Hjælp til PC special-bygget til Lightroom/ Photoshop og lidt video

  • Hej,


    Jeg vil investere i en ny pc.


    Jeg er fotograf og bruger Lightroom og Photoshop (lightroom 90% af tiden).


    Efter at have lavet et fejlkøb (en pc som var bedre til cad og andre 3d-rendering), vil jeg nu sikre mig at jeg ikke begår flere fejl. Fejlkøbet bestod i at købe en I7 6900k 8-kernet cpu som lightroom ikke er bedst gearet til. (GPU var en Quadro K2200)


    Jeg har kigget på disse processorer som jeg selv tænkte kunne være gode:


    • i7 6700K - 4-kernet men høj Gigaherzt
    • i7 6800K - 6-kernet men lavere Gigaherzt
    • i7 5960X - 6-kernet men lavere Gigaherzt


    Bundkort og GPU har jeg ikke det vilde forstand på.


    Mit budget er omkring de 20kilo - ønsker virkelig at få en hurtig pc der kan spare mig tid.


    Min skærm er en dell up3216q - en 4K skærm. Jeg løb ind i det problem med mit fejlkøb at min pc blev langsommere til dels pga min 4K-skærm så jeg slog GPU-acceleration fra hvilket hjælp en smule, men eftersom min i7 6900k var en "langsom" cpu med mange kerne, så blev mit workflow ikke hurtigere end min gamle pc med en I7 3770k. her er en video jeg fandt hvor det vises forholdsvis godt: https://www.youtube.com/watch?v=06vtficgwj0



    Mit kamera er en Sony a7rII - skyder RAW hvor filerne er på 42-85mb pr skud.


    Nogle har anbefalet mig blot at få en lavet ved Dell eller MM-vision (dog siger de ved MM-vision at de ikke har så meget erfaring med netop LR eller PS)


    er der nogen som kan hjælpe?

  • lightroom og photoshop er desværre ikke de bedste til at bruge grafiske kerner, så meget hænger på CPU kræft.¨


    Men dette er nok noget der løbende vil blive ændret på. så køb dig stadig et okay godt grafikkort.


    Du kan dog sagtens gøre det noget billigere end 20k


    CPU, tag hvad jeg ville kalde et sweet spot, hvor pris og hastighed hænger sammen. så ud fra de 3 CPUer ville jeg klart vælge en af de nye Skylake (nyere generation) og jeg ville gå efter den billige


    Du vil generelt hellere skifte lidt oftere end at ofre en milliard hver 10år. (gælder alle komponenterne)


    GPU, tag noget Nvidia 1060 evt, ny arkitektur, omkring 1200 CUDA cores (når lightroom og photoshop begynder at bruge disse bedre bliver dette vigtigt)


    Du kan også gå 1070, men med omkring en merpris fra 2300kr til 3200 vil jeg ikke mene det er det værd.



    Det vigtigste for dig, bliver en MASSE ram, også en god hardisk


    Harddisk: m2 samsung disk http://www.edbpriser.dk/ssd-so…l-512-gb-id-11599874.aspx


    RAM; 64GB http://www.edbpriser.dk/ram/co…-x-16-gb-id-13357730.aspx


    Bundkort:ASUS z170_ http://www.edbpriser.dk/bundko…o-gaming-id-11358339.aspx


    Også mangler du kabinet og PSU


    Der er vidst ca for 2600(CPU) + 2500(GPU) + 2500(HDD) + 2500(RAM) + 1300(MOBO) +kabinet og cpu (nok ca 1800 til sammen)


    Så ca 14.000 i grove tal.


    Det behøver bestemt ikke være lige præcis det jeg tog, (for kiggede ikke alt igennem) men det er noget i den stil der du gerne vil ud i.

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • det undre mig du siger den i7 6900K er dårlig den ligger ellers fint oppe i performence...


    jeg er mere ude i om du overhoved har ram nok i den maskine til at håndtere alle de mængder du nok arbejder med...


    du har jo en X99 platform og du har 8 sockler til ram, hvis du ikke har nok ram så bliver tungt medie arbejde altså også en pine at sidde og lave...


    jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om dit system...

  • Her er specsne på den maskine han ahvde købt :-)



    i7-6900K 8x3.2GHz(Turbo 3.7GHz) 20MB cache
    Windows 10 Pro 64-bit
    nvidia quadro k2200
    500GB SSD Samsung 850 EVO
    DDR4-2400 8GB Kingston RAM X4 = 32gb ram

  • Hej Hawk


    Jeg er selv fotograf men har også bygget hundredvis af pcér!


    Ked af - du ikke har et system du er glad for!
    Jeg har ikke de magiske ord, men måske kan jeg hjælpe lidt alligevel.


    Jeg tror ( næsten sikker på ) at din Cpu er noget nær toppen af poppen til dit behov
    Den Gpu du bruger nu er mere til 3D end 2D så der jeg ville ændre med en mid-range Nvidia fx. GTX 1070/60
    eller ATI/AMD fx. Radeon RX 470, desuden ville jeg skaffe noget mere harddisk plads 1 til system/programmer, 1 til cache/arbejde og 1 motherf.... til lager og alle helst den type du har ( samsung ssd ) de er virkelig gode!



    Og så hold din pc REN, installer ikke alt muligt du ikke bruger, opdater og defrag et par gange om ugen!



    evt. lidt læse test stof her
    http://www.tomshardware.co.uk/…6800k,review-33569-5.html




    Og så går jeg ud fra det er online versioen af photoshop/lighroom du bruger ik? Det gør jeg - det funker ok, men ikke altid tip top!
    Du er velkommen til at sende en privat besked hvis og hvis og få en snak om det.

  • jeg har bladret lidt forummer igennem og din CPU er der smæk på, uden tvivl, men da Adobe også selv nævner 4 og 6 kernede cpu som det mest optimale så det jo den vej, du behøver jo ikke skifte hele dit system bare din CPU...


    evt en i7 6800k eller en i7 6850k som du bare skifter ud med den du har...


    evt et par ekstra SSD'er eller endnu bedre nogle m.2 diske, også faktisk den fremgangs måde CPH han skriver for det er også det mange andre rundt om i forskellige fora anbefaler

  • Jeg er lige nødtil at kommentere på et af de råd Cph kom med.

    "Og så hold din pc REN, installer ikke alt muligt du ikke bruger, opdater og defrag et par gange om ugen!"

    Du må enlig ikke defrag din computer hvis du køre med en SSD eller M.2 drive, med mindre du ønsker at slå din harddisk hurtigere ihjel.
    At diskfragmentere en SSD/M.2 vil kun resultere i unødig skrivningere til en SSD/M.2 som er med til at slide den ned, disuden er der ikke nogen bevægelig dele i en SSD/M.2 så der er ingen behov for at filerne ligger samlet som det var nødvendig ved en gamle harddisk da de havde læsehoveder der skulle aflæse på magnetskriver der kørte rundt.


    Det ville heller ikke giver dig noget som helst i performance da en SSD/M.2 kan tilgå alle ramblokkene med samme hastighed og derved tilgå alle filer lige nemt ligegyldigt hvor de ligger.


    Sidst men ikke mindst understøtter er alle nyere SSD/M.2 TRIM Command fra windows 7+ som er med til at øge levetiden af en SSD ved at optimere den måde den laver skrivningere på.



    - H


    Edit Stavning/Tekst formatering

  • Hvis jeg skulle komme med en anbefaling til CPU ville det være.

    • i7 6700K

    Den klare sig bedre i Single core og Quad core workload som er det du mest vil opleve i Lightroom.
    Og så ville jeg smide en after market køler på så den kan overclockes, ikke nødvendigvis noget vildt bare det standard overclock settings der ville komme med evt et asus bundkort.


    - H


    Edit Stavning/Tekst formatering