Newbie spørgsmål :P

  • Hmm, det er bare fordi at folk med mit motherboard har "heat" problemer på northbridge.. og hvis jeg overclocker bliver den endnu varmere, så ved ikke helt :S, men skal kun op på 3,6 GHZ med min E8400 tror du det er helt fint uden en chipsæt køler?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af prim8
    Hmm, det er bare fordi at folk med mit motherboard har "heat" problemer på northbridge.. og hvis jeg overclocker bliver den endnu varmere, så ved ikke helt :S, men skal kun op på 3,6 GHZ med min E8400 tror du det er helt fint uden en chipsæt køler?


    Den klods der står MSI på er en køleprofil og vil sagtens kunne klare at du køre 3.6GHz :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon


    Ja ellers skal du bare lige hive den af og putte noget ordentligt kølepasta på.


    enig... de er typisk sat på med noget termisk tapehalløj, hvis ikke er det noget elendigt kineserstads som man ikke ligefrem kan kalde kølepasta.


    Hvis du allerede har en tube Arctic silver eller lignende, kan du sagtens skifte ud med kølepasta. Dette plejer at sænke temps med ca. 1-5 grader C afhængigt af hvad der var på før, og hvad man putter på.
    Hvis southbridge (den køeprofil der er vendt 45 grader) også har det med at blive for varm, så skader det heller ikke at smide pasta på den.


    Desuden skal du huske på at northbridge chips kan holde til at blive rimelig varme, ca. 100-150 grader C som max, afhængigt af producent af selve NB chippen, se om ikke du kan finde diverse specs på P45 chipsættet.


    EDIT: Kom i tanker om at din northbridge ikke passer med nogen tredjepartskølere pga. den aflange form. Desuden er det en MEGET dum idé at sætte noget med en 40mm blæser på, da de for det første vil skabe en del støj, og for det andet bliver de relativt hurtigt slidt, især hvis du bruger computeren meget. Mit eget bundkort (ASUS A8N5X) kom med en lille hidsig chipsetkøler (40mm) der blev slidt efter et halvt års tid. Til sidst skulle jeg starte blæseren med en finger for at chipsettet ikke blev for varmt. (Jeg tvivler desuden også på at den køler rent faktisk kølede noget da den var lavet af plastic og ikke metal)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Mange tak for hjælpen gutter :) ++
    Men undrede mig over om man kan tage den af imens motherboarded er monteret på kabinettet, for hvis det er kunne jeg sagtens skifte kølepastaen ud, men tør ikke selv at lige tage motherboarded helt af osv. :P