad er den praktiske funktion af den? Kan den genskabe data som f.eks. en fysikrapport eller sådan noget, hvis computeren lige pludselig går ned, imens man er igang med at skrive den?
    Eller er den udelukkende til ominstalation af computeren efter nedbrud, virus m.m.

  • Udelukkende re-installation så man er fri for at sidde og fedte med cd'er.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Hvilket vil side at den ikke er til at genskabe data i tilfælde af nedbrud, virus, eller lignende, eller hvad?
    For hvis det er tilfældet, så tror jeg bare at jeg sletter partitionen, da jeg har CD'erne.

  • Det genskaber som din pc var da du fik den, det er blot hurtigere end at bruge cd'er.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m