En gang for alle, hva betyder OEM

  • Lige et par spørgsmål...


    Hva betyder det at windows er OEM..?


    Hvilken Vista er den mest velfungerende til et I7 setup, med massere af ram..? (Ultimate 64..?)


    Maskinen skal kun bruges privat, og har ikke brug for at oprette diverse firma-netværk etc., men derimod lidt spil, og en masse overclocking... :D

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • Original Equipment Manufacturer


    OEM er noget i stil med at det kan bruges til de klassiske købecomputere, men med Windows er det noget i stil med at du kan opgradere 3 dele hvorefter du skal købe en ny kopi. IMO er det ganske fint hvis du vil hoppe over på Windows 7 når det kommer...


    Ultimate er mere end nok, men du SKAL have et 64-bit OS hvis du vil have mere end 4 GB RAM i dit setup, pga. hukommelsesadressering. i et 32-bit OS kan systemet kun adressere op til 4 GB system RAM MINUS RAM på GFX kort og andet...


    Hvis du vil OC, så kan jeg klart anbefale at bygge selv, da købecomputere typisk har en modded BIOS hvor OC funktioner er låst...

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Ja helt klart slev-byg...(er jo ikke helt grøn :D)


    -Men har bare aldrig sat mig så meget ind i de forskellige Vista versioner, og det er netop pga. af ram barriereren at jeg nu alligevel vil forsøge mig.


    Men jeg skifter tit grej, så OEM er jo så ik den version jeg bør gå efter.


    Hvem har en billig Ultimate 64 liggende...?


    Men det ville jo klart være en fordel at kunne opgraderer til 7´eren, -har læst at de allerede til April skyder den første beta af..

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af koellen
    Er der ikke allerede en beta ude nu, eller er den overstået?


    Jo, der er allerede en beta ude. Tror MAG mener RC versionen som umeldbart kommer 10. april. Læs lidt her.

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Det har i selvfølgelig ret i.. (my bad)

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • Er ikke sikker på at man kun må skifte 3 dele, mener bare at man kan komme ud for at skulle ringe til microblød for at aktivere

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Johnny
    Er ikke sikker på at man kun må skifte 3 dele, mener bare at man kan komme ud for at skulle ringe til microblød for at aktivere


    Det betingelserne siger er at en OEM licens binder sig til én computer, derfor er det somregel kun muligt at geninstallere en 3 gange. Derefter skal du have fat i MS for at bruge den.


    Hvis du skifter computer (eller væsentlige dele af denne - det er lidt en definitionssag hvornår der er skiftet computer) så kan du nok godt få lov at bruge din OEM licens, men du har IKKE ret til det. Så er den på papiret ikke mere lovlig end en hvilken som helst pirat-udgave (også selvom du har fået den aktiveret via MS).


    /ask

  • Det var faktisk også det indtryk jeg havde fået, men fint... -Så er det på plads!


    Problemet er jo bare at jeg gerne vil op på min. 6 Gb (triple chanel 3 x 2 Gb.), for at lege lidt med vista, men hvis jeg så skifter tilbage til min XP (MCE), får jeg jo højst sandsynligt problemer med (3 gb. grænsen).
    På min tidligere maskine måtte flå 2 af mine 4 x 1Gb´s stænger ud, for at få maskinen til at clocke ordentligt. (havde også 2 x 512 Gb på GFX) -Og så er jeg jo lidt låst hvis jeg har 3 stk 2 Gb´s stænger... -eller hva..?


    Min kollega mener at man et sted i XP kan få den til at acceptere flere end 3 Gb (uden dog at kunne udnytte dem)


    Hva med XP 64 hvis jeg bliver træt af vista..?

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • XP har ingen problemer med mange GB ram, 32bit kan bare ikke udnytte dem. Hvis du har haft problemer med at maskinen ikke kørte ordentligt med 4x1GB er det ikke XP's skyld.


    /ask

  • Det vil så sige at jeg uden problemer kan putte 6 Gb + GFX på minimum 1 Gb i maskinen, og stadigvæk kører min gamle XP (hvis jeg bliver træt af Vista), det lyder dejligt.. :9xo


    Er det eneste krav til Vista, at det er en 64 bit version, for at understøtte mine ram..?

    Core i7 920, Rampage ll Extreme, 6 x SSD OCZ Vertex MLC 30 Gb i Raid 0(630 Mb/s!) ..
    6 Gb 1866 Mhz OCZ Reaper,
    1000 HX Corsair,
    GTX 260 core 216,
    X-Fi Extreme Audio og en fin lille TRUE cooler i et CoolerMaster Cosmos S kabinet...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MAG
    Er det eneste krav til Vista, at det er en 64 bit version, for at understøtte mine ram..?


    Ja


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af koellen
    Er der ikke allerede en beta ude nu, eller er den overstået?


    De har vist lukket for Windows 7
    har den på min laptop, køre så godt...