Indlæg af hoerning

    nemlig.. det er også det jeg mener... har diskuteret hele dagen med min papa som mener man kan lave et tryk på under 0 bar.. men det er jo fysisk umuligt...

    fordi jeg lige har læst på et andet forum at man ikke kan lave et lufttomt rum.. det bryder alle fysiske regler....


    Men jeg forstår heller ikke hvordan man så kan sætte trykket under 0 bar? Hvordan vil du fjerne noget luft som der ikke er mere af?

    hey der...


    Og så var det lige at jeg spurgte...


    "Kan man lave et lufttomt rum??


    Og hvis man kan, kan man så sætte trykket under 0 bar?"

    Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Sejt! Jeg ku faktisk næsten forstå hva du skrev :P Det må vel betyde jeg har hørt lidt efter i fysik/kemi :T


    JA noget i den stil der.. :p det er jo så kun i fysik du hører efter så.. :p det her har jo ik rigtig noget med kemi at gøre. Kemi er jo mere med væsker og den slags der..
    Det med varmen betyder jo så også at det vil være en go ide at sætte en køleprofil på den. Jeg kan ikke lige huske formler for hvordan man regner størrelsen på køleprofilen... men der findes en til at regne det ud med og jeg har brugt den før..

    Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa


    Havde det kun i en uge eller sådan noget :)) Så fik kun fat i det at man ku ændre en spænding.. Burde den spænding så ikk være konstant? Burde jo ikk afhænge af hvor meget der bruger brugt på sek. spole, men derimod hvor meget der kommer ind på primære spole.. Eller hvad :) Ret mig hvis jeg tar fejl


    Kender ikk noget til de der enheds-halløjer, så kom bare med mit bidrag til en løsning


    Jo den er også konstant så længe du ikke bruger radioen. Eller har den til at stå på en bestemt volumen. Men det er der jo ikke særligt meget ved. Så snart du trykker på nogen knapper eller skruer op for den så bruger den straks flere ampere, og så falder spændingen, hvilket vil sige at du faktisk kan komme op og ende med at radioen får en overspænding fordi den får for mange ampere... Så kan man risikere at den brænder af og det ville jo være nedern.


    Derfor er 7812 enheden en meget bedre ide. Hvad der præcis foregår inde i skidtet ved jeg ikke, men jeg ved at du sender eks. 24 volt (eller måske 34 hvis du vil?) ind i den ene ende og ud kommer der 12 volt. LIgemeget hvordan du vender og drejer den så vil der altid komme tolv volt ud af dyret. Så opnår du jo så den ønskede funktion.. :D :clap:

    Quote

    Oprindeligt indlæg af KarGa
    A hva jeg har lært i fysik ska du bruge en spole med dobbelt så mange vindinger (f.eks. 400) der hvor strømmen kommer ind og en spole med f.eks. 200 vindinger, hvis du så sætter dem på en U-kerne, burde der vist komme 12v ud på den sekundære spole.. Tror jeg nok :))


    Hvorfor gøre det når du kan købe en 7812 enhed som kan gøre det for dig så du slipper for at rode rundt med spoler og skide og lort.. plus at du med den løsning ikke har taget højde for at når man skruer op for radioen så bruger den mere strøm og så kan det ende med at radioen pludselig får overspænding, og du kan vinke pænt farvel til den..??

    Quote

    Oprindeligt indlæg af CarStone


    Jep i know, men det var bare for at understøtte den idé med transformer :) derfor


    Jeg opdagere liger under nogen udregninger at det jeg havde skrevet før ikke passede og derfor har jeg rettet mit indlæg...

    Det med modstanden er en meget dum ide. Hvis radion pludselig bruger mere strøm en den du har regnet den ud til f.eks hvis dus skruer op eller ned for den, så stiger og falder spændingen også. Jeg vil hellere foreslå at du går ind i en butik f.eks Vejle-RC (mener vistnok det ligger tæt på haderslev?) og køber en 7812 Kreds. Kredsen gør kort sagt det at du sender de 24 volt ind som du har på den ene side, og på den anden side kommer der tolv volt ud. Kredsen er ligeglad med om de 24 volt stiger eller falder, der vil hele tiden konstant komme 12 volt ud i den anden ende


    7812 Kredsen kan klare 1 ampere, men hvis du gerne vil have en der kan tåle mere så kan du få en 78S12 kreds som kan klare 2 ampere.
    jeg har vist på ilustrationen hvordan den skal kobles


    Du skal huske at sætte en Kondensater på imellem de tre ben for at undgå at kredsløbet går i selvsving.
    Det kunne være en kondensater på 1 mikro farad (er det rigtigt stavet?)


    Prisen for 7812 kredsen er 6 kroner stykket og 78S12 kredsen koster 12 kroner. det er priser der er til at komme sig over...

    Faldt lige over den her... :p




    Hvis jeg kan lide det, er det mit.
    Hvis det er i min hånd, er det mit.
    Hvis jeg kan tage det fra dig, er det mit.
    Hvis jeg havde det for lidt siden, er det mit.
    Hvis det er mit, må det aldrig på nogen måde se ud til at være dit.
    Hvis jeg laver noget eller bygger noget, er alle stykkerne mine.
    Hvis det ser ud ligesom mit, er det mit.
    Hvis jeg mener, det er mit, er det mit.
    Hvis det er dit, og jeg stjæler det, er det mit.
    Hvis jeg... hov, vent lige lidt... Dette er ikke Børns lov om ejendom, det er Microsofts forretningsplan.

    Kan det være fordi dit site er skrevet i et sprog som ikke understøttes på frac.dk??


    Måske ASP?


    Frac understøtter nemlig ikke ASP, men PHP og mySQL