strømforsyning bruger hele tiden fuld strøm?

• hej alle Tweakere :D

nu skal jeg vide det... mig og min far har diskuteret det her meget :P
    min far siger at hvis jeg har en strømforsyning på... lad os sige 650 watt, men vores system kun bruger 400, så bruger strømforsyningen stadig 650?

han siger også at vis jeg stiller min computer i slumrer tilstand bruger den stadig de 650 watt?

Hvem af os er det, der har ret? (please sig mig!)

Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Nej, de watt som en psu er bare dens max antal watt og for det meste også dens peak (altså absolut max watt i kort tid)

De watt der står skrevet på dyret bør som udgangspunkt være det den kan klare vedvarende. Det kræver selvfølgelig at ens setup udnytter strømmen korrekt, hvilket generelt ikke er muligt. Se evt. benchmarks @ Hardocp.

Oprindeligt indlæg af Cyclups
    den "bruger" kun det som systemet bruger så hvis din computer står i standby så bliver der kun brugt ganske få watt.

Men... Strømforsyningen er ikke 100% effektiv. De fleste moderne strømforsyninger har en effektivitet på omkring 80-85%.
    Så hvis dit setup trækker eks. 200W, så vil forbruget ved 220V stikket være omkring 240W.

Hvis din far havde ret, så var der aldrig nogensinde grund til at slukke for ting, så skulle man hive stikket ud eller slukke på kontakten eller hovedafbryderen.

Det er i øvrigt også ganske nemt at teste hans påstand. Sluk for ALT undtagen computeren (mest optimalt hvis den laver et eller andet krævende). Noter hvor hurtigt elmåleren drejer rundt (eller hvor hurtigt den blinker). Sæt computeren i dvale og kig på måleren igen.

P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

Rettet 2 gange, sidst af Yonzie ().

• Den nemmeste (og noget mere præcise) måde at måle forbruget på er ved at anskaffe sig (eller låne) en effektmåler.
    Jeg fik et gavekort på 300 kr. af NRGi til et begrænset varesortiment (nogle forskellige el-artikler) på wupti.com eller sådan noget og købte en for de penge. Den er nu meget handy at have...

EDIT: Min computer bruger mindre end 0.2 watt slukket og ca. 150-240 watt når jeg har den i brug. Og det er med mildt OC.

MB: Asus Rampage II Extreme
    CPU: Intel Core i7 920 @ 2,66 GHz
    RAM: Kingston HyperX PC3-12800
    GPU: EVGA GeForce 9800GX2 512 MB GDDR3
    HDD: 2x160GB Hitachi SATA-2 RAID-0
    PSU: Chill-Innovation CP-520A4 520W
    Display: Samsung SyncMaster 2032BW

Rettet en gang, sidst af Derry ().