Ny spillecomputer og vurdering af gammel

  • Halløj folkens.


    Jeg står og vil købe en ny computer, da jeg har brug for en større harddisk, en bedre CPU og vil have installeret Windows 7. For ikke at rode for meget med drivere og have orden i mapperne på den nye harddisk, så tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne købe en helt ny computer. Så kan jeg også formatere den gamle og sælge den komplet, som den er nu.


    Først lige spec på den gamle computer (den er ca. 3-4 år gammel):

    • Kabinet: Antec P182
    • Processor: Intel Core 2 Duo E6600 @ 2.4GHz
    • Bundkort: ASUS P5W DH Deluxe
    • Grafikkort: XFX GeForce 8800 GTS (512 MB)
    • RAM:: 4 x 1 GB Kingston HyperX
    • Harddisk: WD 250 GB
    • Strømforsyning Antec HE500W


    Jeg er lidt nysgerrig, hvad den er værd nu, og hvor stor en opgradering I mener, det vil være i forhold til den, jeg har fundet frem til nu.


    Jeg har lidt lyst til at prøve AMD for en gangs skyld, og jeg gider ikke til at købe en high-end computer igen. I hvert fald ikke en, der kommer til at koste >10,000, da jeg også skal have set på ny bærbar og mobil til sommer. Budgettet er nok max 7000
    Jeg vil helst ikke slippe for mange penge men stadig købe en, der understøtter Windows 7 og kan køre de fleste nutidige spil uden problemer.
    Jeg regner også med at skulle overclocke, i hvert fald til en vis grad. Derfor skal der også en CPU køler oveni.


    Men nok snak. Her er, hvad jeg er kommet frem til:

    • Kabinet: Antec P183
      Jeg kan muligvis købte det brugt, så det skal ikke regnes med i prisen.


    • Processor: Phenom II X4 965 6 MB
      Det er, som jeg kan se, den bedste AMD processor på markedet, og den ser ret fornuftig ud mht. til forholdet mellem pris og ydelse.


    • CPU køler: Scythe Mugen Mugen 2 CPU Cooler
      Den er valgt ud fra en benchmark test, jeg fandt et eller andet sted på nettet. Jeg håber, at den vil passe størrelsesmæssigt til både MB og kabinettet.


    • Bundkort: ASUS M4A89GTD PRO/USB3
      Som jeg kan forstå på det hele, så er 890gx det nye chipset til Phenom II MBs, og det er meget få MBs, jeg kan finde med det. Det er vel bedst at købe med det chipset, og jeg vil umiddelbart tro, at det nævnte er det bedste ude pt.


    • Grafikkort: XFX Radeon HD 5850 (1 GB)
      Forhåbentlig vil CPU'en ikke være en stor flaskehals i forhold til det her kort.


    • RAM:: OCZ AMD Black Edition 2 x 2 GB
      Det er lidt tilfældigt valgt, for jeg har ikke helt forstand på, hvilke RAM der er gode, kun om de passer til MB.


    • Harddisk: WD Caviar Black WD1001FALS 1 TB
      Der er ikke så meget at sige. Jeg vil bare have nok plads til spil nu, og jeg kan eventuelt købe endnu en i fremtiden, hvis det bliver nødvendigt.


    • Strømforsyning Corsair HX620W
      Jeg kan få en gammel en, som er omkring 3 år gammel. Hvis I mener, den kan bruges, skal den ikke regnes med. Hvis ikke må I lige gøre opmærksom på det og gerne foreslå en anden.


    • Apropos grafikkortet, så overvejer jeg at købe en ny skærm, Samsung SyncMaster 2233RZ. Den kører med 120 Hz, så jeg går ikke ud fra, at jeg kan køre med dual-monitor, da den kræver begge DVI-I stik. Er det rigtigt?


    • Nå ja, og så noget kølepasta. Er der noget, I kan anbefale?


    Jeg kan godt vente lidt tid med købe tingene, hvis I mener, priserne kan falde eller der kommer noget bedre lige om hjørnet. Ellers er det bare at sammenligne priser på de forskellige og begynde på alt det sjove!


    Puh, det ser sikkert ikke ud af meget tekst, men nøj, hvor kan man få tiden til at gå med at rode med det for slet ikke at tænke på, hvor meget jeg har kigget rundt efter de forskellige dele!


    Jeg håber, I gider at tage jeres tid til at svare : )



    Håbefulde hilsner,


    /Jeppe

  • Synes det ser ud til at være et ganske godt system. Hvis 890fx chipsættet snart kommer, så ville jeg vente på det. Det plejer at være deres top kort med fx chipsæt og så har du heller ikke et onboard gfx, som du nok alligvel ikke bruger.


    Og når du venter på mb, så kunne vi også se om ikke de sekskernede processorer fra AMD er ved at være her.
    Det kunne være at du kunne få sådan en for en god pris eller at de nuværende topprocessorer fra AMD ville falde i pris.


    Og så er nvidias gtx4xx også ved at komme, så medmindre du vil have nu, så giv det en måned eller to. Hvis du vælger at købe nu, tror jeg dog ikke at du vil fortryde det rig, for det ser ret lækkert ud ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Det er i hvert fald en fin maskine, du har sat sammen der, ingen tvivl om det ;).


    Du vil jo altid kunne vente på noget der bliver "bedre", men her og nu, så er det absolut en fine maskine.
    Om du så vil vente på 890FX eller "nøjes" med det almindelige 890 chipset, som du har fundet dig der, tja et vurderingsspørgsmål.


    Kølepasta kunne være


    http://www.coolerkit.dk/innova…amond_7_carat-p-1071.html


    http://www.coolerkit.dk/arctic…ng_mx_2___4_g-p-1043.html


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Angående vurderingafden gamle pc, så ville jeg skyde på en 2000-2500, hvis du har tålmodighed og finder de rigtige steder :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Orv, den Thuban kommer lidt tidligere, end jeg lige havde troet. Det kan godt være, jeg venter til at købe processoren der, og det samme med motherboardet. Det er vist ret nyt det chipset, så jeg vil vente, indtil der kommer lidt flere alternativer.


    Tak for de andre svar, det var også lidt det, jeg havde tænkt på : ) Men I ved ikke noget mht. til en skærm på 120 Hz? Betyder det ingen dual-monitor setup?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Calgetorix


    Tak for de andre svar, det var også lidt det, jeg havde tænkt på : ) Men I ved ikke noget mht. til en skærm på 120 Hz? Betyder det ingen dual-monitor setup?


    Prøvede at finde ud af det, men fandt ikke rigtig noget.


    Måske står det i manualen til skærmen


    http://www.samsung.com/dk/cons…pe=prd_detail&tab=support


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • De 120 mhz er så den understøtter Nvidia 3d view halløj, aner ikke hvad AMD har tænkt sig at gøre med 3d, men mener der var snak om at de ville komme med noget senere på året.. Så længe den bare bruger DVI-I skulle du sagtens kunne kører med 2 skræme, er ved DVI Dual-Link at dette kan være besværtligt pga skærmen kræver dual link indput.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW