Indlæg af SpRoX

Jeg brugte FreeNAS til en del af setup'et til min svendeprøve som datatekniker for et par år siden. Så det er bestemt ikke fremmet for mig.
    Og den fysiske plads til kabinettet er heller ikke noget problem...

Tror også jeg i øjeblikket hælder mest til at prøve kræfter med en byg selv løsning. Så kan jeg jo altid købe en færdig boks, hvis ikke det spiller.

Jeg ved dog stadig ikke hvordan jeg på bedste vis får synkroniseret data frem og tilbage mellem de "sites".

Hej allesammen

Jeg har en stak (8 stk.) 1 TB diske liggende, som jeg gerne vil bruge til backup. Men jeg er lidt i tvivl om hvilket setup jeg skal gå efter: Købe en færdig NAS eller bygge en selv...
    Det jeg gerne vil kunne gøre er, via nettet, at tage backup af bestemte data på min nuværende NAS, en Synology DS412+, til den nye NAS, som er placeret et andet sted i landet. Og det skal gerne kunne gøre automatisk! :)

Det der taler for at bygge selv, er bl.a. prisen, da jeg i forvejen har noget hardware der kan bruges, samt at der så er plads til seks diske.
    Jeg havde forestillet mig at bruge enten NAS4Free eller FreeNAS til formålet.

Omvendt er det super nemt med opsætning og vedligehold af en færdig NAS, den bruger noget mindre strøm, fylder mindre og der er som regel en masse lækre features.
    Da der skal tænkes lidt på økonomi har jeg skævet til en Buffalo LinkStation 441D, som har plads til fire disk og kun koster omkring 1200 kr.
    Men da jeg ikke kender Buffalos NAS, og i forvejen har og elsker Synology, er jeg lidt tilbageholdende. Desværre koster en Synology NAS, med plads til fire diske, ca. 1000 kr. mere!

Så jeg vil gerne høre jeres gode råd og erfaringer med lignende problemstillinger... :)
    Og sig endelig til hvis jeg skal uddybe noget yderligere!

Er det i gennem noget antenneforening? For så kunne det godt lyde som om du har tilsluttet noget forkert...

Jeg har nemlig internet i gennem min antenneforening, og der skal routeren oprettes/registreres som en enhed. Det bliver så den enhed der får din offentlige ip-adresse.
    Det modem jeg har fået fra min isp/antenneforening er både modem og router, men én af de fire lan-porte der er i den (mener det er port 4 på min), kan bruges til tilslutning af egen router.
    Ellers er der måske en selvbetjeningsside hvor du kan slå router-delen fra, så det er din router der skal bruges.

Hahaha! Der er nu ikke noget som tyrkfejl... :-)

Jeg har venner og familie som bare både S3 mini og S4 mini og de er imo ikke pengene værd! Ved ikke om det er fordi jeg vant til iPhone, men synes virkelig touch-oplevelsen på dem er ringe og at de føles meget som discount-telefoner... Derfor er jeg gået lidt uden om Samsung i første omgang. Og så ligger den nye S5 mini også næsten 1k over budget.

Tak for jeres input alle sammen, jeg kigger på dem... :-)

Under lidt oprydning kom mit gamle SUGO SG01 frem, og det kunne jo bruges til beslutter mig for noget andet.

Hejsa

Jeg har fået til opgave at hjælpe min svigermor med at finde en afløser til svigerfars Samsung Galaxy S Plus.
    Budgettet ligger omkring 1500 kr. og indtil videre er jeg faldet over LG G2 Mini og Sony Experia M2 som mulige bud.

Da jeg selv er æblebruger, er jeg ikke helt skarp på hvad der rør sig i Android-land... :-)
    Kan I sige GO eller NO GO til nogle af ovennævnte eller måske anbefale en helt tredje, så byd ind!

Har også overvejet et m-ITX setup, men jeg har bare allerede det m-ATX mobo der skal i det nye kabinet. Og det er meningen at det skal være en hackintosh, hvilket sætter en del begrænsninger ifht. mobo...
    Desuden har jeg kun 2 GB ramklodser i overskud, hvilket igen betyder at der skal fire ramsokler på mobo før det spiller! :)

Og skulle det pludselig opstå behov for lave pc'en om, er det også nemmere (og ofte billigere) at udvide/bygge om i et m-ATX kabinet.

Hejsa

Inden længe skal jeg bruge et nyt mATX kabinet og vil derfor lige høre jeres anbefalinger.

Kravene er at det skal være til alm ATX PSU, gerne have USB 3.0 i front og så gider jeg ikke se på fancy lys og plexi-vinduer.
    Gerne så småt som muligt, men alligevel med mulighed for noget bedre end box-køler.

Der kommer til at sidde enten en 2500K eller en 2600K i. Det er til desktop-brug, så ingen OC og store GFX.
    Der kommer en SSD i og måske en enkelt alm. 3.5" eller en-to 2.5" diske i.

Jeg kan meget godt lide Fractal Design Define Mini og Core 1000, men kender ikke rigtig kvalitet og størrelse på dem...

Så lad mig høre hvis du kan anbefale et lækkert mATX kabinet, og måske tilhørende cpu-køler! :)

Jævnt svedig arcade maskine din har, dwmc! :9xo Hvilket OS kører han på den og er der nogle fede spil til?

Celfa, hvor meget kunne du OC din RPI? Og kan det passe at RaspBMC gør det automatisk?
    Synes nemlig jeg under indstillinger et sted, så at cpu-hastigheden lå på 800 eller 850 MHz. Hvilket jo må siges at en pæn sjat mere de 700 MHz den er opgivet til...

Hej Tweakere

Jeg købte mig en RPI Model B+ til Black Friday med henblik på at lave en lille HTPC.
    Har nu installeret RaspBMC (XBMC v. 13.2) og det ser ud til at spille meget godt, men mangler at teste ordentligt og lege med WLAN og fjernbetjening fra iOS-enheder.

Er dog blevet nysgerrig efter at høre hvad I har kørende af sjove ting. Ved at mange bruger dem til Retro-spillemaskiner og andet godt, hvilket jeg også har overvejet.

Så hvis du har leget med RPI, må du meget gerne komme med dine erfaringer -både do's and don't's! :-)

Kommer ikke til at skulle bruge den som printserver, så det vil ikke betyde noget.

Har du oplevet problemer med udfald, at det har været nødvendigt at genstarte den eller lign?

Hej tweakere

Hvad er top af poppen indenfor routere i øjeblikket? Jeg kan se at f.eks. ASUS RT-AC68U får mange rosende ord, men hvad siger jeres erfaringer?
    Prisen er ikke så afgørende.

Hvad er tidshorisonten på release af nye nVidia-kort -hvor de rent faktisk er til at skaffe? Tror nemlig han er lidt utålmodig... :)

Regnede heller ikke med at CF med det gamle kort var nogen fordel.

Hejsa

Jeg har en ven som gerne vil have et nyt gamer gfx og han vil bruge op til omkring 2500kr på det.

Hans pc ser i korte træk således ud i dag:

Gigabyte Z68 mobo (med CF understøttelse)
    i5-2500K - uden oc
    8 GB Ram
    60 GB OZC Agility 3 + alm. 7200 rpm hd
    HD 6950 1 GB
    Og mener det er en 500W PSU (Bliver måske også skiftet)
    2x 24" Full HD skærme

Lige nu spiller han mest BF3, men regner med at BF4 også skal på programmet. Så jeg tænker umiddelbart noget GTX 770, R9 280X eller R9 285...
    Men hvad siger I?

Kan man lave CF med hans gamle HD 6950 og et nyt R9-kort og er det i så fald overhovedet en god idé?

Håber I vil byde ind med jeres ekspertise! :)

Hejsa

Jeg bruger en Gigabyte Brix til HTPC og streamer det meste indhold fra min NAS. Jeg har dog det problem, at der er virkelig dårlig signal på det trådløse netkort og jeg har derfor overvejet at skifte det.

Er der nogen af jer der har erfaringer med det og evt. kan anbefale et WLAN-kort -helst med bluetooth også.
    Har overvejet dette Intel AC 7260, da jeg har en Linksys EA6500 router, som også undstøtter 802.11ac.