Thinkpad som studiebærbar?

• Til september starter jeg på en ingeniør uddannelse på aalborg uni.
    Dertil er jeg på udkig efter en god studiebærbar. Jeg regner med at skulle bruge den til studierelevante programmer (matematiske cad-programmer o.lign.) samt en smule spil som Company of Heroes og Battlefield 2. Jeg vægter stabilitet og robusthed højt. Vil gerne have en 14-15" med en god opløsning, da jeg er vant til 1920x1200 på min sædvanlige skærm. Jeg regner med at skulle bruge omkring 7-8000.
    Jeg har fundet følgende thinkpad, som ser ret lækker ud:
    http://edbpriser.dk/Products/L….asp?ID=432045&Specs=true

Med centrino 2 kommer der nye thinkpad serier, hvormed de gamle udgår. Jeg overvejer om man bør vente på de nye modeller, eller kan man forvente meget opskruede priser i starten?

EDIT:
    Alternativt kan man gå efter mere performance for pengene og vælge:
    http://edbpriser.dk/Products/L….asp?ID=431914&Specs=true

P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

Rettet en gang, sidst af [FDB] FifaFrazer ().

• Det er jo ikke fordi det haster. Det er mere et spørgsmål om, hvad der bedst kan betale sig. De nye thinkpads får et par lækere nye features og noget hurtigere hardware, men jeg ved ikke hvad priserne bliver endnu, så spørgsmålet er om de vil springe budgettet. Man kan jo ikke oversætte priserne fra lenovo.com direkte til det danske marked.

ECS L4S8A2 Bundkort
    500 W Akasa PSU

Oprindeligt indlæg af [FDB] FifaFrazer
    Det er jo ikke fordi det haster. Det er mere et spørgsmål om, hvad der bedst kan betale sig. De nye thinkpads får et par lækere nye features og noget hurtigere hardware, men jeg ved ikke hvad priserne bliver endnu, så spørgsmålet er om de vil springe budgettet. Man kan jo ikke oversætte priserne fra lenovo.com direkte til det danske marked.

Som sagt finder du da en smule ekstra features og man bruger da også den nye generation processorer, men set i forhold til prisen, er der ikke nogen vej uden om du helt klar får mest for pengene i de modeller, der er fremme nu.

Men jeg forstår dig ikke helt, hvis du alligevel ikke har brug for computeren nu, så vent da til det er aktuelt istedet?

• Jeg sonderer bare terrænnet for muligheder i god tid ;) Bare jeg har en bærbar i slutningen af august er det fint. Det behøver nødvendigvis ikke være en thinkpad, hvis der er andre mærker, der kan levere en tilsvarende kvalitet (gider ikke mac).

ECS L4S8A2 Bundkort
    500 W Akasa PSU

• Måske skulle jeg lige nævne at jeg ikke tidligere har haft en bærbar, så jeg har ikke så meget erfaring med, hvor meget man skal gå op i byggekvalitet med en pc man skal slæbe med sig hver dag. Thinkpads rygte for at lave laptops man kan stå på uden de tager skade tiltaler mig, men til gengæld er det ikke så fedt at betale så meget for noget hardware der er forældet om et par år. Men hvad siger i andre, der slæber jeres klap med rundt hver eneste dag. Hvad foretrækker i?

ECS L4S8A2 Bundkort
    500 W Akasa PSU

Oprindeligt indlæg af [FDB] FifaFrazer
    Måske skulle jeg lige nævne at jeg ikke tidligere har haft en bærbar, så jeg har ikke så meget erfaring med, hvor meget man skal gå op i byggekvalitet med en pc man skal slæbe med sig hver dag. Thinkpads rygte for at lave laptops man kan stå på uden de tager skade tiltaler mig, men til gengæld er det ikke så fedt at betale så meget for noget hardware der er forældet om et par år. Men hvad siger i andre, der slæber jeres klap med rundt hver eneste dag. Hvad foretrækker i?

Når den bliver "for" forældet til dit brug burde du ikke have noget problem med at sælge den igen til fornuftige penge. Netop pga Thinkpads' rygte er det noget folk også gerne køber brugt, er hvertfald mit indtryk :)